Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Integrera Klarna faktura i följesedel
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av erikwinblad.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2011 kl. 19:17 #129544Katrin LundgrenDeltagare
@Jimmy Öström 27099 wrote:
Är det bara jag som inte har problem med mail.
Jag röstar på mail:):p
Du är nog rätt ensam om att inte ah problem Ja
1 november, 2011 kl. 22:31 #129556Jimmy OstromDeltagareDetta köper jag helt! Jag förstår dig Mats, du måste verkligen tänka på detta så mail lär inte funka för dig på många, många år beroende på hur länge folk ska vara trångsynta…
@Lastbryggan 27103 wrote:
Eftersom jag är i en ständigt misstrodd bransch, även hos våra kunder så är inte fältet för e-post obligatoriskt hos mig. Detta grundar jag på att jag tror att många vill lämna ut så lite som möjligt i kassan med rädsla för ”porrspam”, vad vet jag…
Jag har en ”obligatorisk-*” på e-post mest för att jag vill att dom skall fylla i det men ca 10-15% skippar det ändå och jag vet inte hur statistiken hade sett ut om vi krävde e-post.
1 november, 2011 kl. 22:32 #129557Jimmy OstromDeltagareHe He He, och jag gillade inte ens mail tidigare:):rolleyes:
@Kodmyran 27108 wrote:
Du är nog rätt ensam om att inte ah problem Ja
3 november, 2011 kl. 07:31 #129689flennstromDeltagareHej alla!
Ett brännande hett ämne tydligen …Jag skulle vilja passa på att göra några förtydliganden:
Det är helt korrekt att det är vårt ansvar att se till att de fakturor vi skickar ut innehåller rätt information, och just därför vill vi att ni ska använda den faktura som vi skapar. När ni själva tar ansvaret för att generera fakturan blir det svårare för oss att hålla koll på, och det kan finnas en risk att information om ändrade villkor av någon anledning inte går fram eller att ändringarna inte blir verkställda. Risken ökar givetvis i de fall som en handlare gör om fakturan utan att ha varit i kontakt med oss alls.
Att jag föreslog e-postfaktura var ett sätt att erbjuda EN lösning och jag är ödmjuk inför att denna lösning kanske inte passar alla verksamheter, i synnerhet inte för de handlare som i dagsläget har kunder som inte är vana vid det. Men jag tror att det är ett beslut som varje handlare bör göra med utgångspunkt från sig själv och sina kunder. Om man skulle spåna framöver så är det väl ingen djärv gissning att vikten av pappersfakturor med inbetalningskort som ska skickas i ett kuvert till Plusgirot kommer att minska
Vi har flera stora kunder som skickar sina fakturor med e-post. Tex Sportamore och Euroflorist. Blekinge Bilradio gjorde det som bekant innan Jimmy övergav oss (@Jimmy, du är välkommen tillbaka så att vi kan börja maila igen…)
Vad gäller påminnelseavgifter så är de mycket riktigt en del av våra intäkter, men jag är ganska övertygad om att en kraftig ökning av påminnelser inte skulle gynna någon i längden (@Dan; vad gäller statistik har jag inga entydiga siffror här, då antal påminnelser skiljer sig kraftigt mellan olika e-handlare). Självfallet är det absolut viktigaste för oss att ha nöjda kunder som vill fortsätta handla med oss, och det tror jag bara är möjligt om vi kan erbjuda lösningar som både handlare och konsumenter ser nytta i att använda!
Vi vill naturligtvis ha ett långsiktigt och bra samarbete med både er och era kunder och är tacksamma för all feedback. Hör gärna av er (direkt) till mig om ni vill diskutera detta närmre!
Med all e-handelsvänlighet tillgänglig
Fredrik Lennström
0700-012945
fredrik.lennstrom@klarna.com3 november, 2011 kl. 07:35 #129690danielanderssonDeltagare@flennstrom 27247 wrote:
Det är helt korrekt att det är vårt ansvar att se till att de fakturor vi skickar ut innehåller rätt information, och just därför vill vi att ni ska använda den faktura som vi skapar. När ni själva tar ansvaret för att generera fakturan blir det svårare för oss att hålla koll på, och det kan finnas en risk att information om ändrade villkor av någon anledning inte går fram eller att ändringarna inte blir verkställda. Risken ökar givetvis i de fall som en handlare gör om fakturan utan att ha varit i kontakt med oss alls.
Vore inte det logiskt då att så fort ni ändrar fakturorna, så meddelar ni ALLA kunder?
Menar, det borde väl vara intressant för de flesta att veta vad ni gör för förändringar på fakturorna? Ifall det kommer frågor från kunder (som definitivt inte alltid vänder sig till er i första hand) eller, som diskuteras, om man skapar egna fakturor.
ELLER så har ni ett litet fint register med kunder som skapar egna fakturor och mailar DESSA om ni gör några ändringar.
Det låter verkligen inte som något som borde vara ett problem år 2011.
3 november, 2011 kl. 19:13 #129745WebroseDeltagareJag gör som Dan. Använder Klarnas egen faktura som plocksedel och printar ut den på ljusrosa papper så visst. Mina kunder får rosa fakturor.
3 november, 2011 kl. 19:15 #129748Jimmy OstromDeltagareHe He coolt, det är det där som är EXTRA! Hade jag varit tjej och handlat av dig hade jag nog blivit glad!
@Webrose 27311 wrote:
Mina kunder får rosa fakturor.
4 november, 2011 kl. 13:29 #129787erikwinbladDeltagare@Joel 26998 wrote:
Hej!
Vi har tröttnat på att häfta ihop Klarnas fakturor med våra egna följesedlar. Det är både tidsödande, drygt och kräver massa extra papper(=kostar pengar, inte miljövänligt osv). Så nu tänker vi integrera Klarnas fakturor direkt på följesedeln som kunden får.
Nu till frågorna; vilken typ av information måste stå med på följesedeln (räcker det med förfallodatum, ocr-nummer och bankgironr?)? Hur gör man det tydligt för kunden att det är en faktura? Måste man ha med ett förtryckt inbetalningskort längst ner?
/Joel
Om du har en skrivare med stöd för dubbelsidig utskrift kan du ju bara ställa in den så att den skriver ut fakturan på ena sidan och följesedeln på andra sidan. Det är rätt smidigt då man inte behöver ta ut pappren och vända på dem. Dessutom behöver du aldrig se till att pappren ligger i rätt ordning inför utskriften på andra sidan. Vi har också lagt in en pilsymbol på resp. sida t ex. FAKTURA –> på följesedelssidan och FÖLJESEDEL –> på fakturasidan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.