Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Integrera Klarna faktura i följesedel
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av erikwinblad.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2011 kl. 08:34 #129464JoelDeltagare
Om jag förstått det rätt så kör ni utan betaltalong längst ner, Daniel?
Får ni många frågor från kunder om hur de skall betala fakturan? Är det många som inte uppfattar att det är en faktura som skall betalas?
31 oktober, 2011 kl. 08:38 #129465danielanderssonDeltagare@Joel 27020 wrote:
Om jag förstått det rätt så kör ni utan betaltalong längst ner, Daniel.
Får ni många frågor från kunder om hur de skall betala fakturan? Eller är det många som inte uppfattar att det är en faktura som skall betalas?
Stämmer bra.
Vi har fått några få frågor om vart fakturan är, då alla inte förstår/accepterar att det är fakturan. Men vi snackar om kanske 3-4 st totalt.
Dock inga frågor om hur man betalar, alla verkar använda internetbank å då klarar dom sig utan talongen ju.
1 november, 2011 kl. 11:55 #129528flennstromDeltagareVi på Klarna har flera krav på hur fakturan ska se ut och vad den ska innehålla. Därför är vår grundinställning att vår fakturamall skall användas.
Eftersom både vi och butiken kan ingå avtal med kunden och detaljer i avtalet kan ändras
(tex genom lagstiftning, förändrade räntesatser etc), måste vi säkerställa att fakturan är korrekt. För den enskilde butiken blir detta ett stort ansvar att hålla reda på vilka saker som ska ändras och när. Vår erfarenhet är att det kan vara lätt att missa dessa detaljer då de kanske inte ligger på e-handlarens dagliga att-göra lista .Det finns dock butiker som valt att göra egna fakturor av en eller annan anledning. Detta måste alltid ske i samråd med oss för att säkerställa kvaliteten.
Ett sätt att minska antal papper i paketet är att helt enkelt skicka fakturan via epost. I Partykungens fall skulle ni kunna använda er nuvarande följesedel och på den tydligt skriva att fakturan skickats med epost till kundens angivna epostadress. Då behöver ni varken printa fakturan eller göra utvecklingsjobbet för att få ihop informationen på följesedel och faktura till ett dokument. Att skicka via e-post är ”gratis”, sparar på miljön, förenklar för er och kunden samt säkerställer att fakturan är 100% korrekt.
Ni som läser detta och har en egendesignad faktura, kontakta gärna integration@klarna.com eller ring på 08 120 282 17 för att stämma av utseendet och innehållet på era fakturor.
1 november, 2011 kl. 11:58 #129529danielanderssonDeltagare@flennstrom 27091 wrote:
Att skicka via e-post är ”gratis”, sparar på miljön, förenklar för er och kunden samt säkerställer att fakturan är 100% korrekt.
Det dåliga med det är dock att om kunden angett en felaktig epostadress, så ser aldrig kunden fakturan förrän denne får en påminnelse via posten.
@flennstrom 27091 wrote:
Ni som läser detta och har en egendesignad faktura, kontakta gärna integration@klarna.com eller ring på 08 120 282 17 för att stämma av utseendet och innehållet på era fakturor.
Självklart gjordes detta i samband med skapandet av vår egen faktura
1 november, 2011 kl. 12:01 #129530DanDeltagareFast mailar man fakturan så kommer påminnelseprocent öka med säkert 30% vilket gör kunderna sjukt sura
Och de sura kunderna får alltid handlarna deala med även om Klarna fakturerar. Finns det några siffror på detta som ni kan dela med er av Fredrik?
1 november, 2011 kl. 12:37 #129532JoelDeltagareJag skulle aldrig våga lägga ansvaret på att maila fakturan till kunden.
Jag vet att Tonerlagret gör det och i det fallet tycker jag att det fungerar bra (när man nästan uteslutet säljer till företag) men i vårt fall skulle det garanterat fungera mindre bra.
Vi har redan börjat utvecklingsarbetet med att ta fram en integrerad faktura/följesedel och kommer självklart kontakta Klarna för att få den godkänd innan vi börjar använda oss av den.
