Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Inte lönsamt att driva e-handel?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #126795
    bslask
    Deltagare

    Appropå Stadium så besökte jag deras då nybyggda lager utanför Norrköping för drygt ett år sedan. Redan då omsatte deras e-butik mer än en mellanstor Stadium butik.
    Målet var att inom ett år skulle e-butiken var den största Stadium butiken!

    Konverteringsgraden i deras e-butik är mycket högre (enligt dem själva) än generella e-butiker, eftersom väldigt många kunder klämmer och känner på varorna i Stadiums fysiska butiker, går hem, funderar, och köper sedan varan via e-butiken.

    Dom kunde även se ett tvärtom mönster, där kunder först läste på om produkterna i e-butiken för att sedan gå och köpa den i den fysiska.

    #126799
    lustfull
    Deltagare

    Har jobbat på Stadium under ett antal och då under tiden som lagret och e-shoppen byggdes. Vill inte tänka på de siffror de lagt ner(mindre lands BPN). Hoppas det äntligen funkar på lager och att e-butiken lönar sig!

    #126805
    Seke
    Deltagare

    Det är inte heller alltid säkert att bara för att man växer blir företaget mer lönsamt. Det är rätt stor overhead förknippat med att ha anställda jämfört med att driva allt på egen hand.

    För två år sedan hade vi en omsättning på 6M och en heltidare (företagare, med marknadsmässig lön), och företaget var rätt lönsamt (drygt 10% nettomarginal). Senaste året hade vi dubbelt så hög omsättning och sex heltidare (en företagare + fem anställda, med marknadsmässiga löner), och marginalen har sjunkit. Dock går vi fortfarande plus.

    #126807
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He He kunde inte sagt det bättre själv!

    @NO LINGO 24061 wrote:

    Vi gör det för att boosta vårt ego och bygga kännedom om vårt varumärke.

    #126811
    danielandersson
    Deltagare

    Men.. hur kan 0,5% i konverteringsgrad vara normalt? Eller för vem/vilka är det normalt? Och hur kan man överleva med en sådan CR?

    #126812
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @lunarmys 24086 wrote:

    Men.. hur kan 0,5% i konverteringsgrad vara normalt? Eller för vem/vilka är det normalt? Och hur kan man överleva med en sådan CR?

    Beror nog mycket på bransch, men för exempelvis kläder kan jag tänka mig att 0,5 är rätt normalt. Det sker mycket fönstershopping där.

    #126813

    2% snittorder 400 är värt lika mycket som 0,5% snittorder 1600, på frågan om hur man överlever.

    #126814
    danielandersson
    Deltagare

    @debaser 24088 wrote:

    2% snittorder 400 är värt lika mycket som 0,5% snittorder 1600.

    Men inte lika mycket värt som 2% med snitt på 1600 kr ;)

    #126816
    friedrich
    Deltagare

    ehandel.org återrapporterar ett pressmeddelande från drytrend och att de ökar omsättningen med 400 %.

    Att det kostar att växa är tydligt:

    http://www.allabolag.se/5567705057

    #126818
    Parvelito
    Deltagare

    @friedrich 24092 wrote:

    ehandel.org återrapporterar ett pressmeddelande från drytrend och att de ökar omsättningen med 400 %.

    Att det kostar att växa är tydligt:

    http://www.allabolag.se/5567705057

    Det är jobbigt att förlora 25kr på varje hundralapp man säljer. Det ligger så mycket kostnader i botten att de förmodligen måste upp till 30-40-50 Mkr i omsättning innan man når breakeven.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.