Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Jag är trött på bedragare – Polisen inte gör ett piss
- Detta ämne har 61 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
6 februari, 2012 kl. 12:16 #135734DanDeltagare
Nu har jag fått mina senaste retardbedragare att svara med icke anonym ip-adress samt så har jag mailat min lokala polisstation och frågat vad de vill ha för info samt frågat om de tänker lägga ner mina ärenden direkt som vanligt
6 februari, 2012 kl. 12:53 #135737RobDeltagareDet är verkligen riskfritt att vara bedragare, så pass riskfritt att jag ibland funderat på att byta yrke.
Egen erfarenhet: Inte ens om man gör allt utredningsarbete själv och matar polisen med namn, adress, telefonnummer, personnummer, bevismaterial i mängder, telefonnummer till ”vittnen” och så vidare, så åker bedragaren fast. Ett år senare kom ett brev hem med ”Utredningen nerlagd”. Poliskvinnan själv sa ”Jo, vi kallade honom faktiskt på förhör, men han dök inte upp”.
Dom har förstås säkert mycket viktigare saker att göra, men det känns som att inte en enda polis arbetar med detta och/eller tar det på allvar.
De fallen man hör folk åka fast är när samma person har lurat 20-30 personer samtidigt via tex Blocket. Att däremot beställa saker med andras personnummer är 100% riskfritt verkar det som.
6 februari, 2012 kl. 13:53 #135741Stefan PetterssonDeltagareVid ett tillfälle, tror det var 2007, ringde det från en bensinmack i Skåne till min gamla nätbutik. Macken hade på ett par dagar fått ”tiotals med paket” till en mottagare de visste var ”skum” och de hade valt ut att ringa mig då min nätbutiks telefonnummer stod på paketet. Värdet på mitt paket var några tusenlappar och det var lättomsatta hemelektronikprylar.
Jag ringde då Euroline som var vår kortinlösare online. Men Euroline vägrade att bekräfta om kortet tillhörde personen som hade beställt varorna. De vägrade till och med hjälp på alla sätt, inklusive underlag för en polisanmälan.
Ringde då DIBS som var betydligt mer tillmötesgående (tack Erik). DIBS kontaktade i sin tur Euroline och fick snart bekräftat att kortinnehavaren var bosatt i Frankrike.
Nu ringde jag istället Polisen på den aktuella Skåneorten och berättade hela historien en gång till. Frågade dem om de var intresserade av att bevaka macken och ta personen på bar gärning när han, för det var en han, hämtade ut ”de tiotals paketen”.
Till min förvåning var Polisen helt kallsinniga till denna ”plan”. Enligt Polisen var det bättre att de nätbutiker som hade skickat paketen bad macken att returnera dem. Vad är det för inställning hos den myndighet som ska upprätthålla våra lagar?
Det enda som återstod för mig var att ringa macken och be dem returnera mitt paket samt fakturera mig för returkostnaden. Personalen på macken var lika snopna som jag.
6 februari, 2012 kl. 13:53 #135742KockenDeltagareHade ett samtal med en kund för några veckor sedan. Där kunden säger sig inte ha fått ”brevet” vi skickat som skrymmande brev. Då frågar jag kunden vilket ordernummer har du, kund ”hur vet jag det” Jag svarar det står under namnet på adresslappen, kunden svarar sitt ordernummer 43225…………
6 februari, 2012 kl. 14:05 #135743AbbesnabbDeltagareSnyggt, Kocken.
6 februari, 2012 kl. 14:20 #135744GregerADeltagareDet är ungefär som att be dem skicka in ett foto på det som inte kommit fram …
6 februari, 2012 kl. 14:59 #135745QarillionDeltagareOm internethandeln skall växa på ett för oss tillfredsställande sätt så måste nog någon ta tag i problemet förr eller senare.
Vi jobbar ju också med varor som har en hög benägenhet att råka ut för falska ordrar och det händer ett par ggr i månaden om inte mer. Sättet för att få tag på dessa skojjare är dock inga bra som det ser ut idag och man går helt enkelt hem förbannad för att man än en gång LITAT på folk.
