Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94596
    xenia
    Deltagare

    Hej!
    Vår butik har för första gången fått en kund som inte betalar sin faktura:(
    Än har vi inte gett upp kontakten utan ringt/mailat för att påminna. Vill helst undvika inkasso eftersom det medför kostnader för både kund och oss, men samtidigt vill vi ju också ha betalt.

    Inkasso börjar dock närma sig… Hur gör man?
    Hittade en länk
    Gratis mall för inkassokrav
    med hur man kan formulera ett inkassokrav – men är det så enkelt?

    Har ni övriga någon erfarenhet av att skicka egna inkassokrav som senare får gå till kronofogden om det visar sig att kunden inte betalar?

    Kollade med Intrum men det kostar 990kr/år för minsta samarbetsavtalet och sedan 30% av indrivna belopp. Än så länge ligger fordran på under 800kr och även om vi misstänker att vi säker åker på fler ’obetalningar’ vill vi nog vänta med dessa kostnader.

    Tips tas emot tacksamt!

    #111241
    GregerA
    Deltagare

    Ja, det är trist när folk inte betalar.

    Det är inte så svårt med det formella, det som är svårt är väl att verkligen få pengarna, om kunden inte har några.

    Du skriver ett inkassobrev enligt mallen du hittat. Det viktiga är att upplupen ränta och avgifter framgår, utöver själva kapitalbeloppet.

    Har du inte fått några pengar efter angiven tid så laddar du ner en blankett från Kronofogden, Ansökan om betalningsföreläggande, fyller i den och skickar in. Du får först en faktura på ca 300:- från Kronofogden som du betalar. Men den kostnaden har också lagts på skulden så om gäldenären betalar så får du igen dom pengarna.
    Om ingen betalning kommer in då heller kan du begära tillgångsundersökning/utmätning – då kostar det ytterligare ca 600:- som du betalar, men som också läggs på skulden.
    Saknas utmätningsbara tillgångar läggs ärendet på långtidsbevakning och du får kanske några pengar i framtiden. Räntan tickar naturligtvis hela tiden.
    (Priserna tagna ur huvudet – kan vara något fel)

    Om du vill anlita ett inkassoföretag istället så kolla dels med din bank om det inte ingår någon sådan tjänst i ditt företagspaket. Hos Handelsbanken som jag har så ingår deras tjänst Kredit-Inkasso.

    Medlemmar i Lessmore kan anlita Visma Collectors väldigt förmånligt.

    Det känns inte rätt att du skall teckna ett eget abonnenmang för några enstaka ärenden om året.

    #111243
    xenia
    Deltagare

    Tack för snabbt svar! Turligt nog är vi också Handelsbankskunder och det känns ju bra om man kan få någon valuta för paketet man betalar för :)!
    Ringde direkt Handelsbanken och fick sedan ringa till deras Inkassoverksamhet.

    Får betala 125:- per ärende

    och ”riskerar” att betala:
    inkassoavgift på 160kr
    porton för deras brev
    ev kronofogdekostnad
    undersökningskostnad vid tvist 1000.-/timmen

    Dessutom får man vid avtal tillgång till klisteretiketter (tyvärr fysiska och inte elektroniska) att sätta på fakturan för att visa ”vad som händer”…

    Först skall vi dock försöka få vår kund att betala – det är ju inte roligt för någon om det blir extra avgifter, men annars blir det den vägen vi vandrar…

    Tack för ett bra tips!:)

    #111245
    michael
    Deltagare

    Om man inte har så många så kan man lika gärna göra det själv, vissa blir kanske lite räddare om de får ett inkasso krav från intrum iofs.

    Det första du ska göra är att lägga på 50kr i påminnelseavgift, och sedan på inkassokravet inkasso avgiften + ränta, de flesta som bara har dåligt med pengar betalar när de får ett inkasso eller hör av sig och vill avbetala. Det finns personer som bestämt sig för att det skiter sig så nu beställer jag från så många ställen som möjligt, dessa kommer inte betala ändå.

    Sista steget fyller du i en KFM blankett, nu kan du ta ut betydligt mer avgifter, 300 ansökningsavgift och 340kr för jobbet med att fylla i den, ett litet tips är att du gör 2st kopian med dagens datum som du skickar till kunden, och den som KFM ska ha med ett datum som ligger 7 dagar framåt, du skickar ut kopian till kunden, de flesta kommer betala denna direkt då behöver du inte skicka in den till KFM men du har nu fått ut i avgifter för att personen inte betalade, 50+160+640+ränta, det är dessa avgifter (mest påminnelseavgifter) som täcker upp avgiften för kreditcheck + de som inte kommer betala, plus oftast en liten vinst på hela kravhanteringsjobbet.

    Kollade precis kravkontot i bokföringen och de första 9 månaderna under perioden fick vi in lite över 20.000 bara i påminnelseavgifter och då hade vi mycket att göra så vi slarvade med att skicka ut påminnelser, oftast inte förrens 2-3veckor efter förfallenfaktura, nu har vi automatiserat det hela så i år räknar jag med minst det dubbla :)

    #111251
    Magnus
    Deltagare

    Inkasso är lika bra att göra själv, en stor del betalar 160:- då blir det en egen förtjänst.
    I min e-butik så har jag påminnelse & inkasso som printas ut med automatik.

    Intressant ide det där med ”sista steget fyller du i en KFM blankett”.
    Vad händer om man råkar glömma att skicka lappen till ”KRF” om man upptäcker att kunden är helsvart… Gör man något lagbrott då.
    Självklart får man inte in några pengar men å andra sidan kanske det ibland är lika bra att ta smällen direkt.

    #111252
    GregerA
    Deltagare

    Nej, inget lagbrott. Så snart en kundförlust är konstaterad skall den skrivas av i böckerna. Som underlag kan du t.ex ha en kreditupplysning som visar att kunden redan har en stor skuld. Det är du själv som avgör hur långt du vill driva det.

    Glöm inte att återföra momsen på kundförluster.

    #111458
    michael
    Deltagare

    @Magnus 6644 wrote:

    Inkasso är lika bra att göra själv, en stor del betalar 160:- då blir det en egen förtjänst.
    I min e-butik så har jag påminnelse & inkasso som printas ut med automatik.

    Intressant ide det där med ”sista steget fyller du i en KFM blankett”.
    Vad händer om man råkar glömma att skicka lappen till ”KRF” om man upptäcker att kunden är helsvart… Gör man något lagbrott då.
    Självklart får man inte in några pengar men å andra sidan kanske det ibland är lika bra att ta smällen direkt.

    Vi har dem på långtidsbevakning, vi gör en check mot creditsafe varje månad, när betalningsanmärkningen är borta så skickas ett mail till oss och då skickar vi ut en kopia på KFM ansökan. Det viktiga att komma ihåg är att varje år skicka ut ett nytt inkasso krav så skulden inte preskriberas.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.