Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Ingen statistik över blocket-annonser
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2013 kl. 21:44 #99651J.LDeltagare
Är det någon mer än jag som irriterar mig över att inte ha någon koll på vår statistik över våra blocket-annonser?
Privatpersoner har statistik, men inte vi företagare inte heller om vi köper blocket butik.
Jag tycker det vore ett bra val utav dem att ordna även för oss så vi kan hålla koll på t.ex vilka län som vi får mest klick på t.ex.
Vettig idé eller ej? Jag har förslagit detta till blocket, men det var ingenting dom hade ens planerat att ordna…
15 februari, 2013 kl. 22:08 #159837Jimmy OstromDeltagareJag är ledsen, men detta kommer troligen inte att ”fixas” trots att dessa siffror redan finns hos dom.
Men har man Analytics så ser man köpen där igenom (såklart lite mer jobb dock), och då väljer man snart att inte ha butik där (enligt mig då alltså).
@J.L 60680 wrote:
Är det någon mer än jag som irriterar mig över att inte ha någon koll på vår statistik över våra blocket-annonser?
Privatpersoner har statistik, men inte vi företagare inte heller om vi köper blocket butik.
Jag tycker det vore ett bra val utav dem att ordna även för oss så vi kan hålla koll på t.ex vilka län som vi får mest klick på t.ex.
Vettig idé eller ej? Jag har förslagit detta till blocket, men det var ingenting dom hade ens planerat att ordna…
16 februari, 2013 kl. 10:35 #159849fotofyndetDeltagareDet här har vi dragit förut, men vi kan dra det igen. Det finns statistik även för företag. Jag har kikat på en beta som kom nån gång i höstas. Då var det ganska sparsamt med statistik bakåt så jag tror att dom väntar tills det finns lite mer att visa.
Men statistiken vilka län osv du får mest klick på fixar du lätt själv med en Analytics-svans på länkarna.
Såhär ser våra länkar ut på Blocket annonserna, efter url:en till själva produkten:
&utm_source=blocket.se&utm_medium=referral&utm_content=clickstik&utm_campaign=stockholm
&utm_source=blocket.se – Källan, ska vara blocket.se
&utm_medium=referral – Medium, ska vara referral, Hänvisningsplats tror jag det heter på svenska
&utm_content=clickstik – Här skriver vi vilken produkt det gäller. Om vi annonserar om samma produkt på andra ställen ser vill att ha samma här, så kan man följa upp hur en produkt har fått klick på Blocket, Facebook, Twitter, i nån banner, eller vad det nu är
&utm_campaign=stockholm – Här skriver i länet för Blocketannonserna
Hur enkelt som helst, och om du spar den där ”svansen” så är det ju bara produkten och länet du ändrar när du lägger ut en ny annons.
Det JAG har varit mest intresserad av att få ut från Blocket är hur stor del av klicken på annonserna som är via sök och hur stor del som är via ”browsing” i kategorierna. Det ger ju en inblick i hur viktigt det är att förnya annonserna för att få många klick, men den informationen är svår att få och i den beta av statistiken så fanns det inget sådant.
16 februari, 2013 kl. 20:58 #159860J.LDeltagareNu är jag inte så duktig på Analytics. Enda jag använder det till är för att se hur många besök butiken har per dag, hur man ser vart besökarna har kommit från vet jag inte.
16 februari, 2013 kl. 22:51 #159865fotofyndetDeltagareOm du väljer Trafikkällor – All trafik i vänstermenyn så ser du:
1. ehandel.se / referral
2. google / organic
3. direct / none
4. blo cket. se / referralosv. Där har du varifrån trafiken kommer. Sedan kan man välja om man bara vill se ”Hänvisningar”, som är det som kallas referrals på engelska och är andra hemsidor som länkar till dig. Lite nedanför där finns ”Kampanjer”, där skulle du då i mitt exempel se
1. Stockholm
2. Skåne
3. Nyhetsbrev 1302 (om du spårar trafiken från dina nyhetsbrev)und so weiter.
Jag tycker också att Blocket borde bli bättre på många saker, tro mig, jag har framfört det till dem både högt och lågt, men samtidigt så ligger det ju lite i ens eget intresse att utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. Ska vi vänta på att Blocket blir ett serviceföretag som lyssnar på vad kunderna vill så får vi nog vänta tills helvetet fryser till is och fan själv bjuder på gratis slädturer.
17 februari, 2013 kl. 03:41 #159866connywesthDeltagare@J.L 60680 wrote:
Är det någon mer än jag som irriterar mig över att inte ha någon koll på vår statistik över våra blocket-annonser?
Privatpersoner har statistik, men inte vi företagare inte heller om vi köper blocket butik.
Jag tycker det vore ett bra val utav dem att ordna även för oss så vi kan hålla koll på t.ex vilka län som vi får mest klick på t.ex.
