Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Import – Hjälp
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Fruktsam.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2013 kl. 19:06 #99984PrixDeltagare
Tänkt börja med import från USA och behöver allt information jag kan få. Vem är bäst och vem bör man undvika (UPS? Fedex? DHL?).
Vilket är enklaste och mest prisvärda sättet att hantera tull?
Vilka prisklasser är att förvänta sig på pallar mellan 100-350 kg?
Har man en bra kontaktperson får man gärna dela denna via PM.
21 april, 2013 kl. 20:45 #163058FruktsamDeltagareJag har bara använt UPS SCS än så länge. Och UPS i USA är jättebra att ha att göra med tycker jag, jättetrevlig och hjälpsam telefonsupport när det behövs. Däremot kan jag inte säga detsamma om det svenska kontoret. Så det är lite blandad upplevelse.
Det enklaste sättet att hantera tull är ju att låta dem sköta det. Men kanske inte det mest prisvärda beroende på hur mycket du värderar din egen tid. Men är ditt gods enkelt att deklarera så tycker jag lika gärna du kan göra det själv. Du får ansöka om tillstånd och kredit hos tullen. Kredit kan vara bra i vilket fall eftersom det ofta tillkommer en avgift annars.
Du kan enkelt få en prisuppgift på UPS hemsida och den brukar oftast stämma bra. Sist gav jag 5200kr med alla kringkostnader för en pall på 130kg dörr till dörr från Northbrook, IL till Simrishamn. Tror det sjunkit något sedan dess.
Detta med Air Freight Consolidated som är deras billigaste alternativ. Det har lite längre beräknad leveranstid, men för min del har pallen alltid kommit fram snabbare än den beräknade tiden. Det beror ju mycket på vilken rutt de tar och hur snabbt det går att få plats på ett flyg.21 april, 2013 kl. 20:56 #163059FruktsamDeltagareDHL har jag hört ska vara det motsatta ungefär. Dvs väldigt dåligt i USA men bra i Sverige. Inte så konstigt med tanke på att de knappt har någon verksamhet där borta.
Prisförslaget jag fått av dem har varit ungefär detsamma som UPS.Så jag kände personligen att det var bättre att känna mig trygg i att upphämtning och sådant funkar smärtfritt i USA.
22 april, 2013 kl. 08:44 #163071FruktsamDeltagareUSPS kan också vara ett alternativ för vissa varor om man inte tvunget måste köpa en stor mängd av leverantören. I vissa fall blir det rent av billigare per enhet än att skicka en pall.
Posten lägger inte många sekunder på tulldeklarationen dock. För min del har de aldrig haft en siffra rätt och jag har ibland fått dubbla taxan pga det.22 april, 2013 kl. 09:45 #163078GregerADeltagareGäller det 100-350 kg så är det flygfrakt (eller båtfrakt LCL) som är att rekommendera.
I runda slängar kan du räkna med att flygfrakt kostar 2000:- + 35:-/kg. Det är naturligtvis ingen exakt siffra, men ger dig en fingervisning.
Vid de vikterna kostar det ca dubbelt så mycket att köra via expressbolagen (UPS, DHL, …) även om man har 60-70% rabatt.
Flygfrakt bokar du via en speditör, t.ex Kuehne+Nagel, Geodis Wilson, DHL eller Schenker. Ring och prata med deras flygimportavdelning, så får du en offert.
22 april, 2013 kl. 10:02 #163081danny85DeltagareHej
Jag imorterar varje vecka saker från USA. Ska du importera varje vecka eller mer sporadiskt? Sen är frågan hur bråttom det är? Har bra kontakter på pall, små paket osv. men du behöver berätta lite mera22 april, 2013 kl. 12:41 #163092FruktsamDeltagare@GregerA 63708 wrote:
I runda slängar kan du räkna med att flygfrakt kostar 2000:- + 35:-/kg. Det är naturligtvis ingen exakt siffra, men ger dig en fingervisning.
För bara flygfrakten? Det låter dyrt. I mitt exempel ovan för en pall på 130kg via UPS SCS så gick enbart flygfrakten på 2700kr och då ingår upphämtning. Det är ju visserligen med Air Freight Consolidated, men jag vill minnas att Air Freight Direct inte kostar mer än nån tusenlapp eller två mer.
22 april, 2013 kl. 13:28 #163096PrixDeltagare@danny85 63711 wrote:
Hej
Jag imorterar varje vecka saker från USA. Ska du importera varje vecka eller mer sporadiskt? Sen är frågan hur bråttom det är? Har bra kontakter på pall, små paket osv. men du behöver berätta lite meraDet kommer inte röra sig om varje vecka utan mer sällan. Allt beror på i vilken takt som det sedan kommer att sälja, vilket återstår att se
22 april, 2013 kl. 13:32 #163097PrixDeltagare@GregerA 63708 wrote:
Gäller det 100-350 kg så är det flygfrakt (eller båtfrakt LCL) som är att rekommendera.
I runda slängar kan du räkna med att flygfrakt kostar 2000:- + 35:-/kg. Det är naturligtvis ingen exakt siffra, men ger dig en fingervisning.
Vid de vikterna kostar det ca dubbelt så mycket att köra via expressbolagen (UPS, DHL, …) även om man har 60-70% rabatt.
Flygfrakt bokar du via en speditör, t.ex Kuehne+Nagel, Geodis Wilson, DHL eller Schenker. Ring och prata med deras flygimportavdelning, så får du en offert.
Ska kolla upp det mer noga med bolagen. Men perfekt med en fingervisning. Det är en leverantör som efterfrågar vårt kundnr. för att använda vid leverans och då antingen DHL, Fedex eller UPS.
De tar i annat fall en procentuell summa av vad man handlar för vilket kan bli ganska mycket (eller så lönar det sig, vem vet). Tror det var cirka 50% av ordervärdet.
22 april, 2013 kl. 13:37 #163099PrixDeltagare@Fruktsam 63725 wrote:
För bara flygfrakten? Det låter dyrt. I mitt exempel ovan för en pall på 130kg via UPS SCS så gick enbart flygfrakten på 2700kr och då ingår upphämtning. Det är ju visserligen med Air Freight Consolidated, men jag vill minnas att Air Freight Direct inte kostar mer än nån tusenlapp eller två mer.
Har du någon bra kontaktperson på UPS? Jag har inget som helst behov av att det går snabbt. Kan utan problem godta en leveranstid på 3-4 veckor.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.