Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › importera från kina sen leverera till kunder
- Detta ämne har 17 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 9 månader sedan av kiwi.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2018 kl. 13:56 #184722Jimmy OstromDeltagare
Det är väldigt olika har jag märkt. Det blir mycket billigare om jag använder mig av ett svenskt logistikföretag att ta hand om allt än om mina olika leverantörer ska fixa det. Men sen har jag kollegor som det är tvärt om för, så det verkar som sagt vara lite olika.
@kiwi 91373 wrote:
tack för svaret. gvh
min export företag hade aldrig affär med sverige därför de vet inte så mycket.
därför det har blivit extra jobb för mig nu.
jag har kontakt DHL sjöfrakt och väntar på svaret.31 januari, 2018 kl. 22:24 #184725gvhDeltagareJag tycker att det borde bli billigare om speditören i Kina fixar så mycket som möjligt, timpengen är säkert bra mycket lägre där, även om det är engelskspråkig personal, effektiva så man får skärpa sig för att förstå vad dom skriver i sina mail:
Ok thx
ETA 20 Aug DEHAM
BL courier next w
BR
Jackieska alltså uttydas som:
okay, thanks
Estimated time of arrival 20th August, Port of Hamburg
Bill of Lading will be sent to you next week by courier
Best regards
JackieDet var inte så jag fick lära mig att skriva businessbrev i skolan
Men som sagt hur bollarna studsar inom shipping/spedition har jag inte fattat än. Den viktigaste kunskapen är att det blir mycket billigare om man skickar 500 kg med båt än med flyg. Om tid är gratis.
1 februari, 2018 kl. 08:54 #184733kiwiDeltagareTack för eran svar!
Två frakt företag erbjudit mig för 1000 kg med 3cbm,
Från ningbo till malmö 4400 kr ( tullavgift tillkommer).
Jag väntar på dhl svar.1 februari, 2018 kl. 13:55 #184709LogistikhjalpenDeltagareHej
Om du har ej superbråttom då är sjöfrakt billigast men det tar +30dagar från upphämtning till leverans. Om du har den tiden så är det bäst.Leveransvilkor som DHL pratar om är på vilka leveransvilkor du har fått från din leverantör i Kina. Det vill säga EXW då ska du hämta från fabriken eller FOB som nämt ovan.
Jag har en bra kontakt hos Leman i Helsingborg, de är experter i LCL från Kina och hämtar just från många mindre sändningar som fyller en container.
Prata med Jonny Olson +46 42 26 65 50 eller nämn sjöfrakt import.Du kan hälsa från mig.
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se1 februari, 2018 kl. 15:40 #184735kiwiDeltagareHej David!
Tack för svaret.
För mig är lite komplicerad faktiskt.
Fob som dhl eller nån anan ska hämtas.
Finns nåt mer som vilkor att nämna till fraktföretag?
Tack för kontakt personen , jag hör av mig till honom.@Logistikhjälpen 91396 wrote:
Hej
Om du har ej superbråttom då är sjöfrakt billigast men det tar +30dagar från upphämtning till leverans. Om du har den tiden så är det bäst.Leveransvilkor som DHL pratar om är på vilka leveransvilkor du har fått från din leverantör i Kina. Det vill säga EXW då ska du hämta från fabriken eller FOB som nämt ovan.
Jag har en bra kontakt hos Leman i Helsingborg, de är experter i LCL från Kina och hämtar just från många mindre sändningar som fyller en container.
Prata med Jonny Olson +46 42 26 65 50 eller nämn sjöfrakt import.Du kan hälsa från mig.
David Leifsson
david.leifsson@scminternational.se2 februari, 2018 kl. 08:31 #184739LogistikhjalpenDeltagareHej
Leveransvilkor är kompliserad även för oss som jobbar i branschen.
Det heter på engelska Incoterms och här är länk till förklarning med bilder också.
Det handlar i grunden om risken, vem har risken och var överlåter man risken.När transportbolag nämer leveransvilkor så är det alltid mellan dig och din leverantör. DHL vill veta vem ska betala vad.
Hör av dig om du behöver bättre förklarning, du kan nå mig på email och telefon.
Lycka till med importen.
David Leifsson
0737168367
david.leifsson@scminternational.se5 februari, 2018 kl. 16:40 #184759kiwiDeltagareTack för förklaringen .
Jag kommer att maila dig när det behövs.
Tack igen.
@Logistikhjälpen 91406 wrote:Hej
Leveransvilkor är kompliserad även för oss som jobbar i branschen.
Det heter på engelska Incoterms och här är länk till förklarning med bilder också.
Det handlar i grunden om risken, vem har risken och var överlåter man risken.När transportbolag nämer leveransvilkor så är det alltid mellan dig och din leverantör. DHL vill veta vem ska betala vad.
Hör av dig om du behöver bättre förklarning, du kan nå mig på email och telefon.
Lycka till med importen.
David Leifsson
0737168367
david.leifsson@scminternational.se9 februari, 2018 kl. 13:32 #184808kiwiDeltagareJag behöver en CO mall eller certification ursprongsintyg för minleverantör.
Tack om nån kan maila mig.
kewsanamini@gmail.com -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.