Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Integrera Klarna faktura i följesedel
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av erikwinblad.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2011 kl. 20:31 #96727JoelDeltagare
Hej!
Vi har tröttnat på att häfta ihop Klarnas fakturor med våra egna följesedlar. Det är både tidsödande, drygt och kräver massa extra papper(=kostar pengar, inte miljövänligt osv). Så nu tänker vi integrera Klarnas fakturor direkt på följesedeln som kunden får.
Nu till frågorna; vilken typ av information måste stå med på följesedeln (räcker det med förfallodatum, ocr-nummer och bankgironr?)? Hur gör man det tydligt för kunden att det är en faktura? Måste man ha med ett förtryckt inbetalningskort längst ner?
/Joel
30 oktober, 2011 kl. 20:46 #129444MacondaxDeltagareEn löpande problem som vi haft (observera att vi inte kör med Klarna, utan kör i egen regi), är att fakturor har en jäkla förmåga att försvinna så snart de är nedlagda i paketet. Folk tar det helt sonika för att vara en packsedel, och slänger den fortare än fasiken! (Våra fakturor är utan inbetalningskort, utan är en vanlig Visma-faktura).
Om man nu skulle knyta ihop packsedeln med fakturan, så skulle jag sett till att inbetalningskortet finns med längst ner på pappret, bara för att vara extra tydlig att dokumentet är just en faktura, och inte en packsedel.
30 oktober, 2011 kl. 20:56 #129445LastbrygganDeltagareVi gör precis det du vill göra Joel och för att förhindra det Macondax beskriver så skriver vi ut våra fakturor på blåtonat papper med pg-talong på gammalt hederligt vis.
Se bild på infon som vi har med på våra fakturor och bild på blanketten vi använder. Det är mycket sällan som fakturor ”försvinner” och tolkas som följesedlar när man kör talong som vi gör.
30 oktober, 2011 kl. 21:01 #129446ParvelitoDeltagareSå gott som alla konsumenträkningar är med inbetalningskort, och många blir väldigt osäkra och nervösa om det inte finns med ett sådant.
Jag har precis ”kostat på mig” fina blåtonade fakturablanktter med perforerat inbetalningskort just för att så många inte insåg att det var en faktura de fick annars, plus att det var en hel del som kverulerade över att det var besvärligt att betala fakturan om det inte fanns ett inbetalningskort att stoppa ned i kuvertet.
Sedan finns det en del lagkrav om att moms skall vara specificerad, det skall tydlig framgå vad varje sak kostat, hur och när den levererats och vilket företag som levererat, samt vem som skall ha betalt med kontaktuppgifter.
Jag vet inte om Klarna har ytterligare krav på vad som skall finnas med, men antar att deras avbetalningsplaner etc skall vara med.
30 oktober, 2011 kl. 21:43 #129447SandblomDeltagareRidestore.se har löst det riktigt snyggt med klarnas betalinfo högst upp och under en specifikation på vilka varor som är i paketet. Inget inbetalningskort eller liknande. Missar man att det är en faktura så ska man nog besöka optikern.
30 oktober, 2011 kl. 21:49 #129448danielanderssonDeltagareKlarna har en del text dom vill ha med. Släng iväg ett mail till din säljare så fixar han/hon det.
Annars är det inte mycket: bankgiro, betalningsmottagare, summa och fakturanummer/OCR-nummer.
30 oktober, 2011 kl. 23:29 #129450DanDeltagareVi använder fakturan som plocksedel och skickar med, kanske 1 på 1000 som klagat på att de inte fått den. Kanske pga att vi bara skickar med den inget eget papper
30 oktober, 2011 kl. 23:45 #129451JoelDeltagare@Macondax 26999 wrote:
Om man nu skulle knyta ihop packsedeln med fakturan, så skulle jag sett till att inbetalningskortet finns med längst ner på pappret, bara för att vara extra tydlig att dokumentet är just en faktura, och inte en packsedel.
Ingen dum idé, tack för tipset!
@Lastbryggan 27000 wrote:
Se bild på infon som vi har med på våra fakturor och bild på blanketten vi använder. Det är mycket sällan som fakturor ”försvinner” och tolkas som följesedlar när man kör talong som vi gör.
Snyggt Mats! Bra och tydligt tycker jag. Tack för exempel på hur det ser ut hos er.
@Parvelito 27001 wrote:
Sedan finns det en del lagkrav om att moms skall vara specificerad, det skall tydlig framgå vad varje sak kostat, hur och när den levererats och vilket företag som levererat, samt vem som skall ha betalt med kontaktuppgifter.
Allt sånt står självklart redan med på vår följesedel, men det tåls att upprepas
@Sandblom 27002 wrote:
Ridestore.se har löst det riktigt snyggt med klarnas betalinfo högst upp och under en specifikation på vilka varor som är i paketet. Inget inbetalningskort eller liknande. Missar man att det är en faktura så ska man nog besöka optikern.
Ska kika hur de har löst det! Tack för tipset.
@lunarmys 27003 wrote:
Klarna har en del text dom vill ha med. Släng iväg ett mail till din säljare så fixar han/hon det.
Annars är det inte mycket: bankgiro, betalningsmottagare, summa och fakturanummer/OCR-nummer.
Tack Daniel! Jag skall höra med vår säljare. Är fakturanummer alltid samma som OCR-nummer?
@Dan 27005 wrote:
Vi använder fakturan som plocksedel och skickar med, kanske 1 på 1000 som klagat på att de inte fått den. Kanske pga att vi bara skickar med den inget eget papper
Det är ju också ett sätt att lösa det på Jag skulle dock vilja att varje följesedel hade samma utseende, bla då vi trycker en streckkod längst upp till höger som vi använder för att klistra på paketet och i senare skede skriva ut fraktetikett med.
Hur har ni löst det med hyllplats vid plock, skriver ni in det direkt på fakturan?
30 oktober, 2011 kl. 23:53 #129452DanDeltagareJa vi skriver hyllplats på fakturan. Alla våra kvitton/fakturor printas i klump med fraktetiketterna i samma ordning men separat hög.
Vi kan även skriva plocksedel+faktura om vi vill men det är mest för specialfall när vi vill lägga specialinstruktioner på order eller liknande
31 oktober, 2011 kl. 06:53 #129455danielanderssonDeltagare -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.