Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Inköp av varuprover vid uppstart av e-butik
Etiketter: varuprover
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2011 kl. 12:01 #95563DanielWestmanDeltagare
Hej!
Hur gör ni vid inköp av varuprover och bokföring av kostnaderna?
Jag är i planeringsstadiet av att öppna en e-butik och har tänkt ta in varuprover för att utvärdera vilka varor som ska ingå i startsortimentet. Då jag bara behöver ett ex av varje produkt blir det enklast att köpa alla varuprover från samma e-butik, som ligger i England. Varorna kostar mellan 20-50 kr med några enstaka varor mellan 150-300 kr. Varuproverna är alltså till för att utvärdera produkterna och kommer inte att säljas. De kommer sedan användas som demoex i videorecensioner och för produktfoton.
Varorna kan i princip även användas för privat bruk, även om så ej kommer vara fallet. Vad ska jag tänka på för att inte hamna i trubbel hos Skatteverket? Det kommer troligtvis dröja ett antal månader innan e-butiken lanseras, och det kommer ske i liten skala till att börja med. Jag driver enskild firma just nu men kommer att omvandla till AB framöver.
14 februari, 2011 kl. 12:18 #118957hansandersDeltagareI ditt fall skulle jag börja med att registrera ett AB.
Kostnaden för detta är 2200:- Som aktiekapital sätter du in 50 tkr på ett spärrkonto, tills AB-registreringen är klar. Tar bortemot 2 mån.
Därefter har du tillgång till rörelsekapitalet, som du använder för att köpa in diverse nödvändigheter och varulager (varuprover) för.
Om du drar igång affärerna med enskilda firman, och sedan ett AB, så får du en hel del dubbelarbete som inte ger intäkter.
Fördelen med ett AB är att du har en klar rågång mellan privat och företag, vilket, i de flesta fall, innebär att det är lättare att se vad som är ”egna” pengar.14 februari, 2011 kl. 12:44 #118958ParvelitoDeltagareFörvisso så är det ju rätt som hansanders skriver, men det var inget bra svar på frågan.
Köp in de där sakerna som ett varulager, och behåll det där till nästa års inventering. Då bör du väl ha kommit en bit på väg. Även demoex kan ju säljas till reducerat pris, och har således ett värde, så det är inte fel att göra så.
Andra alternativ är att du bokför det som förbrukningsmatriel, eller kanske hellre skapa ett konto som du kallar ”Varuprover för verksamheten” och lägger det på konto 59xx.
Sådant som man ger till kunder i hopp om att de skall bli intresserade kan man antingen bara plocka ut från lagret, eller peta in på 609x som är övriga försäljningskostnader.
Det viktiga är att man gör likadant varje gång man gör liknande transaktioner, och det gör ingenting om man med ett par meningar på verifikationen berättar vad man gjort till stöd om det blir revision om 3-4 år och minnet inte är så färskt längre.
14 februari, 2011 kl. 19:15 #118981PlastskivorDeltagareJag tror säkert att skattmasen kommer att jaga dej med blåslampa för detta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.