Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Inte lönsamt att driva e-handel?
- Detta ämne har 30 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2011 kl. 18:18 #126795bslaskDeltagare
Appropå Stadium så besökte jag deras då nybyggda lager utanför Norrköping för drygt ett år sedan. Redan då omsatte deras e-butik mer än en mellanstor Stadium butik.
Målet var att inom ett år skulle e-butiken var den största Stadium butiken!Konverteringsgraden i deras e-butik är mycket högre (enligt dem själva) än generella e-butiker, eftersom väldigt många kunder klämmer och känner på varorna i Stadiums fysiska butiker, går hem, funderar, och köper sedan varan via e-butiken.
Dom kunde även se ett tvärtom mönster, där kunder först läste på om produkterna i e-butiken för att sedan gå och köpa den i den fysiska.
15 september, 2011 kl. 21:15 #126799lustfullDeltagareHar jobbat på Stadium under ett antal och då under tiden som lagret och e-shoppen byggdes. Vill inte tänka på de siffror de lagt ner(mindre lands BPN). Hoppas det äntligen funkar på lager och att e-butiken lönar sig!
15 september, 2011 kl. 22:20 #126805SekeDeltagareDet är inte heller alltid säkert att bara för att man växer blir företaget mer lönsamt. Det är rätt stor overhead förknippat med att ha anställda jämfört med att driva allt på egen hand.
För två år sedan hade vi en omsättning på 6M och en heltidare (företagare, med marknadsmässig lön), och företaget var rätt lönsamt (drygt 10% nettomarginal). Senaste året hade vi dubbelt så hög omsättning och sex heltidare (en företagare + fem anställda, med marknadsmässiga löner), och marginalen har sjunkit. Dock går vi fortfarande plus.
16 september, 2011 kl. 05:30 #126807Jimmy OstromDeltagareHe He kunde inte sagt det bättre själv!
@NO LINGO 24061 wrote:
Vi gör det för att boosta vårt ego och bygga kännedom om vårt varumärke.
16 september, 2011 kl. 07:54 #126811danielanderssonDeltagareMen.. hur kan 0,5% i konverteringsgrad vara normalt? Eller för vem/vilka är det normalt? Och hur kan man överleva med en sådan CR?
16 september, 2011 kl. 08:10 #126812Katrin LundgrenDeltagare@lunarmys 24086 wrote:
Men.. hur kan 0,5% i konverteringsgrad vara normalt? Eller för vem/vilka är det normalt? Och hur kan man överleva med en sådan CR?
Beror nog mycket på bransch, men för exempelvis kläder kan jag tänka mig att 0,5 är rätt normalt. Det sker mycket fönstershopping där.
16 september, 2011 kl. 08:15 #126813Christoffer TyreforsDeltagare2% snittorder 400 är värt lika mycket som 0,5% snittorder 1600, på frågan om hur man överlever.
16 september, 2011 kl. 08:16 #126814danielanderssonDeltagare@debaser 24088 wrote:
2% snittorder 400 är värt lika mycket som 0,5% snittorder 1600.
Men inte lika mycket värt som 2% med snitt på 1600 kr
16 september, 2011 kl. 08:35 #126816friedrichDeltagareehandel.org återrapporterar ett pressmeddelande från drytrend och att de ökar omsättningen med 400 %.
Att det kostar att växa är tydligt:
16 september, 2011 kl. 08:43 #126818ParvelitoDeltagare@friedrich 24092 wrote:
ehandel.org återrapporterar ett pressmeddelande från drytrend och att de ökar omsättningen med 400 %.
Att det kostar att växa är tydligt:
Det är jobbigt att förlora 25kr på varje hundralapp man säljer. Det ligger så mycket kostnader i botten att de förmodligen måste upp till 30-40-50 Mkr i omsättning innan man når breakeven.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.