Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Inköpspriserna stiger, konsumentpriserna består!
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2013 kl. 11:33 #99472webfumediaDeltagare
”Priserna är som vanlig uppjusterade med index höjning som motsvarar en procentuell ansats om ca 4,6 %…”
”Priserna för 2013/2014 är justerade…”
Får nya prislistor 2013/2014 från mina produktleverantörer, fraktavtal och betaltjänster . Samtliga justerar priserna uppåt. Normalt. Men konsumentpriserna faller. Sitter man inte med en stor omsättning så får man nöja sig med listpris.
Har en produkt som kostade mig 92kr att köpa in 2010 idag kostar samma produkt 119kr exkl. moms – nu vill företaget göra index höjning igen av priset. Företaget har sen 2008 rekommenderat att vi ÅF säljer den för 250kr inkl moms. Snabbt på Google ser jag att den kan köpas för 200kr hos en konkurrent. Den och flera andra produkter ser jag inte någon lönsamhet i längre då min butik inte har tillräckligt med muskler att förhandla om listpriset. Hur är det för andra – pressar ni ner konsumentpriset fast inköpspriset stiger år efter år?
16 januari, 2013 kl. 11:39 #158391martinkilandDeltagareAtt ha pris som sitt största konkurrensmedel är inte bra i längden. Vi justerar alltid upp priserna om våra leverantörer gör det mot oss. Det är ju egentligen ganska naturligt att saker blir 1-2% dyrare varje år med tanke på inflationen.
Mitt tips är att sluta titta allt för mycket på vad konkurrenterna tar och satsa på grym service, snabba leveranser och stort sortiment. I priskrig är alla förlorare!
16 januari, 2013 kl. 12:24 #158393ParvelitoDeltagareAtt acceptera årliga prisökningar existerar inte i min värld. I synnerhet om grossisten behåller sitt rekommenderade utpris. Då kan man ärligt talat fråga leverantören varför du skall få mindre betalt för din insats, när de ser till att kompensera sig för prisökningarna.
Och 4,6% är helt obegripligt mycket, hur kan de motivera det när inflationstakten är mindre än hälften, när den svenska kronan står stark emot utländska valutor och oljepriserna ligger relativt stilla?
Man behöver inte vara aggressiv, men visst skal man ifrågasätta prishöjningar som motiveras av något slags index! Affärer har ingenting med index att göra.
Ett svar på det här kan vara att leverantörerna inte är så intresserade av att göra affärer med dig, därför att du inte är så viktig för dem. Det bästa sättet att tackla det är att växa och bli större.
16 januari, 2013 kl. 16:00 #158403mephisto73DeltagareTyvärr kommer vi nog se krympande marginaler i ehandeln överlag. Det blir lite som ett race-to-the-bottom då tröskeln att starta upp är extremt låg.
Så alla med en dator och en uppkoppling kan starta en butik på några få timmar och vara igång med PPC marknadsföring. Kör man dropshipping eller har lagret i garderoben och inte tar ut lön så kan man sälja väldigt billigt.
Så det blir tufft framöver för småhandlare som vill försöka leva på sin verksamhet. Tyvärr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.