Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Inkomstuppgifter
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Majsan.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2011 kl. 08:20 #95495MagnusDeltagare
Finns det något färdigt formulär (länk) på skatteverket där man ska lämna inkomst uppgifter på anställda förra åtet
Har ett minne att det ska anmälas denna månad.
Har drabbats av vinter-kräksjukan så det har blivit lite brist på tid.28 januari, 2011 kl. 08:54 #118385ParvelitoDeltagareHär kan du göra detta:
28 januari, 2011 kl. 09:14 #118388fotofyndetDeltagareVi använder det där programmet, funkar klockrent. Kör man flera år efter varandra så kan man ladda in alla företagsuppgifter och uppgifter om anställda i det nya programmet, så det blir minimalt med administration.
Och ja, det ska vara inne senast den 31:a.
28 januari, 2011 kl. 14:58 #118402MagnusDeltagareHar du någon direktlänk.
// Magnus28 januari, 2011 kl. 15:20 #11840329 januari, 2011 kl. 12:31 #118428MagnusDeltagareTackar för hjälpen.
Håller på o kämpar med kontrolluppgiften.
Har lyckas fylla i namn, adress, bruttolön, skatt, person-nr men har även betalt ut 407:- i (skattefri) km ersättning ska inte detta fyllas i kontrolluppgiften för inkomståret.Är det något mer man bör fylla i?
29 januari, 2011 kl. 13:52 #118431MajsanDeltagare@Magnus 14717 wrote:
Tackar för hjälpen.
Håller på o kämpar med kontrolluppgiften.
Har lyckas fylla i namn, adress, bruttolön, skatt, person-nr men har även betalt ut 407:- i (skattefri) km ersättning ska inte detta fyllas i kontrolluppgiften för inkomståret.Är det något mer man bör fylla i?
Hej Magnus,
På kontrolluppgiften kryssar du i ruta 50 Skattefri bilersättning.
Beloppet behöver inte framgå om du utbetalt i enlighet med schablon (18,50 kr/mil). Allt utöver schablon skall läggas till i lönesumman i ruta 11 och betala arbetsgivaravgifter på.
Om du behöver fylla i mer eller ej beror ju helt på vad du gett de anställde för ersättningar.
29 januari, 2011 kl. 14:48 #118433MagnusDeltagareTack för hjälpen.
Nu har jag till o med lyckas skicka in uppgifterna via datorn efter att ha laddat ner bankens e-leg. Det viktiga brukar vara att det kommer in i tid.
Sedan går det alltid att korrigera ev. fel.29 januari, 2011 kl. 18:45 #118444MajsanDeltagareOm du nu hittar något fel i kontrolluppgifterna som du lämnat till dina anställda så bör du rätta till detta innan den 1 mars så att deras förtryckta inkomstdeklaration blir rätt.
Även om du upptäcker felaktigheterna efter den 1 mars ska du så snart som möjligt lämna rättad kontrolluppgift till Skatteverket. Den anställde får i så fall manuellt ändra sina uppgifter på sin inkomstdeklaration, OM dom inte deklarerar via internet då kommer den nya rättade uppgiften att finnas med (förutsatt att du rättar innan den 2:a maj). Då behöver dom i så fall bara godkänna rättelsen.
Tyvärr så är det fortfarande många som sms:ar och ringer in sin deklaration och då kommer dom bara att få reda på att deklarationen ändrats. I detta läge tror många att dom måste lämna en manuell inkomstdeklaration men detta är fel.
Har dom tillgång till en dator kan dom logga in på sin inkomstdeklaration med de säkerhetskoder dom fick från början. Kontrollera vilken ändring som skett och godkänna.
OBS! Under förutsättning att dom inte har annat att redovisa, då kan en e-legitimation vara nödvändigt, men man får fortfarande fram samma rättade uppgifter.
Kan även säga att om du har stora differenser mellan kontrolluppgifterna kontra skattedeklarationerna så kommer Skatteverket att ta kontakt med dig om detta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.