Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Inte nöjd-dubbelt tillbaka
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Doris1.
-
FörfattareInlägg
-
14 maj, 2010 kl. 00:23 #110777GregerADeltagare
Det är jättefarligt att göra en så snäv begränsning av erbjudandet. :rolleyes:
Kvalitet kan vara väligt subjektiv, och är inte bara fråga om tillräckligt hållbar, slitstark etc – utan hur väl den den passar för det tänkta ändamålet.
Om bebben inte gillar slingan så har den ju inte rätt kvalitet.
19 maj, 2010 kl. 18:58 #110925GustavDeltagareJag vet inte vad dina produkter kostar. Men har du få kunder som ångrar sina köp, så tror jag att ett bättre erbjudande (som inte kan missbrukas) vore att erbjuda extremt enkel returhantering.
Du bör även vara försiktig med hur ditt erbjudande tolkas. Det kanske låter för bra för att vara sant? En bedragare kan lova hur mycket som helst, eftersom han aldrig har för avsikt att leva upp till sin del av avtalet. ”100 % nöjd eller dubbla pengarna tillbaka” är ett extremt vanligt säljargument hos bluffbutiker som säljer bröstförstorande piller, bantningspiller och potensmedel.
Jag tror inte att dina kunder kommer att uppfatta det så. Men folk är misstänksamma på nätet, så man bör alltid tänka igenom alla infallsvinklar innan man gör ett statement.
20 maj, 2010 kl. 08:14 #110934MonyDeltagare@Gustav 6279 wrote:
Jag vet inte vad dina produkter kostar. Men har du få kunder som ångrar sina köp, så tror jag att ett bättre erbjudande (som inte kan missbrukas) vore att erbjuda extremt enkel returhantering.
När du skriver så här, är det första jag tänker på att skicka med ett frankerat kuvert med min adress på. Följdtanken blir då: Får inte kunden dåligt intryck av min produkt om jag redan från början skickar med ett returpaket?
Vad annars är extremt enkel returhantering? Personligen tycker jag någon skulle komma till mitt hus, ge mig pengarna i handen, tagit produkten och sen hade jag sluppit tänka mer på den
PS: Har inte satt pris ännu men det hamnar nog mellan 450-850 kr/st
20 maj, 2010 kl. 08:39 #110936JimmyKDeltagareRäcker det inte med att du erbjuder ”Nöjd eller pengarna tillbaks”, du bjuder på returfrakten, kunden printar ut en retursedel från hemsidan och tejpar fast på förpackningen.
Jag håller med om din tanke med färdigt returpaket, då skulle jag också känna att det här är nog många som inte är nöjda med och skickar tillbaks.
Vi har kört med ovanstående modell i ca 1 år nu och fått otroligt positiv respons från kunderna, och faktum är att det inte blivit speciellt många returer heller. De få som kommit är byte av storlekar eller någon enstaka som ångrat sitt köp.
Sedan är det nog mycket beroende på VAD man säljer och till vilken målgrupp.
20 maj, 2010 kl. 10:01 #110937GustavDeltagareJag vill ha nöjda kunder, men inte fler returer än nödvändigt. Så mina kunder får snällt gå till Posten om de vill returnera någonting. Det är aldrig någon som har klagat. Vid reklamationer så kan kunder vara lite småsura ibland (förståeligt), men vid öppet köp så brukar de vara mer ursäktande. Därför har jag inte forskat så mycket i förenklad returfrakt.
Men spontant så tänker jag att tex Posten har hämtning på Postpaket. När kunden ångrar sig så skickar du denna en Pacsoft etikett och ber honom/henne att ställa paketet utanför dörren för avhämtning. Därefter bokar du hämtning på kundens adress.
Ring Posten, DHL, Schenker, mm och fråga vad de har för lösningar att erbjuda dig. Även om du skickar dina paket med ett av företagen, så kanske något av de andra är bättre på returer.
20 maj, 2010 kl. 12:18 #110938MacondaxDeltagareSnabbsvar:
Sitter inte heller med speciellt många returer (2 retur på 300 ordrar pga fel storlek).Kör med Schenker som transportör, och väljer vi ombudspaket (paketet levereras till kundens närmaste ombud) skrivs automatiskt en retursedel ut (jag kör med vanliga STE-etiketter, 2 st / A4) som kan bifogas i paketet.
Vill kunden göra en retur, klistrar de på lappen, går tillbaka till ombudet och vips, så kommer Schenker med paketet. Samma fakturerade pris ut till kund, som det är på returpaketet. Retursedeln aktiveras inte heller, innan kunden kommit in till sitt ombud och de registrerat paketet!
20 maj, 2010 kl. 16:32 #110940MonyDeltagare@JimmyK 6290 wrote:
Räcker det inte med att du erbjuder ”Nöjd eller pengarna tillbaks”, du bjuder på returfrakten, kunden printar ut en retursedel från hemsidan och tejpar fast på förpackningen.
Jag håller med om din tanke med färdigt returpaket, då skulle jag också känna att det här är nog många som inte är nöjda med och skickar tillbaks.
Vi har kört med ovanstående modell i ca 1 år nu och fått otroligt positiv respons från kunderna, och faktum är att det inte blivit speciellt många returer heller. De få som kommit är byte av storlekar eller någon enstaka som ångrat sitt köp.
Sedan är det nog mycket beroende på VAD man säljer och till vilken målgrupp.
Tror vi har ungefär samma målgrupp då jag säljer ekologiska babyslings. Folk som är intresserade av era kläder tror jag har samma ideologi rakt igenom och om de vill ha något bärverktyg, väljer de säkerligen ekologiskt och rättvisemärkt!
Mina returer kommer nog vara mest av storleksbyte då två av modellerna är fast storlek. Jag har dock en guide om hur man mäter för att få rätt storlek, men det kan ju bli fel ändå. Självklart räknar jag med mycket FÅ returer och din modell låter helt klart mycket vettig.
22 maj, 2010 kl. 08:17 #110994JimmyKDeltagareJa absolut, vi har nog samma målgrupp där.
Och mina erfarenheter av den målgruppen är att de är väldigt tacksamma när det gäller reklamationer och returer, bara man är noga med att ge all information innan köp!11 juli, 2010 kl. 12:26 #112578drlove.seDeltagareHej,
vi ska precis testa detta och håller på att lägga upp det på sajten. Vi kör 100% nöjd kundgaranti annars pengar tillbaka + en gåva som kompensation. Lästa också om detta i 4hww och ska se hur det funkar för våra produkter..
Är det någon som har en susning om vad konverteringsgraden brukar ligga på i vår bransch?
Stort tack alla!
Mvh Dr Love
11 juli, 2010 kl. 18:53 #112583MonyDeltagare@drlove.se 8117 wrote:
Är det någon som har en susning om vad konverteringsgraden brukar ligga på i vår bransch?
Mvh Dr Love
Är du i babysling-branshen eller vilken bransch tänker du på när du säger ”vår”? :rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.