Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande inkassokrav – utformning

Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94666
    xenia
    Deltagare

    Har en kund som inte betalar 😡
    Har skickat mail, ringt, skickat påminnelse, (är nog lite för snäll 😮 )skickat påminnelse med avgift – men nu får det vara nog! Nu är det inkasso som gäller!!

    Skulle vilja få synpunkter på det brev som jag har skrivit ihop, så att jag inte missar något – eller skriver så att det inte skulle vara giltigt.

    ”Inkassokrav
    Enligt våra noteringar har du ännu inte betalat ovanstående nämnda faktura,
    trots påminnelse via telefonsamtal och mail 2010-05-20 samt 2010-06-07.
    Betalning skall vara oss tillhanda senast 2010-07-01 på bankgiro xxxx-xxxx.
    Skyldighet att betala ränta och inkassokostnad är reglerad i lag.

    Senast inom 8 dagar från inkassokravets utskriftsdatum emotser vi betalning, invändning eller att du kontaktar oss för en uppgörelse.
    Invändningar mot kravet bör ske skriftligen och ställas till xxxx AB.
    Gör du inte detta kommer rättsliga åtgärder i form av ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten göras vilket kommer öka skulden ytterligare.
    Vid fortsatt obetald skuld kommer sedan stämning att inges mot dig.

    Vi yrkar även ränta på kapitalbeloppen med senast angiven räntesats från dagen efter detta brevs datum tills betalning sker. Räntesatsen ändras vid förändring av referensräntan.”

    På inkassokravet har jag även angett datum, belopp för fakturan, vad det avser, dröjsmålsränta. Beloppen är förfallet belopp, upplupen ränta, påminnelseavgift (från påminnelsen: 50kr), inkassokravsavgift (160kr).

    Är det något som jag missar??:confused:

    Kan lägga till som tips för andra att i vår e-handel har vi koppling till CreditSafe för att kolla betalningsanmärkningar, vilket passerade utan problem vid köpet. Nu ringde jag Kronofogden som sa att personen i fråga har 3 betalningsförelägganden som ännu inte gått vidare för indrivning (=dvs ej renderat några prickar som CreditSafe skulle upptäckt).
    Är man misstänksam när man skall skicka något mot faktura, kan det ju vara smart (om ni är en lite firma som vi och ”har tid – ha ha”) att ringa Kronofogden och kolla betalningsförelägganden. Det kostar inte mer än telefonsamtalet och tiden.

    Denna kund verkar ha satt i system att köpa för ”lägre” belopp som gör att man som företagare funderar på om det är värt att dra det vidare med tanke på de kostnader (betalningsföreläggande 300kr+indrivning 600kr/fall&år) som då uppstår.

    Vi skall i varje fall dra det vidare. Hon kan gott få en betalningsanmärkning om hon inte betalar, så att det förhoppningsvis hindrar någon annan att skicka ”gratis” till henne.

    Tacksam för tips och kommentarer kring texten ovan!

    #112397
    xenia
    Deltagare

    Del 2:
    Inkassokravet skickades både mailledes och postledes, men inget resultat.

    Idag har jag tagit nästa steg och ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
    Eftersom vi förmodligen inte är ensamma om att råka ut för det får ni fortsättningen här:
    När inkassokravet förföll (10 dagar efter utskick) gick jag till kronofogdens hemsida och laddade ner en pdf-fil för betalningsföreläggande.
    Specade enl följande:
    Yrkat kapitalbelopp = förfallet belopp från fakturan
    Beräknad ränta = dröjsmålsränta tom ansökningsdagen (om detta avtalats i köpvillkoren)
    Ränta alt 1: enl §6 (då vi kör 8%+referensränta som just nu är 0,5%)
    Uppgift om fordran: vad köpet handlar om + förfallodatum
    Kostnader:
    Ansökningsavgift: 300kr (som vi får betala till kronofogden om inte kunden betalar)
    Eget arvode: 340kr (som vi får lägga till vår fordran för nedlagt arbete)
    Betalningspåminnelse: 50kr (får ev skicka två stycken, vet ej om man får ha avgift på båda, men vi hade avgift bara på den sista påminnelsen)
    Kravbrev enl 5§ Inkassolagen: 160kr.

    Skall bli spännande att se vad som händer. Hon kommer i vilket fall som helst få en prick i registret vilket kommer hindra henne från att kunna lura andra (som kollar upp kunderna).

    #112398
    Parvelito
    Deltagare

    Njae, bestrider gäldenären det hela måste du bevisa att varor har skickats till denne och att de har tagit emot dem innan tingsrätten meddelar utslag om betalningsföreläggande och det därmed blir en betalningsanmärkning. Så, det är bra om det är skickat spårbart, annars kan du få bekymmer.

    #112399
    GregerA
    Deltagare

    På vissa upplysningar ser man att det finns en ansökan om betalningsföreläggande. Det behöver alltså inte ha gått så långt som ett utslag för att kollegorna skall bli varnade.

    #112400
    Parvelito
    Deltagare

    Är det inte bara kreditupplysningar om företag som de får visa sådan information på?

    #112401
    GregerA
    Deltagare

    Det har du nog rätt i … tänkte inte på det. 😮

    #117339
    xenia
    Deltagare

    Del 3:
    Efter betalningsföreläggandet…
    Vi skickade alltså in ett betalningsföreläggande à 300kr och kryssade även för automatiskt verkställighet efter beslut (- kostar ytterligare 600kr när det sker).
    Kunden struntade blankt i alla mail och brev. Kronofogden kunde inte nå henne heller. Antalet betalningsförelägganden växte hos kronofogden. Några p-böter dök också upp. (Bra tänkte vi som då såg möjligheten att en existerande bil kunde mätas ut.)
    P-böter är ju statliga fordringar, vilket gjorde att man inte behöver bevisa mottagandet av fordran utan de går automatiskt till verkställighet. Det gjorde att Kronofogden kollade upp värdet på bilen, såg att det inte var något värde där och hittade heller inga andra tillgångar heller. Alltså fick vi därmed kvitto på att om kronofogden skulle lyckas nå personen i fråga skulle det inte finnas några pengar för oss heller. Vi bad kronofogden ta bort verkställighetsbegäran.
    Enl kronofogden har personen tydligen flyttat utomlands, men ligger på bevakning hos dem. Själv tror jag att det var en släkting som utnyttjade namn o personnummer. När vi ringde sa hon att det var hennes svärmor som beställt och att denna inte talade svenska utan ett annat språk och att hon själv inte kunde ta ansvar för svärmors beställning. Konstigt när kunden mailat på felfri och mycket artig svenska före lagd order. Det luktar bluff lång väg.
    Summasumarum – förutom kundförlusten åkte vi på kronofogdens avgift på 300kr. Detta ser vi dock som lärpengar. Dessutom uppnådde vi (ihop med andra som anmälde) att hon inte kan beställa igen (på det personnumret vill säga) hos företag som kollar upp betalningsförmågan och det känns ju skönt. Tycker det är bra om man tar en sådan kostnad för att hjälpa både sig själv men även andra att förhindra lurendrejare!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.