Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Jag fattar inte detta med import …

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98411
    AnnaPe
    Deltagare

    Jag försöker göra min första import från Indien, men jisses vad jag inte fattar nåt …
    Jag har skickat ett otal mail till exportören i fråga för att få veta vad frakten kommer att kosta (hem till mig eller åtminstone Sveriges/EUs gräns), och han svarar hela tiden att ”The prices are inclusive of courier charges and your product shall be dispatched by courier within 3 working days of receipt of your payment that you may send to us”

    Jag har googlat galet på ”courier charges” men hittar inget :(

    Vad tror ni – ingår frakt hem till min dörr, eller är det bara någon avgift i Indien som ingår?

    Och förresten – är det någon hygglig människa som kan beskriva precis hur man gör för att importera?
    Jag har läst och prata med t ex Tullverket, och DHL, men det är inte precis klockrent ännu …
    1. Jag beställer
    2 Jag betalar
    3 .????
    .
    .
    .
    17. Varan är på mitt lager :-)

    Vore evigt tacksam om någon kunde ge en liten ”lektion” om hur det brukar gå till.

    #148516
    Parvelito
    Deltagare

    Det verkar som om frakt till dig ingår.

    I övrigt så är gången som sådan att
    1: Du beställer
    2: Du betalar
    3: Leverantören skickar
    4: Transportbolaget tullar in och skickar dig en faktura, alt avkräver dig slantarna vid leverans.
    5: Varan är på ditt lager.

    #148518
    GregerA
    Deltagare

    Leverans med expressföretagen (DHL, UPS, Fedex eller TNT) kallas ibland för kurirfrakt, så det är därför de använder uttrycket ”courier charges”.

    Så godset kommer nog hem till din dörr utan några extra kostnader (utöver tull o moms).

    Det är bara att skicka iväg pengarna till leverantören så har du dina varor snart.

    Som Parvelito skrev så sköter transportbolaget (”kurirbolaget”) om införtullningen, så du behöver inte göra något. Behöver de uppgifter av dig, eller vill ha kontant betalt för tull och moms, så hör de av sig.

    #148531
    AnnaPe
    Deltagare

    Var det så enkelt?! :-)
    När jag läst på Tullverkets hemsida och pratat med dem så låter det som man måste ha en doktorsgrad i byråkrati för att lyckas …
    Nu har jag skickat min första order :-)

    #148829
    dgraves
    Deltagare

    Finns det något man kan göra för att få faktura på momsen?

    Jag har börjat importera diverse varor och varje gång DHL dyker upp så ber de mig betala moms direkt i handen. Tycker det är lite märkligt då det alltid kommer som en överraskning.

    Har inte så stor erfarenhet av import utan har mer kastat mig in i det, och försäljningen går bra. Nu är det bara allt man ska kunna om import och liknande också.

    När jag betalt för mina varor + frakt och det kommer fram till Sverige, vad kan jag göra för att bara få varorna så snabbt som möjligt och betala resterande kostnader (vilka de nu är) via faktura?

    Kan man registrera sig som företagskund hos DHL/EMS/UPS och göra något där?

    Samt vad gör jag egentligen med momsen? Har drivit aktiebolag i 1,5 år nu och har bara fått betala skatt på skatt på skatt och sedan moms på den skatten. När ska jag få tillbaka det jag lagt ut för? Man är ju inte ekonomiskt oberoende som nystartad egenföretagare direkt.

    Tacksam för svar

    #148831
    Parvelito
    Deltagare

    Du kan ansöka om tullkredit hos tullen, så får du faktura på momsen.

    Lämpligast så gör du en momsdeklaration för att få tillbaka moms du lagt ut. Om du haft AB i 1,5 år och inte har koll på det där så är det baske mig dags att du ser till att du börjar få det, annars kommer det att bli jobbigt den dagen en delegation från Skatteverket, Kronofogden, Polisen och Ekobrottsmyndigheten knackar på din dörr.

    #148835
    dgraves
    Deltagare

    Tackar för svaret!

    Jag gör ju momsdeklaration var tredje månad (tror jag?) eller om det är månadsvis. Jag vet inte riktigt, det är många papper som ska fyllas i varje månad så har inte jättekoll på det, men jag vet att allting är skött på rätt sätt. Har en bra kontakt på skatteverket som meddelar om något ser dåligt ut.

    Men jag ligger ute med 25-30 tusen (inte säker på summan) i moms och skatt och det skulle jag gärna vilja använda till annat som inköp t.ex.

    #148838
    GregerA
    Deltagare

    Du får väl en faktura av DHL på tull o moms som de tar ut? De kan inte ta emot pengar utan underlag.

    Sen ligger man inte ute med moms. Momsen är i allmänhet ett räntefritt lån från staten, eftersom du nästan alltid har en momsskuld till staten som du sedan reglarar varje eller var tredje månad.

    #148839
    dgraves
    Deltagare

    Det kan stämma det du säger, jag hade en kollega som tog emot ett paket förra veckan och då menade han att han lämnat pengar i handen i alla fall. Visst, han fick kvitto, men poängen är att han ville ha betalt direkt. Det hade jag gärna skött med all övrig betalning om det gick.

    Vi köpte de första 6 månaderna väldigt mycket tjänster och fick då lägga ut moms på allting, hade nästan inga sälj. Så det har mer blivit som ett räntefritt lån från oss till staten. De pengarna har vi inte fått tillbaka. Men jag har som sagt inte så stor koll på det där, det är min kollega samt revisorn som har hand om det.

    #148841
    GregerA
    Deltagare

    Ok, om ni har mycket inköp och inget sälj så ligger ni klart ute med pengar. Jag hoppas att säljet snart överstiger utgifterna. :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.