Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Interna länkar
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2011 kl. 13:50 #120200TigernDeltagare
Ett tips är att starta igång Google Webmaster Tools. Bland många andra bra och intressanta funktioner kan du få lite koll på dina interna länkar, hur många per sida etc.
9 mars, 2011 kl. 22:11 #120220ChowDeltagare@GregerA 16655 wrote:
Räcker det att sätta rel=”nofollow” på de länkar man inte vill skall räknas med, eller måste de tas bort helt?
Om du vill sprida pagerank till de övriga länkarna så måste de tas bort numera. Nofollow funkar fortfarande i betydelsen att den länken inte får någon pagerank från din sida, men den räknas fortfarande in i antalet länkar.
I praktiken finns det oftast såpass många länkar på en normal sida att finlir med det där inte gör vansinnigt mycket. Ha länkar på väl valda platser för att styra besökarna till rätt sidor, så blir det säkert ok för googleboten också.
Nofollow på länkar i användargenererat material kan vara en bra idé dock, så man slipper riskera att länka till dåliga websites.
12 mars, 2011 kl. 14:30 #120313Christoffer TyreforsDeltagare@chow:
du har helt rätt, å jag skrev i första inlägget att det inte fungerar helt hundra.däremot förespråkar jag att bygga på det sättet med olika lager. Ett lager bör rent konkret vara varugrupper, ett annat undergrupper och det tredje artiklar.
det sprider kraften lite effektivare, men den största nyttan är att man får högre relevans på internlänkarna.
men att köra JavaScript istället för HTML för att skulptera pagerank är ju rätt risigt.
det jag ville komma åt är otroligt vanligt: man har alla undergrupper dolda med JavaScript, men länkarna helt synliga i koden. Då är det mycket bättre att bara länka till sina huvudvarugrupper på startsidan, och om du är inne i en huvudgrupp så visas dess undergrupper (men inte andra huvudgruppers undergrupper).
Dessutom kan man få styra sina sitelinks om man har såna, och det är en jättevinst eftersom det ökar konverteringsgraden avsevärt (åtminstone för mej)
26 augusti, 2011 kl. 12:03 #125836kalsongerDeltagareJag kan tänka mig att du kanske vet svaret vid det här laget. Jag har fått uppfattningen att antalet länkar inom sin sida inte har så stor betydelse. har hört ett minimum på ca 150 vet inte hur noga det stämmer.
29 augusti, 2011 kl. 13:55 #125906Magnus BrathDeltagareAtt börja finlira med ”pagerank sculpting” som det kallas skulle jag rekommendera tas som sista åtgärd. Nofollow löser, som tidigare nämnt, inget medan att noga fundera igenom hur man internlänkar är vettigt.
Så skulle jag göra
Det är mycket riktigt så att pagerank (jag gillar inte riktigt att använda just det ordet eftersom det kommer många felaktiga antaganden många gånger man nämner det men i det här fallet är det just pagerank det handlar om) flödar genom internlänkarna i siten. Pageranken sprids också ut på de länkar på varje sida och det dras (som så fint i ekvationen tidigare i tråden) en skatt. Varje länk beskattas och en liten mängd pagerank försvinner.Det betyder alltså att ju fler länkar desto mer skatt betalar du på länkarna och slutsatsen blir då att du helst ska minimera antalet länkar. Det innebär inte att du vill ha 1 eller 0 länkar på en sida, alla uppskattar en navigering, men att du ska länka så relevant som möjligt. En enkel väg framåt är att tänka på besökaren, Google vill nästan precis det som besökaren vill, ha länkar mellan relevanta sidor.
Ett bra exempel är ”Besökare som köpte X brukar ofta vara intresserade av Y” – så länge det är relevanta produkter fungerar det men kombinationer som inte alls passar ihop fungerar dåligt, både för besökare och Google.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.