Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Intresserad av fraktförskring?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2014 kl. 20:00 #101884mickzoniseDeltagare
Hej,
Jag undrar hur det ser ut generellt med fraktförsäkringar idag? Det ämnet har inte varit speciellt mycket på tapeten.
Hur resonerar ni kring det här, är ni nöjda med eran ”nuvarande” fraktförsäkring som ni har hos DHL, posten o.s.v.
Hade det inte varit intressant med ett en fraktförsäkring där man betalade en månadsavgift, alternativt årsavgift och att alla varor som du skickade var försäkrade. Självklart blir det stegar för hur mycket varor du skickar och vilket värde det har. Idag betalar man ju per försändelse och inte ett totalt belopp per månad.
Men du kan ju likna det en bilförsäkring eller hemförsäkring.
Hur går era tankar kring ämnet?
2 juli, 2014 kl. 07:55 #175254bslaskDeltagareFörsäkringen som ingår (NSAB) täcker ju transportskador upp till 500kr/kg. (fraktdragande vikt) Skulle tro att de flesta har varuvärde som understiger det, och då är ju en extra försäkring onödig.
De som har högvärdigt gods kanske dock är intresserade. Befinner mig själv i gränslandet, men med tanke på hur sällan vi har skador på våra försändelser så blir det nog svårt att räkna hem en extra försäkring.
18 juli, 2014 kl. 14:34 #175530ppcDeltagareEn försäkring som inte är lika begränsad skulle vara uppskattad, alltså inte en massa undantag från försäkringen. Idag gäller ju försäkringen i princip endast ny, obruten vara med kvitto/faktura som styrker värdet, dock ej varor som: … … … … … med hur många undantag som helst…
Att få det på en fast månadskostnad är nog inte lika intressant då det är väldigt få av försändelserna man skickar som man anser värda att fakturera.
Men en försäkring som gäller för de undantag man ej kan försäkra direkt hos transportören skulle jag gladeligen betala 2% av varuvärdet istället för 1% som jag gör idag – så har man i alla fall möjligheten att försäkra sin mobiltelefon trots att den är använd en vecka när den ska skickas in för reparation.
18 juli, 2014 kl. 14:49 #175532Ulf LiljankoskiDeltagareSjälv jobbar jag med något jag kallar ”intern försäkring”.
Lägg på några extra kronor på varje order (något som t ex kan bakas in i frakt-/expeditionskostnaden eller i produktpriset).Försäkringar behöver inte alltid vara köpta från en extern part. Varför inte spara den där ”månadskostnaden” själv på ett räntebärande konto eller dylikt.
Givetvis gäller det ju att räkna på risk och omkostnad, så man vet om det är värt det eller inte.Skrev lite om det för några år sedan här:
Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev | liljankoski.se18 juli, 2014 kl. 15:53 #175533ppcDeltagare@Ulf Liljankoski 78379 wrote:
Själv jobbar jag med något jag kallar ”intern försäkring”.
Lägg på några extra kronor på varje order (något som t ex kan bakas in i frakt-/expeditionskostnaden eller i produktpriset).Försäkringar behöver inte alltid vara köpta från en extern part. Varför inte spara den där ”månadskostnaden” själv på ett räntebärande konto eller dylikt.
Givetvis gäller det ju att räkna på risk och omkostnad, så man vet om det är värt det eller inte.Skrev lite om det för några år sedan här:
Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev | liljankoski.seSmart… men försäkringsbolagen har ju några års forskning och framställan av sannolikhetstabeller att gå efter, hur ska man veta hur många kronor man ska spara?
Och Murphys lag säger att det är ju inte den billiga dussinvaran som går sönder, utan den där specialbeställda du fick vänta extra länge på och inte har så stor marginal på men hoppas kunden kommer åter för att du slog knut på dig själv och ordnade det…
Men en kombination kanske, lägg på några kronor på dussinvarorna och i de fall du har den där som bara inte får gå sönder så tar du en ”klassisk” försäkring på den…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.