Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Inköp från företag i EU och moms
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2017 kl. 13:35 #104384RickyDeltagare
Får väl fortfarande räkna mig som relativt ny företagare och har eventuellt också gjort ett nybörjarmisstag så här när mitt första räkenskapsår börjar närma sig sitt slut;
Vid inköp av varor till försäljning från företag i EU, har jag angett mitt VAT nummer och således har de inte lagt på någon moms.
Jag har läst att moms inom EU är ett ”nollsummespel” så jag har inte betalat någon moms i mitt fall…Men är det meningen att man egentligen ska betala in moms (”omvänd skatteskyldighet”?) för att sedan momsredovisa och få tillbaka från Skatteverket igen?
Help…?
17 november, 2017 kl. 08:10 #184321Stefan72DeltagareNej du ska inte betala nåt. Du ska bokföra/redovisa inköp och försäljning till EU länder så att dessa uppgifter kommer med i momsrapporten och sen om du har försäljning dit även den periodiska sammanställningen då. Alla normala bokföringsprogram har detta med automatik, man väljer detta under vilken typ av moms leverantören eller kunden ska ha. När det är valt brukar det fungera.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.