Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Jag har en antagligen en bedragare på kroken
- Detta ämne har 28 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Ggaiv.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2012 kl. 19:41 #136648ParvelitoDeltagare
Det är kanske billigare att skicka en omgång prylar, med t.ex. Postens Skicka Lätt.
Jag tycker att det där låter som någon som inte hissen går hela vägen upp på, och det är kanske inte värt att lägga så många timmar på det. Du kan ju kanske anonymt hänga ut vederbörande på Flashback eller något sådant…
15 februari, 2012 kl. 22:12 #136657EmilDeltagareFörsök gräva lite mer, d.v.s ha lite mer mejlkonversation med ”kunden” så är jag ganska säker på att denne kommer att avslöja sig än mer. Det vore ju intressant att få veta vilka förklaringar den här personen har till en del av de uppgifter som du sitter på. Ofta har bedragare ganska svårt att hålla koll på alla lögner.
Annars kör på skicka lätt. Det bör väl vara mindre kostsamt än att ge bort grejerna.
15 februari, 2012 kl. 22:25 #136658basse1985DeltagareSkulle inte förvåna mig om denna person har satt detta i system.
Han har ”upptäckt” att de flesta paket med ett värde under 150kr skickas som icke-spårbart och då kan han maila och fråga var hans beställning är så får han 2, ibland 3, för priset av 1.I hans lägenhet ligger det väl 100 tals iPhone skal och annat smått och gott.
Men i det långa loppet.. vem är det egentligen som förlorar? Inte vi.
16 februari, 2012 kl. 07:46 #136674peoDeltagareÅ andra sidan kan du skicka ett tomt kuvert till ”kunden”.
Det kan ju inte spela kunden någon roll eftersom försändelserna aldrig kommer fram…Vill du spara ännu mer tid (och porto) så räcker det kanske med att endast skicka orderbekräftelse via mail.
Maximalt med tid sparar du kanske genom att svartlista kunden i din butik.
Vill du bespara dina ehandlarkollegor tid så lägger du ut kundens uppgifter här, men då får du sannolikt lägga tid på andra saker…
Oavsett hur du gör, lycka till!
Edit: För att vara tydlig vill jag säga att jag hade valt alternativ 3, och krediterat kortköpet!
Edit igen…: Har du kollar om det finns någon som säljer likadana produkter som du har i din butik på tex. Tradera eller Blocket?//Peo
16 februari, 2012 kl. 08:08 #136677JeffDeltagare@pyhobby 35038 wrote:
Nu till min fundering, eftersom vi skickat icke spårbart är det ju bara att bita i det sura äpplet. Men, kan vi i detta skedet säga, vi skickar inte några nya produkter utan väljer att kreditera ditt kortköp?
Är det inte bättre att skicka dem spårbart och då åtminstonde få förtjänsten från 1 av de 2 ordrar du skickat ut eller har kunden tidigare inte löst ut de spårbara paketen?
Vi skickar alltid spårbart om vi av någon anledning behöver skicka ut en order igen, och det handlar inte om att misstro kunden utan för att faktiskt kunna lösa ett problem som mycket väl kan bero på att brevbäraren levererar försändelsen fel.
16 februari, 2012 kl. 17:53 #136733pyhobbyDeltagareJodå, kunden löser med glädje ut spårbara paket:)
Saken är den att jag inte vill göra den åtgärden som vi tjänar mest på ekonomiskt. Jag är mer ute efter att inte göra det så bekvämt för bedragaren, som förövrigt mejlat några gånger till och meddelat att sakerna inte kommit fram samt klagat på att vi inte svarat inom 24h som det står i butiken att vi ska. Det är nu 20h sedan vi mottog första mejlet:) Jag känner inte att jag har någon panik att bemöta denna personen.
Jag tror han har många järn i elden för han verkar ha svårt att hålla koll på sina mejl, det dyker ofta upp ett likvärdigt mejl några minuter efter att man mottagit ett.
Om jag lyckas med något som är värt att berättas så kommer jag såklart informera er här, blir jag lurad på mer så håller jag tyst:)
16 februari, 2012 kl. 17:58 #136734PrixDeltagareKan du inte kolla vem som äger kreditkortet? Eller personen har på riktigt bytat namn så det inte bara är i shopen?
16 februari, 2012 kl. 18:53 #136739pyhobbyDeltagareKortet som används står på en kvinna som bor på samma adress.
Men ja, han har verkligen nytt efternamn, dock inte samma efternamn som kvinnan han verkar bo med, vilket kanske vore mer rimligt.
Han har gått från ett ytterst ovanligt efternamn till ett av de vanligare efternamnen.
16 februari, 2012 kl. 19:20 #136741JeffDeltagare@pyhobby 35134 wrote:
Saken är den att jag inte vill göra den åtgärden som vi tjänar mest på ekonomiskt. Jag är mer ute efter att inte göra det så bekvämt för bedragaren
Jag tror ju dock att ’bedragaren’ blir överlycklig om han får tillbaka pengarna. Då denna garanterat föredrar att få en beställning helt gratis än att få två stycken man betala för en.
Bara en gissning
16 februari, 2012 kl. 20:05 #136749pyhobbyDeltagareMed tanke på hur många gånger han lyckades lura oss sist så hade det varit bättre med pengarna tillbaka, haha:)
Han ska få sina saker levererat med ett ”icke spårbart” fraktsätt som mirakulöst nog går att spåra i alla fall. Det finns en liten chans att han tar betet och då gör jag ett ordentligt mothugg och vevar in firren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.