Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Inköp Zebra & Transportetiketter med kvittodel?
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av xsirez.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2016 kl. 18:57 #103213JoloDeltagare
Funderar på en ZEBRA GK420 DT 203DPI USB/ETHERNET.
Ni som har en sådan med dispenser, är detta att föredra ?Transportetiketter med kvittodel, fick veta att man troligen inte behöver kvittodelen längre men då jag inte använt etikettskrivare tidigare så hänger jag inte riktigt med på vad ett transportetikettkvitto innebär, är det ett kvitto på att transporten är beställd ?? Har man tidigare varit tvungen att skriva ut ett sådant och spara och nu behöver man alltså inte göra det längre.
:confused:
5 januari, 2016 kl. 22:54 #180311DanDeltagareDispenser eller ej har diskuterats mycket. Gör en sökning på det så får du svar.
Kvittodelen används är för att spara själv eller sättas på avi när det skickas pappersavi till exvis företag. Den fyller ingen funktion vad jag vet den gör det bara slöare att klistra på etiketten
6 januari, 2016 kl. 08:00 #180312xsirezDeltagareHej.
Vilka skickar du med.
DHL & Schenker har att man skriver ut lister och man inte behöver spara något kvitto.
Posten kan man annars lätt spåra i datorn så man behöver inte spara kvitton för sin del så sätt.7 januari, 2016 kl. 07:05 #180322JoloDeltagareTack för svar
Zebra
Jo jag har kollat runt på forumet men känner mig ändå osäker…men det verkar kanske mest som de flesta inte använder dispenser trotts att de har den på sin maskinen..Dock undrar jag hur man väljer att aktivera och avaktivera dispensern på maskinen, gör man det vid varje tillfälle eller finns det en fast inställning?
Pratade med en återförsäljare som sa att man måste installera bort något ..lät lite knöligt och känns som det borde vara enklare?Kvittodel
Skickar med DHL, kan även bli Schenker.. jag skriver ut en sändningslista som chauffören signerar, är det den du menar Xsirez ?Eller är det någon annan del jag missat :confused:
Har sparat dessa, satt ihop dem med fakturan vid bokföring (mest för egen koll) men behöver man egentligen spara dessa efter att man vet att kunden mottagit sina varor?
7 januari, 2016 kl. 09:24 #180330DanDeltagareAlla dina kollinummer finns ju på ditt kundnr i transportadmin-systemet (Multishipping)? Varför spara en lapp där bara kollinumret står
Åk och hälsa på närmaste e-handlare som är trevlig som har en Zebra med dispenser så kommer han eller hon visa dig hur det funkar med eller utan dispenser i verkligheten. Bra sätt att börja känna e-handelscommunityn i din region också!
8 januari, 2016 kl. 13:29 #180347xsirezDeltagareSom Dan säger.
Kör du dhl så sparas allt i datorn samt att du kommer att skriva ut listor med alla sändningar som fraktbolaget skriver under så du behöver inte spara några extralappar.
105*220 etiketter skall du ha då.vi kör 2st Zebra GK 420DT och det fungerar riktigt fint.
Den är väldigt driftsäker och pålitlig den skrivaren.Vill man inte byta rullar helatiden finns det kartonger med 2000 etiketter i varje laddning.
Rullar eller kartong är ingen direkt inställning bara till börja trycka ut etiketter direkt.
8 januari, 2016 kl. 18:45 #180354JoloDeltagareTack för svar och info
Hittade en film på youtube hur dispenser funkade och det var ju enkelt att byta mellan med och utan den funktionen så då blir det nog med dispenser.. så slipper jag fundera mer på det.
xsire, du som är nöjd och har två Zebror :rolleyes: kör du med eller utan dispenser?
8 januari, 2016 kl. 19:29 #180355DanDeltagareDispenser eller ej är helt beroende av hur ditt lagerflöde ser ut.
Har varje packstation en dator där man triggar fraktetiketten? Eller skrivs alla orders ut innan man börjar plocka/packa och körs sedan i en batch?
I variant 1 är dispenser guld, i variant 2 är den helt meningslös och sänker effektiviteten.
Förklara hur du printar orders, plockar, och packar ordrarna så är det lätt att säga vad du ska ha.
Såhär gjorde jag i mitt lager och hade alltså ingen dispenser pga körde i 10-20 order-batchar:
1. Printa en batch (10-20 orders) med fraktsedel och följesedel
2. plocka dessa orders på en vagn
3. packa dessa orders och sätt på fraktetikett på resp paket.Andra gör kanske såhär och tjänar tid med dispenser:
1. Printa en batch (10-20) med följesedlar endast
2. Plocka enligt plocklista/följesedel
3. Vid packning, scanna en följesedel. få ut fraktetiketten.11 januari, 2016 kl. 19:57 #180383xsirezDeltagareVi kör utan dispenser då vi tar fram alla sakerna som skall skickas och sedan bokar och sen kommer utskrifterna.
Denna lösningen fungerar bäst för oss har vi märkt, då vi skickar en del stora saker så man vet aldrig om det är 1 eller 2 paket innan man har sett varorna ihop.Kör även Intermec skrivare men dessa är endast bra för mindre etiketter går inte att köra fraktetiketter.
Kommer du ha 1 eller 2 datorer.
Det går att köra dessa i nätverk men jag tycker själv att etikettskrivare i nätverk är problem. så lägg inte pengar på det skulle jag säga.Vi kör 420 DT, TT är ingen idé på fraktetiketter visst det är bättre om paketen skall stå i solen i 1 vecka men det skall det förhoppningsvis inte göra. Det är bara en extra kostnad och extra rullar att lagerhålla.
Vi köper dessa etiketter.
Mest prisvärt om man jämför med 100-300 rullar/st så slipper man fylla på för ofta.
http://www.applog.se/ste-transportetikett-105-220-dt-2000-kart.html -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.