Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Importsida – En steg för steg-guide?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94245
    Macondax
    Deltagare

    Sitter och funderar lite på att bredda sortimentet, och då plocka hem vissa produkter från ex. Kina/Taiwan/Korea osv.

    Finns det någon bra sida, som tar upp de steg som gäller vid import utanför EU? Allt ifrån förkortningar inom leveransstegen till logistik och vanliga betalningsmetoder.

    Själv är man helt novis i import från icke EU-land, men inte alls främmande från att leta lönsamhet även där :) (gosch vad bra det lät!)

    #108434
    matthias
    Deltagare

    Tjena Macondax.

    Kika in på http://www.tullverket.se – Tullverket [NS4 version] – där finns mycket matnyttigt. Allt från tullsatser till hur det fungerar vid import.

    Lycka till.

    //Matthias
    priskaparna.se

    #108436
    GregerA
    Deltagare

    Leveransvillkor:
    som anger när kostnaden och risken övergår från säljaren till köparen – hittar du på Incoterms.

    T.ex
    ExWorks – fritt fabrik – du står för alla kostnader och tar all risk från fabriken
    FOB – fritt ombord – säljaren svarar för godset tills det är lastat på fartyget, därefter ansvarar du
    DDP – delivered duty paid – säljaren svarar för alla kostnader, inkl tull, och risken tills det når dig

    Betalning:
    Vanligast är T/T vilket står för telegraphic transfer, och är en vanlig utlandsbetalning via bank.
    L/C – letter of credit – kallas i sverige remburs. Då garanterar banken betalning mot att säljaren presenterar överenskomna dokument. Ganska dyrt för små affärer, kostar ett par tusenalppar att öppna.
    För varuprover och mindre order förekommer också Western Union, men det bör man bara använda om man känner leverantören och inte ser någon risk för bedrägeri.

    Fraktsätt:
    UPS, DHL, TNT, FedEx fungerar alltid bra. Dock dyrt för större sändningar.
    Från de här länderna finns också EMS/SpeedPost som är lite långsammare.

    Redan från drygt 50kg kan det vara lönsamt med flygfrakt. Kontakta en speditör (DHL, Schenker, Geodis Wilson, Kuehne+Nagel, …) och be dem offerera frakten.

    Är det riktigt stora sändningar så är båtfrakt ett alternativ.

    Det svåra är inte att köpa in grejor …. det är att sälja dom. :rolleyes:

    #108438
    Parvelito
    Deltagare

    Kan väl lägga til Gregers utmärkta sammanställning att Paypal blir ett allt vanligare betalningssätt för mindre ordrar. Och så kan det vara bra att göra någon eller några beställningar av det lite mindre slaget innan man går ”all in” och beställer stort. Vänder du dig till stora företag, så är det inte ovanligt att de har egna lager i Europa som man kan köpa mindre kvantiteter ifrån, eller en större kund i något av de stora länderna som du kan få handla av till vettigt pris.

    #108446
    Macondax
    Deltagare

    GregerA: Tackar för ditt mycket utförliga svar. Givetvis är det som så, att importera varorna inte är det stora, utan det är att sälja dessa :)

    Parvelito: Givetvis handlar det i startgroparna om småordrar, där man får känna av kvalité och ifall det är något att satsa på. Smart med tanken/kunskapen om Europalager, det hade jag inte alls tänkt på.

    #108447
    Andreas
    Deltagare

    Tack Greger för en utmärkt guide!

    Lärt mig mer nu, en när jag just läst genom ”entreprenörsskolan” i strategisk ledning.

    Varför studerar jag riktigt?

    #181526
    majlis100
    Deltagare

    @GregerA 3470 wrote:

    Leveransvillkor:
    som anger när kostnaden och risken övergår från säljaren till köparen – hittar du på Incoterms.

    T.ex
    ExWorks – fritt fabrik – du står för alla kostnader och tar all risk från fabriken
    FOB – fritt ombord – säljaren svarar för godset tills det är lastat på fartyget, därefter ansvarar du
    DDP – delivered duty paid – säljaren svarar för alla kostnader, inkl tull, och risken tills det når dig

    Betalning:
    Vanligast är T/T vilket står för telegraphic transfer, och är en vanlig utlandsbetalning via bank.
    L/C – letter of credit – kallas i sverige remburs. Då garanterar banken betalning mot att säljaren presenterar överenskomna dokument. Ganska dyrt för små affärer, kostar ett par tusenalppar att öppna.
    För varuprover och mindre order förekommer också Western Union, men det bör man bara använda om man känner leverantören och inte ser någon risk för bedrägeri.

    Fraktsätt:
    UPS, DHL, TNT, FedEx fungerar alltid bra. Dock dyrt för större sändningar.
    Från de här länderna finns också EMS/SpeedPost som är lite långsammare.

    Redan från drygt 50kg kan det vara lönsamt med flygfrakt. Kontakta en speditör (DHL, Schenker, Geodis Wilson, Kuehne+Nagel, …) och be dem offerera frakten.

    Är det riktigt stora sändningar så är båtfrakt ett alternativ.

    Det svåra är inte att köpa in grejor …. det är att sälja dom. :rolleyes:

    Hej GregerA!

    Bumpar upp en gammal tråd istället för att starta en ny. Jag vill fråga dig när anser du att man bör köra med L/C? Hur stor bör summan vara?

    Mvh.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.