Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Jag får en diff med med e-butik.se som plattform [mod]

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #124568
    bloggus
    Deltagare

    Hej Parvelito,

    Antingen bokför man alla försäljningar med avrundad moms, eller så bokför man alla försäljningar med exakt moms, ….

    Du kanske inte answer det vara något att hänga sig upp på med det gör jag. Jag kan inte bara bokföra mina försäljnngar konsekvent utan måste göra det beroende på betalsätt. Deras system skickar faktiskt annan information till t.ex. Klarna där fakturorna mot kund blir rätt, med rätt moms, medan informationen som skickas till Auriga för kortbetalning inte är det. Man är helt inkonsekvent hur man hanterar uträkningar av moms och jag för min del inte vil vara det i min bokföring.

    (Jag har för övrigt varit tvungen ta över systemet, då butiken köptes upp. Men nu får jag väl hitta annan lösning och säga upp det, då det är helt tiden problem med deras gamla system och deras nya fattas tyvärr funktioner för att bedriva normal, modern ehandel.)

    #124570
    Caroline
    Deltagare

    Normal modern ehandel? Vilka funktioner tycker du saknas i deras nya system? Jag hade aldrig problem med deras gamla heller i och för sig och deras kundservice slår det mesta..

    #124571
    hansanders
    Deltagare

    Förmodligen har du ett konto i bokföringsprogrammet som heter 3740 Öresavrundningar.
    Använd detta om du absolut måste ha exakt koll.
    Efter en tid kommer du att märka att beloppen blir helt försumbara där.
    Som du förstår så måste banker mfl. redovisa alla belopp exakt, såvida inte nån anställd fixat ett privat eget öresavrundningskonto.

    #124575
    bloggus
    Deltagare

    @Caroline 21601 wrote:

    Normal modern ehandel? Vilka funktioner tycker du saknas i deras nya system?

    Vill knappast gå in på alla, för det skulle ta mig tid och skriva det, samt tycker inte jag skall gå in på så mycket annat i denna tråd. Som en ganska grundläggande sak, kan jag i alla fall nämna rabattfunktion. I dagens läge kan du inte sätta några rabattkoder alls i nya systemet. För min del är det ett måste vid nyhetsbrev eller annan interaktion med kunder. Sveriges ”största” leventör som tar ganskla höga priser för enkelt system, borde i alla fall ha det tycker men. Men icke ….

    @Caroline 21601 wrote:

    Jag hade aldrig problem med deras gamla heller i och för sig och deras kundservice slår det mesta..

    Det kanske beror vilka krav man ställer och vilka andra system/funktioner man har testat tidigare.

    Om man med kundservice så menar man snabba, trevliga svar på enkla problem, så håller jag med. De är bra på det och de flesta är mycket trevliga i kundtjänsten. Även någon chef jag var i kontakt med var snabb och trevlig i sina svar, med mycket rättvisa lösningar på mitt problem jag hade då.

    Kommer det dock till tekniska fel, brister, så är oftast svaren: 1. att man inte vet när det kommer, 2. att man inte kan göra det 3. att man kan få det för tillägg. Problemet ligger anser jag inte i kundtjänstpersonalen utan tyvärr i plattformarna och prissättningen för dessa.

    #124578
    Caroline
    Deltagare

    Där kan jag bara hålla med dig, rabattkoder saknar jag också men har lyckats lösa det på andra sätt tillsvidare och hoppas de får ordning på det snart. Däremot har de nu en kampanjfunktion som är väldigt smidig. Nyhetsbrev skickar jag via get a newsletter så det är inget jag tänker på. Som jag skrev hade jag inga tekniska problem med den gamla, men den är ju väldigt omodern..

    Låter som om du skulle ta och göra din butik själv istället så du får den som du vill :)

    #124580
    Richie72
    Deltagare

    @bloggus 21585 wrote:

    Du får väl använda dig av öresavrundning i så fall. När man avrundar på detta sätt som de gör kan flera köp genom betalväxeln redovisasas sedan med en diff på flera kronor vid en större utbetlning.

    Jag hatar trådar som börjar med ”varning” för att det är alltid någon som missuppfattat något och hänger ut någon aktör som är helt oskyldig.

    Tror du att du blir skyldig till skattebrott för att e-butik avrundar momsen med några ören? Jag tycker du ska lugna ner dig!

    Istället för att skriva ”varning skattebrott med e-butik” i rubriken så kan du skriva det som en fråga.

    Exempelvis: Jag får en diff med e-butiks e-handelssystem, hur blir det med momsen?

    Mycket mera ödmjukt och respektfullt mot alla inblandade. Eftersom du uppenbarligen har noll koll på redovisning känns det otroligt konstigt att du smutskastar en etablerad aktör i rubriken. Skulle du vilja att någon hängde ut din butik på det sättet? När du dessutom har helt fel!!! Det du skriver på internet kommer finnas kvar för all framtid.

    Jag tycker du ska maila en moderator, be dem ändra i rubriken, maila till e-butik och be om ursäkt för att du anklagar dem för att göra sina kunder till skattebrottslingar och tänka till nästa gång du skriver ett inlägg.

    Jag kanske är en sur gubbe men någon standard måste väl ändå finnas på ett forum:mad:

    /R

    #124581
    bloggus
    Deltagare

    Enligt den revision jag har en gång haft är det inte rätt att redovisa moms hur man vill från beställning till beställning, så fel har jag inte, vilket jag som kund till e-butik måste göra då olika transaktioner redovisas på olika sätt, faktura kontra kortbetalning. Man är inte konsekvent med hur man skickar informationen till betalningsleverantörer och de har faktiskt själva utvecklat sitt system. Det är inget open source system. Inga gratis plugins. Dessutom har jag beskrivit i detalj vad jag anser är fel, inte skrivit några halvsaningar.

