Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › inköp
- Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av BjornAndersson.
-
FörfattareInlägg
-
28 oktober, 2013 kl. 20:58 #100868rougtubeDeltagare
Hej,
börjar inse att det här med inköp av varor tar tid och är krångligt, det är svårt att få grepp när man har många produkter och flera leverantörer. Det andra kruxet är att hela tiden se till att man har produkter i lager så att kunderna kan handla. Vår plattform klarar tyvärr inte av beställningspunkter och vi har ett affärssystem som inte har inköpsfunktion.
Hur gör ni era inköp? manuellt? vad har ni för inköpsrutiner? tips på inköpsprogram eller liknande?
28 oktober, 2013 kl. 21:30 #169391C.LarssonDeltagareÄn så länge kör vi också manuellt och precis som du säger tar det upp en del tid när vi ska beställa
28 oktober, 2013 kl. 22:13 #169393Richie72DeltagareVi har Specter som är ett bra stöd. Det tog ett tag innan jag förstod hur det fungerade, eftersom inköp var helt nytt för mig. Men nu skulle vi inte klara oss utan.
En bra inköpsfunktion behövs när man kommer upp i lite produktantal.
Jag har ingen kunskap om något annat system så jag kan tyvärr inte jämföra med något annat.
29 oktober, 2013 kl. 05:04 #169399FredrikGustDeltagareVi använder Dolibarr (open source) som master för vårt artikelregister där allt grunddata om artiklarna lagras. Synkar sedan in lagersaldon dit för att få lite pejl på saldon. Det är även där vi lagrar all CE-dokumentation, manualer, information till återvinning, förtullning etc som inte platsar i nätbutiken.
Det är inte en fantastisk bra lösning, men funkar ändå rätt bra för att hålla reda på inköpsordernummer, stafflade priser, samma artikel hos olika leverantörer osv. Används också för att stämma av att fakturorna från leverantörerna stämmer.
Håller dock på att växla plattform för butiken till en där inköp finns inbyggt och får se om det blir till att växla över till den funktionen för att underlätta själva inleveransen till lagret också.
29 oktober, 2013 kl. 21:07 #169435bslaskDeltagareInget direkt svar kanske, men jag förundras över hur generellt dålig kunskapen om inköp är bland folk som vill jobba som e-handlare. Ska man i huvud taget lyckas med att vara återförsäljare så är ju inköp en kritisk punkt som man bara måste klara av att hantera, både när det gäller kvantiteter och prisförhandling. Kan man sänka sina inköpskostnader med bara några få % så ger det en vinst som du måste sälja så enormt mycket mer för att kunna uppnå.
Så mer fokus på inköp och förhandling!
30 oktober, 2013 kl. 01:19 #169442Jimmy OstromDeltagareTotalt värdelösa system finns det många av när det gäller detta tyvärr.
SPCS är väl det system som har ”bäst” (säger i för sig inte mycket då det även suger pung anser jag) beställningspunkter, men att få över detta i en plattform är inte enkelt eller billigt.
Personligen skulle jag om ni har en open source plattform (typ magento eller annat skit) fixat så ni fick beställningspunkter inbyggt, inget svårt men ACK så viktigt och helst då även att det beställdes per automatik fast men inbyggda krav, som t.ex minimum summa innan order skickas iväg till leverantör, tider per vecka då order ska skickas till leverantör osv. Finns många saker att ta hänsyn till som kommer göra livet enklare med beställningar.
30 oktober, 2013 kl. 21:49 #169484GezzpoDeltagaree-conomic hanterar det på ett bra sätt.Dom har även kopplingar till flera olika e-handels plattformar.
Admanus är ett system som är i mitt tycke extremt bra utvecklat för detta.du kan få ett nästan hel automatiserat flöde på leverantörer,artiklar, kunder ,order, inköp och fakturor. det har däremot prislappen emot sig.31 oktober, 2013 kl. 12:55 #169410Katrin LundgrenDeltagareJag använder vår webshop som har inbyggt lager, och inköpsfunktion samt inleveransfunktion. Där ser jag enkelt vad som är slut i lager, och jag kan ställa beställpunkter på varje artikel, och beställa efter det eller efter andra kriterier. Med några klick skapas då ett mail till leverantörerna och jag kan då enkelt maila iväg min beställning. Jag kan även visa ut mot slutkunden sedan när varan väntas åter i lager igen ifall jag vill göra det. Den har sparat mig mycket tid som jag kan lägga på annat.
Däremot håller jag med bslask ovan att inköp är inte att bara klara av det rent tekniskt utan att förhandlingar med leverantörer om priser för att spara pengar på inköpen är otroligt viktigt. Kanske något av det viktigaste man gör som e-handlare
31 oktober, 2013 kl. 13:19 #169492BjornAnderssonDeltagareVi har satt beställningspunkt per artikel i easycashier som vi använder på vårt lager. Dock är problemet att en beställningspunkt inte säger mycket med en ny vara och inte heller vid säsongsvariationer.
En tråd som behandlar detta som är helt fantastisk är http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/4625-leverantoersbestaellningar.html
Det som vi funderar på att göra är att få ur all försäljningsstatistik ur Easycashier eller Shop4sale som en .csv fil och därefter ta in en programmerare och bygga ett system som tar idéer från upplägget som Dan hade i ovanstående tråd
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.