Jag förstår att det är viktigt att hålla den uppdaterad men med tanke på hur mycket tid vi spar och hur många fördelar vi får med att ha den integrerad är jag helt övertygad om att det kommer att löna sig snabbt.
1 november, 2011 kl. 13:12 #129534Katrin LundgrenDeltagareJag skulle aldrig våga maila ut fakturan. e-post är inte ett säkert leveranssätt.
I många fall ska man också vara medveten om att kunden använder en slaskmail som aldrig kollas när de handlar för att slippa reklamutskick.1 november, 2011 kl. 14:19 #129535LastbrygganDeltagareEftersom både vi och butiken kan ingå avtal med kunden och detaljer i avtalet kan ändras (tex genom lagstiftning, förändrade räntesatser etc), måste vi säkerställa att fakturan är korrekt. För den enskilde butiken blir detta ett stort ansvar att hålla reda på vilka saker som ska ändras och när. Vår erfarenhet är att det kan vara lätt att missa dessa detaljer då de kanske inte ligger på e-handlarens dagliga att-göra lista
Jag tycker att ansvaret borde ligga på den som tillhandahåller tjänsten, om denne ändrar avtalet.
Alltså borde Klarna mejla berörda kunder och tala om att villkor etc. har ändrats.Skall man enligt dig länka in någon form av standard-leveransvillkor också?
Jag har Klarnas inlänkade leveransvillkor i kassan men mina ”ordinarie” leveransvillkor ligger ju hos mig och blir det förändringar i villkoren hos Klarna så utgår jag ifrån att jag får reda på det från er så att jag kan ändra det även lokalt.Ett sätt att minska antal papper i paketet är att helt enkelt skicka fakturan via epost. I Partykungens fall skulle ni kunna använda er nuvarande följesedel och på den tydligt skriva att fakturan skickats med epost till kundens angivna epostadress.
Som tidigare har nämnts så går detta fetbort till privatpersoner av flera olika anledningar.
Att skicka via e-post är ”gratis”, sparar på miljön, förenklar för er och kunden samt säkerställer att fakturan är 100% korrekt.
Det kostar inte mer än pappersutskriften om man bifogar den ihop med ordern. Jag tror att den största anledningen till att du talar dig varmt om e-postfaktura är för att du har statistik på att ni kan skicka fler påminnelser på e-postfakturor = Ni tjänar mer pengar.
Ni som läser detta och har en egendesignad faktura, kontakta gärna integration@klarna.com eller ring på 08 120 282 17 för att stämma av utseendet och innehållet på era fakturor.
Se mina tidigare bifogade bilder i tråden, jag har haft samma villkor/layout i många år och har ni ändrat på några villkor så är det hög tid att du hojtar till.
(Självklart har även jag fått den godkänd från er från början)1 november, 2011 kl. 15:02 #129536Jimmy OstromDeltagareÄr det bara jag som inte har problem med mail.
Nu har jag inte Klarna längre utan Svea, så numera skickas alla fakturor ut med brev.
Men jag önskar att dom skulle mailats ut för jag spar typ 5 kronor per faktura.
När jag hade Klarna tidigare skickades alla fakturor med mail och det var sällan det var problem med kunderna.
Jag röstar på mail:):p
1 november, 2011 kl. 16:31 #129540LastbrygganDeltagare@Jimmy Öström 27099 wrote:
Är det bara jag som inte har problem med mail.
Nu har jag inte Klarna längre utan Svea, så numera skickas alla fakturor ut med brev.
Men jag önskar att dom skulle mailats ut för jag spar typ 5 kronor per faktura.
När jag hade Klarna tidigare skickades alla fakturor med mail och det var sällan det var problem med kunderna.
Jag röstar på mail:):p
Eftersom jag är i en ständigt misstrodd bransch, även hos våra kunder så är inte fältet för e-post obligatoriskt hos mig. Detta grundar jag på att jag tror att många vill lämna ut så lite som möjligt i kassan med rädsla för ”porrspam”, vad vet jag…
Jag har en ”obligatorisk-*” på e-post mest för att jag vill att dom skall fylla i det men ca 10-15% skippar det ändå och jag vet inte hur statistiken hade sett ut om vi krävde e-post.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.