Vettig idé eller ej? Jag har förslagit detta till blocket, men det var ingenting dom hade ens planerat att ordna…
Jag har helt valt bort blocket för de var helt ovilliga att ge mig någon som helst relevant statistik innan jag skulle betala 6000 kr för att få en länk till en butik hos dem. Jag höll på ganska länge med att pressa dem på den minsta siffra statistik men det var totalstopp. så jag avstod helt att både annonsera eller använda deras eButik-lösning. Det luktar scam lång väg när man är så ovillig att lämna statistik.
Jag vill ha exempel på butiker så jag kan jämföra hur mycket deras försäljning ökar i kronor för varje annonskrona jag ger blocket. Kan jag inte få den statistiken så avstår jag att slösa pengar på den kanalen.
När de inte har denna statistik ”up front” tycker jag de de kan bjuda på en rimlig testperiod (typ 3-6 månader) så jag kan se hur det funkar med min butik, men de ville ha rejält betalt för att sälja luft till mig, så det blev ingen affär.
17 februari, 2013 kl. 08:57 #159867fotofyndetDeltagareJag håller med dig Conny. Vi har haft butiken i rätt många år nu, och när vi började så kunde man få en testperiod på tror det var 3 månader. Annars hade det varit alldeles för mycket pengar. Totalt kostar Blocket-butiken oss mer än det dubbla, eftersom annonspriset är det vanliga för ”din” kategori, man har ingen rabatt eller att det ingår visst många annonser i butikspriset.
Mitt svar på J L:s fråga var lite mer utifrån perspektivet att man redan har en butik och vill ha så mycket statistik som går att få på trafiken man får ifrån den. Då kan man skaffa sig en del av den själv.
Vill man se hur trafiken till Blocket står sig så kan man titta och jämföra på KIA-index – v.6 Jag hade ett längre samtal med ”min” säljare om det faktum att antalet besökare på Blocket stod stilla enligt Kia, antalet klick till oss minskade. Samtidigt höjde man priset på butiken med 29% (tror jag det var, när butiksbannern blev obligatorisk) och annonspriset med 50% (från 20 till 30 kr). Hur motiverar man den höjningen? Men det fick jag aldrig nåt svar på.
17 februari, 2013 kl. 09:31 #159868KockenDeltagareVi har lagt ner Blocketbutiken för några år sedan, för dyrt, dålig statistik m.m. De sista två åren fick vi 15 månader för en ”årsavgift” och fick även ett mindre antal annonser fritt.
17 februari, 2013 kl. 09:35 #159869fotofyndetDeltagare@Kocken 60717 wrote:
Vi har lagt ner Blocketbutiken för några år sedan, för dyrt, dålig statistik m.m. De sista två åren fick vi 15 månader för en ”årsavgift” och fick även ett mindre antal annonser fritt.
Som jag ser det så fick man inte ett antal annonser fritt, för det har jag också fått, man fick 20st nya annonser som de visste att sannolikheten var ganska stor att man senare förlänger och betalar för. Men det kanske är min paranoida sida som talar.
De första åren skar vi guld med täljkniv på vår Blocket-butik. Årskostnaden betalade sig varje månad. Nu är det nätt och jämt att vi räknar hem den på årsbasis. Så nu när den ska förnyas igen så får vi ta och räkna på det igen och se om det är dags att avsluta.
17 februari, 2013 kl. 13:11 #159873J.LDeltagare@fotofyndet 60714 wrote:
Om du väljer Trafikkällor – All trafik i vänstermenyn så ser du:
1. ehandel.se / referral
2. google / organic
3. direct / none
4. blo cket. se / referralosv. Där har du varifrån trafiken kommer. Sedan kan man välja om man bara vill se ”Hänvisningar”, som är det som kallas referrals på engelska och är andra hemsidor som länkar till dig. Lite nedanför där finns ”Kampanjer”, där skulle du då i mitt exempel se
1. Stockholm
2. Skåne
3. Nyhetsbrev 1302 (om du spårar trafiken från dina nyhetsbrev)und so weiter.
Jag tycker också att Blocket borde bli bättre på många saker, tro mig, jag har framfört det till dem både högt och lågt, men samtidigt så ligger det ju lite i ens eget intresse att utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. Ska vi vänta på att Blocket blir ett serviceföretag som lyssnar på vad kunderna vill så får vi nog vänta tills helvetet fryser till is och fan själv bjuder på gratis slädturer.
Och när vi inte har butik på blocket utan bara skrivit vår hemsida länk som vanlig text så ser vi ju inte om dem kommer från blocket;) Men vi hade rätt många från ”Direktlänk” så det kan vara möjligtvis blocket.. att dom har skrivit länken i ett nytt fält.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.