Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Inte nöjd-dubbelt tillbaka
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Doris1.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 21:09 #94545MonyDeltagare
Jag har lyssnat på 4-hour work week och i den föreslår han att kunden kan få dubbelt pengarna tillbaka för en tröja om de inte gillade den. Själv tyckte han tröjan var oemotståndlig och kände att man verkligen inte kunde bli missnöjd med den. Han ökade försäljningen 30% men hade en returnrate på 2%!
Jag funderar lite på att göra samma grej på min babysling. (galet? tja vet inte). Jag vill garantera en hög kvalitet på den och är kunden missnöjd med kvaliteten så får de dubbelt tillbaka, dvs pengarna de betalt för produkten + lika mycket till!
Jag måste väl ha någon slags klausul om att detta gäller en sling så att något pucko inte beställer 100 st och sen går jag i konkurs för att behöva betala dubbelt på 100 st på ett bräde.
Men frånsett detta, vad tror ni om ett sådant erbjudande?
(om ni har möjlighet så lyssna på boken. Det är svårt att återge exakt vad han sa, men det lät otroligt vettigt)12 maj, 2010 kl. 21:38 #110757GregerADeltagareÄr kunden inte nöjd med en så bra produkt så får han betala dubbel returfrakt … :p
Nej, men visst, det finns många sätt att signalera att man verkligen står för sitt erbjudande och att man inte är ute efter att tjäna pengar på missnöjda kunder.
Sedan finns det alltid några lustigkurrar som skall testa systemet – redan att köpa en och skicka tillbaka ger ju en liten vinst. Ett gäng studenter kanske får ihop till en glad kväll på din bekostnad.
Jag skulle nog varit lite försiktig med sådant i början i alla fall. Det är nog fullt tillräckligt med vanligt öppet köp. Men det kan ju vara ett knep att ta till om försäljningskurvan skulle plana ut efter ett tag.
13 maj, 2010 kl. 00:48 #110758EmilDeltagareOm babyn inte är nöjd då? För det är väl det som det kommer att handla om i ditt fall. Jag fick två dyra svensktillverkade bärsjalar till mina grabbar men det funkade inte alls. Den ena är helt oanvänd och den andra är bara testad några gånger. Däremot älskar dom en bärsele som vi har införskaffat. I ditt fall kanske det inte är kvaliteten som folk kommer att vara missnöjda med utan om ungen gillar babyslingen eller ej. Så om du bara ersätter för kvalitetsproblem så kanske du kan komma lindrigare undan, men jag skulle nog vara försiktig med ett dylikt erbjudande om jag vore dig.
13 maj, 2010 kl. 08:17 #110761MikkkDeltagare@Mony 6093 wrote:
Jag har lyssnat på 4-hour work week och i den föreslår han att kunden kan få dubbelt pengarna tillbaka för en tröja om de inte gillade den. Själv tyckte han tröjan var oemotståndlig och kände att man verkligen inte kunde bli missnöjd med den. Han ökade försäljningen 30% men hade en returnrate på 2%!
Jag funderar lite på att göra samma grej på min babysling. (galet? tja vet inte). Jag vill garantera en hög kvalitet på den och är kunden missnöjd med kvaliteten så får de dubbelt tillbaka, dvs pengarna de betalt för produkten + lika mycket till!
Jag måste väl ha någon slags klausul om att detta gäller en sling så att något pucko inte beställer 100 st och sen går jag i konkurs för att behöva betala dubbelt på 100 st på ett bräde.
Men frånsett detta, vad tror ni om ett sådant erbjudande?
(om ni har möjlighet så lyssna på boken. Det är svårt att återge exakt vad han sa, men det lät otroligt vettigt)Följa utvecklingen eller leda den. Kom på något unik själv allt som alla pratar om är gjort lite som att uppfinna hjulet igen.
Tänk lite på textslingan i 80 tals bandet Noice ”jag vill inte vara som alla andra för jag vill va mig själv” Stick ut både som människa och produkte13 maj, 2010 kl. 08:29 #110762sailorcapDeltagareKommer ihåg när Elgiganten körde något i samma stil. Det handlade om du hittade produkten billigare fick du tillbaka det dubbla i mellanskillnaden. Det fanns ju en del som verkligen gjorde sig en slant på det viset. Olika butiker verkade acceptera olika villkor. En del gick med på internetbutiker, andra inte.
Jag tror det är väldigt farligt att prova detta utan att sätta en budget för testet. Du måste alltså avsätta en viss peng för att säkerställa att ditt företag inte går omkull.
13 maj, 2010 kl. 09:45 #110764MonyDeltagare@sailorcap 6099 wrote:
Jag tror det är väldigt farligt att prova detta utan att sätta en budget för testet. Du måste alltså avsätta en viss peng för att säkerställa att ditt företag inte går omkull.
Verkar som en bra idé. Tack för den!
13 maj, 2010 kl. 12:25 #110767EmilDeltagare@sailorcap 6099 wrote:
Kommer ihåg när Elgiganten körde något i samma stil. Det handlade om du hittade produkten billigare fick du tillbaka det dubbla i mellanskillnaden. Det fanns ju en del som verkligen gjorde sig en slant på det viset. Olika butiker verkade acceptera olika villkor. En del gick med på internetbutiker, andra inte.
Jag tror det är väldigt farligt att prova detta utan att sätta en budget för testet. Du måste alltså avsätta en viss peng för att säkerställa att ditt företag inte går omkull.
Jag tyckte det var i princip omöjligt att hitta samma produkt hos Elgiganten som hos konkurrenterna. Ja, samma produkt gick att hitta men det var alltid någon siffra som skíljde sig åt i produktnumret och då gällde inte erbjudandet om lägsta pris eftersom det ansågs som olika produkter…
13 maj, 2010 kl. 15:58 #110771sailorcapDeltagare@Emil 6104 wrote:
Jag tyckte det var i princip omöjligt att hitta samma produkt hos Elgiganten som hos konkurrenterna. Ja, samma produkt gick att hitta men det var alltid någon siffra som skíljde sig åt i produktnumret och då gällde inte erbjudandet om lägsta pris eftersom det ansågs som olika produkter…
hehe, jo det ligger en sanning i det du skriver, men det gick att finna en del produkter iaf verkade det som. Själv nyttjade jag aldrig det då elgiganten inte fanns i min hemstad under den tiden. Läste dock en del på olika forum på folk som gjorde fina kap.
13 maj, 2010 kl. 17:07 #110772BjornDeltagareFörr eller senare kommer det tyvärr utnyttjas rejält när fel typer får reda på det..
13 maj, 2010 kl. 21:07 #110776MonyDeltagareI four hour work week säger han att det faktiskt inte utnyttjas utan är till en fördel för produkten. Men det är nog skillnad på vad man säljer och till vilken kultur man säljer.
Öppet köp måste man ju erbjuda utifrån konsumentköplagen, så om bebben inte gillar vara i slingen så måste jag ju ändå skicka tillbaka pengarna. Här var det ju fråga om missnöjd med kvaliteten, tex sömmarna är kassa, tyget svagt eller något annat.
För mig känns det ganska jobbigt att köpa en sak och sen skicka tillbaka den + hitta på någon trolig förklaring till varför man är missnöjd med kvaliteten. Jag undrar hur många därute som verkligen utnyttjar erbjudandet på falska grunder och hur många som tycker det är en schysst deal och köper min produkt framför konkurrenternas?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.