    Ören och ören, som blir till kronor … det är inte fängelsestraff, men jag vill inte börja förklara mig vid revisioner på att bokföringen inte är konsekvent.

    Är rubriken för hård, kanske, då får en moderator ändra den …. Vill en moderator ändra på rubriken eller censurera tråden på något sätt får de gärna göra det – inte bryr jag mig.

    Sedan vad jag kan och inte kan i redovisning har du inte någon koll, så kanske du skall ta ta det lite lungt. Jag varnar, men du reagerar som en sur, gammal gubbe … som du själv skriver.

    #124582
    Richie72
    Deltagare

    @bloggus 21613 wrote:

    Sedan vad jag kan och inte kan i redovisning har du inte någon koll, så kanske du skall ta ta det lite lungt. Jag varnar, men du reagerar som en sur, gammal gubbe … som du själv skriver.

    Hej Bloggus,
    Kul att någon annan sitter framför datorn så här mitt i natten.

    1. Ditt inlägg visar att du inte har någon koll på bokföring.
    2. Du varnar för vad? Poängen är att det finns inget att varna för.

    Jag tycker att vi kan försöka hålla forumet rent från påhopp och VARNINGAR, insinuationer och liknande om det inte är så att vi är 100 % säkra på att vi har rätt.

    Det här forumet är fritt och öppet och vi kan inte begära att de som sköter forumet ska granska varje inlägg, i så fall skulle de inte kunna sköta sina vardagliga sysslor. Därför måste vi som skriver i forumet vara lite ödmjuka inför det faktum att de rubriker vi sätter på våra inlägg kommer finnas för alltid, och vi måste också vara lite ödmjuka inför det faktum att vi kanske har fel.

    Därför tycker jag att du ska titta på det du skrivit om e-butik och ställa den här frågan till dig själv. Om någon skrev att du Bloggus gjorde dina kunder skyldiga till skattebrott trots att det inte stämde, skulle du tycka att det är okej?

    Vad gäller bokföringsdelen så har du fel. Eftersom du inte är revisor eller har jobbat med bokföring professionellt så borde du kunna acceptera tanken på att så är fallet. Därför borde du kunna vara mera ödmjuk i din rubriksättning.

    För att ställa saken på sin spets kan du ju maila skatteverket och anmäla e-butik, så får några semesterarbetare något att sätta tänderna i alternativt skratta åt.

    Ha en trevlig natt
    /R

    #124584
    bloggus
    Deltagare

    Jag tycker att vi kan försöka hålla forumet rent från påhopp och VARNINGAR, insinuationer och liknande om det inte är så att vi är 100 % säkra på att vi har rätt.

    Det väl inte e-butik.se som begår ett brott, det har jag inte påstått. Vad pratar du om? Läs inlägget och inte bara rubriken, som du verkar hänga dig upp på. Jag har endast påstått att deras sätt att hantera momsen ger eftereffekter i hur det ser ut i bokföringen och inkonsekvenser kan leda till oegentligheter i bokföringen

    Jag har beskrivit situationen var uppgifterna man skickar till betalväxlar är inte konsekventa, jämfört med hur uppgifterna hanteras/skickas till t.ex. Klarna. Sedan är det hur man själv bokför som är det stora, där dessa inkonsekvenser kan leda till varningar bland annat vid revision. Man kan inte bara redovisa momsen hur som helst.

    Redovisar man utbetalningar från kortinlösen som buntar av transaktioner, vilket säkert många gör och inte redovisar varje köp för sig, kan detta leda till, i mitt fall leder till, differenser på 5-15 kr för momsen för varje redovisning. Ören för transaktioner, men kronor för buntar av transaktioner. Detta är inte korrekt, så mycket vet jag om bokföring. Och min erfarenhet från tidigare revision ger mig i alla fall en fingervisning vad som är rätt, så jag behöver inte fråga skatteverket. Det fick jag reda på vid en revision tidigare och man varnade mig. Då var det ett misstag av mig vid ”excel-fakturering”, så jag har lärt mig den hårda vägen, kan man säga. Visst inget fängelse, men fortfarande en varning på att momsen inte redovisades konsekvent på ett par fakturor.

    Visst det handlar om min bokföring, men för min del är det ett resultat av att fel information skickas till betalväxeln tycker jag och jag har rätt att tycka det. Kan dessutom varna andra för det, som kan sitta i samma situation. Det finns ingen mening att avrunda momsen vid korttransaktioner, men det är en annan diskusion.

    Jag är inte på forumet bara för att bli klappad och klappa andra på ryggen för ömsesidig beundran – andra frågan kan väl tas upp.

    Men jag inser att kanske är man verkligen på fel ställe … hittar dock ingen knapp för avregistrering … :(

    #125985
    jenhul
    Deltagare

    Jag har råkat ut för samma problem med Nordisk E-handel, därefter har jag slagit av avrundningsfunktionen. Min revisor säger att om avvikelserna bara rör några kronor eller ören så kommer vare sig han eller Skattemyndigheten att klaga. Det är först när det börjar diffa på ett par tusen kronor som det kan uppstå diskussioner.

    Jag valde bort E-butik på grund av deras ohyggligt skrattretande ensidiga avtal som gav dem alla rättigheter och mig som kund inga.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.