Man är ju lättlurad och dum som ändå tror att folk vill göra rätt för sig. Förra veckan var det en order med 27 betalningsanmärkningar och som låg under utmätning som försökte beställa produkter för en ändå ansenlig summa. Jag tycker nästan det borde vara straffbart att ens beställa för över vad man får tjäna i månaden när man ligger under utmätning. Uppenbart att kunden inte tänker betala om du frågar mig. Redan här skall man kunna klämma åt folk innan det blir för allvarligt.
För ungefär 1½ år sedan så blev vi också blåsta på nästan 100 tkr och när vi ringde polisen och försökte få stopp på bolaget så fick vi kalla handen. Vi var först ut innan anmärkningarna börjat trilla in och i dagsläget är bolaget satt i konkurs med fodringar på över 12 miljoner. Och dom fick hålla på i nästan 1½ år innan det hände något. Vårt polisärende öppnades och stängdes samma dag, men det vet ni ju som vart med säkert redan att det är standard idag. Synd bara att det skall vara så förbannat dyrt och att man skall behöva vara misstänksam idag.
Hemma och sjuk idag.. skrivkramp
6 februari, 2012 kl. 15:45 #135747Fredrik_NorbergDeltagareJag kan inte riktigt förstå hur butiker (som oss) som har 3D-secure fortfarande får godkända köp med uppenbart stulna kort. Är inte detta grejen med 3D-secure att alla köp görs med någon sorts bankdosa och/eller personlig kod vilket gör att ett stulet kort inte kan användas på detta sätt?
6 februari, 2012 kl. 16:47 #135753Per NilssonDeltagare@Stefan Pettersson 34003 wrote:
Vid ett tillfälle, tror det var 2007, ringde det från en bensinmack i Skåne till min gamla nätbutik. Macken hade på ett par dagar fått ”tiotals med paket” till en mottagare de visste var ”skum” och de hade valt ut att ringa mig då min nätbutiks telefonnummer stod på paketet. Värdet på mitt paket var några tusenlappar och det var lättomsatta hemelektronikprylar.
Jag ringde då Euroline som var vår kortinlösare online. Men Euroline vägrade att bekräfta om kortet tillhörde personen som hade beställt varorna. De vägrade till och med hjälp på alla sätt, inklusive underlag för en polisanmälan.
Ringde då DIBS som var betydligt mer tillmötesgående (tack Erik). DIBS kontaktade i sin tur Euroline och fick snart bekräftat att kortinnehavaren var bosatt i Frankrike.
Nu ringde jag istället Polisen på den aktuella Skåneorten och berättade hela historien en gång till. Frågade dem om de var intresserade av att bevaka macken och ta personen på bar gärning när han, för det var en han, hämtade ut ”de tiotals paketen”.
Till min förvåning var Polisen helt kallsinniga till denna ”plan”. Enligt Polisen var det bättre att de nätbutiker som hade skickat paketen bad macken att returnera dem. Vad är det för inställning hos den myndighet som ska upprätthålla våra lagar?
Det enda som återstod för mig var att ringa macken och be dem returnera mitt paket samt fakturera mig för returkostnaden. Personalen på macken var lika snopna som jag.
Polisen vill självklart inte ha merarbete, därför tyckte de att din (i mina ögon utmärkta) plan var kass.
Tänk dig vad mycket pappersarbete ett direktgripande kunde rendera i. Huva huva.
//Per
6 februari, 2012 kl. 17:32 #135755bloggusDeltagare@Fredrik_Norberg 34010 wrote:
Jag kan inte riktigt förstå hur butiker (som oss) som har 3D-secure fortfarande får godkända köp med uppenbart stulna kort. Är inte detta grejen med 3D-secure att alla köp görs med någon sorts bankdosa och/eller personlig kod vilket gör att ett stulet kort inte kan användas på detta sätt?
Bedrägerier i detta fall är gjorda med utländska kort som inte är kopplade till 3D-secure. 3D-secure är än så länge inte så vanligt i en mängd andra länder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.