- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2012 kl. 19:53 #97910IsakonlineDeltagare
Har beställt grejer från ett företag i Kina men nu skulle jag vilja beställa lite större saker som inte går med flyg men frågan är hur man går tillväga ?
Jag fyller inte en hel container på långa vägar.
Mvh // Isak
18 april, 2012 kl. 20:06 #143020Anton ADeltagare@Isakonline 41962 wrote:
Har beställt grejer från ett företag i Kina men nu skulle jag vilja beställa lite större saker som inte går med flyg men frågan är hur man går tillväga ?
Jag fyller inte en hel container på långa vägar.
Mvh // Isak
Kan inte leverantören skicka med båt? Då brukar det gå att skicka större försändelser.
18 april, 2012 kl. 20:07 #143021DanDeltagareDu kan köpa del av container på pall exvis. Du kan ju även flyga pallar såklart men det är lite dyrt…
18 april, 2012 kl. 20:11 #143024Jimmy OstromDeltagareExakt som Dan säger, men detta brukar kineserna fixa utan problem så man själv slipper ta i det.
18 april, 2012 kl. 20:15 #143031fotofyndetDeltagareRing DHL och fråga om deras tjänst LCL, Less than Container Load. Vi har provat en gång, funkade kanonbra. Tror du har rabatt på den tjänsten om du är med i Pluskontot.
18 april, 2012 kl. 20:16 #143032fotofyndetDeltagare@Jimmy Öström 41973 wrote:
Exakt som Dan säger, men detta brukar kineserna fixa utan problem så man själv slipper ta i det.
Fast ”mina” kineser tyckte att problemet var löst när containern stod i Göteborg, jag ville ha den ända fram. Jag förklarade att det var nästan 800 km till Göteborg, men det gick inte fram riktigt. Så därför drog vi i frakten härifrån istället och DHL fixade allt.
18 april, 2012 kl. 20:21 #143034IsakonlineDeltagareSnabba svara
Ska kolla lite närmare med dom !
Ingen här som ska få över en container ? Måste ju vara lönsamt att kunna dela på en !
18 april, 2012 kl. 20:26 #143036GregerADeltagareDet är något som alla speditionsbolag kan hjälpa till med. DHL, Schenker, Kuehne+Nagel, Geodis Wilson, för att nämna de större. Du kontaktar deras kontor närmast din ort och får ett pris från dörr-dörr om du vill.
Det kan förmodligen bli lite billigare att köpa frakten i Kina, men som sagts ovan så är det inte säkert att det kommer ända fram lika smidigt.
18 april, 2012 kl. 20:32 #143037ParvelitoDeltagare@Isakonline 41983 wrote:
Snabba svara
Ska kolla lite närmare med dom !
Ingen här som ska få över en container ? Måste ju vara lönsamt att kunna dela på en !
Jag har räknat på det där, och ju mer jag räknar, desto mer olönsamt blir det.
Första hindret att runda är att Kina inte är något litet land, och de har många utskeppningshamnar med rätt stora avstånd emellan. Man måste således hitta sina leverantörer i samma provins, eller betala inrikesfrakter i Kina.
Skall man sedan ha grejer från flera tillverkare i en kontainer skall någon samla ihop och packa den. Det vill de ha betalt för.
När kontainern sedan kommer till Sverige så behöver de som köper in vara mer eller mindre vägg i vägg med varandra eftersom våra inrikesfrakter också är dyra. Att skicka 4-5 pallar till en stad 20 mil bort kostar tusenlappar, och dessutom måste man packa om grejerna från kontainer till pall, som skall plastas och etiketteras.
En kontainer är idag så billig att ta hit från Kina, så även om den bara är fylld till 50-60% så är det sällan någon mening med att försöka fylla resten eftersom kostnaderna snabbt drar iväg.
18 april, 2012 kl. 20:38 #143038bananeDeltagare@Parvelito 41986 wrote:
Jag har räknat på det där, och ju mer jag räknar, desto mer olönsamt blir det.
Första hindret att runda är att Kina inte är något litet land, och de har många utskeppningshamnar med rätt stora avstånd emellan. Man måste således hitta sina leverantörer i samma provins, eller betala inrikesfrakter i Kina.
Skall man sedan ha grejer från flera tillverkare i en kontainer skall någon samla ihop och packa den. Det vill de ha betalt för.
När kontainern sedan kommer till Sverige så behöver de som köper in vara mer eller mindre vägg i vägg med varandra eftersom våra inrikesfrakter också är dyra. Att skicka 4-5 pallar till en stad 20 mil bort kostar tusenlappar, och dessutom måste man packa om grejerna från kontainer till pall, som skall plastas och etiketteras.
En kontainer är idag så billig att ta hit från Kina, så även om den bara är fylld till 50-60% så är det sällan någon mening med att försöka fylla resten eftersom kostnaderna snabbt drar iväg.
Intressant Parvelito! Vad går en container loss på ungefär?
Har du erfarenhet av att fylla en container med varor från flera olika leverantörer? Dvs att man tar några pallar / leverantör t.ex? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.