Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Import från Kina via båt/flyg??
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Solsken.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2011 kl. 19:15 #129747fotofyndetDeltagare
Vi kör LCL med DHL nu. Leverantören i Kina knorrar för dom vill skicka med sina ”forwarders”, men halvvägs in i vår första frakt med båt (ute på havet nu) så är jag nöjd med DHL. Sedan är det hantering i Göteborg och omlastning till bil, leverans till vår adress strax utanför Sundsvall.
3 november, 2011 kl. 19:22 #129749GregerADeltagareDet där knorrandet kommer sig oftast av att de offererat FOB, och när du väljer en stor internationell speditör så kan de drabbas av lite extra avgifter som de inte kan påverka, eftersom de inte gärna kan låta någon annan lasta gods på DHL:s plan eller båt.
Istället för att tjafsa om pengar som är en veckolön för dem, men småpengar för oss, så kan det vara enklare att be dem offerera EXW, så tar du alla kostnader från det lämnar deras fabrik/lager.
3 november, 2011 kl. 19:32 #129750SolskenDeltagareVi har en leverantör i Kina som hjälper oss med sjöfrakten. senast fick vi betala 30 us dollar för 46 kg, och det tog ca 5 veckor. Det är ett företag som heter Vanguard logistics services som de använder i Kina tror jag. Då har de angett Stockholm som mottagarort fast båten hamnar i Göteborg så priset inkluderar frakt med lastbil till Stockholm och så har jag hämtat på en terminal där. Dock ingår ingen hjälp med förtullningen i priset. Sedan tillkommer lossnings och hamnavgifter på ca 1700 kr. Vi säljer ju små nageldekorationer av olika slag så det är pyttesmå saker som inte väger så mycket, så det blir aldrig några containrar för oss tror jag
3 november, 2011 kl. 19:43 #129752ParvelitoDeltagare@Solsken 27316 wrote:
Vi har en leverantör i Kina som hjälper oss med sjöfrakten. senast fick vi betala 30 us dollar för 46 kg, och det tog ca 5 veckor. Det är ett företag som heter Vanguard logistics services som de använder i Kina tror jag. Då har de angett Stockholm som mottagarort fast båten hamnar i Göteborg så priset inkluderar frakt med lastbil till Stockholm och så har jag hämtat på en terminal där. Dock ingår ingen hjälp med förtullningen i priset. Sedan tillkommer lossnings och hamnavgifter på ca 1700 kr. Vi säljer ju små nageldekorationer av olika slag så det är pyttesmå saker som inte väger så mycket, så det blir aldrig några containrar för oss tror jag
Men med 1700kr i avgifter, hade det inte varit vettigare att ta det med flygfrakt då?
4 november, 2011 kl. 15:22 #129799JohanKDeltagare@Parvelito 27318 wrote:
Men med 1700kr i avgifter, hade det inte varit vettigare att ta det med flygfrakt då?
Har för mig jag har hört runt 40 kr per kg med flygfrakt, och då blir det ju ungefär samma summa som med hennes avgifter så det låter rimligt.
När vi körde en LCL så kostade omlastning och hanteringskostnaderna i sverige bra mycket mer än de 1700 hon säger, dock kan det ju ha att göra med vikten iofs som var ett par ton.
/Johan
7 november, 2011 kl. 16:37 #129935najjieDeltagareSå FOB betyder att leverantören står för tullkostnader och transport i landet?
Fick just en offert om LCL från indien och kostnaderna i landet låg på 400 usd ungefär.
När det är så små vikter så verkar det som att det bara är kostnaderna runt ikring som är något, själva frakten är en bråkdel.
Offerten jag fick var i usd per kubik där de verkade räkna att en kubik var 300 kilo. Transporten i landet var väldigt billig och införtullningen största kostnaden. Skillnaden mellan en och två kubik var inte alls stor.
Hur som helst så verkar det som att det gäller att räkna ordentligt på alla kostnader.
Någon som vet hur lång tid det tar med båt från Indien?
Och kostar det något att ha tullkredit? Eller har de en massa krav? Kikade på en sån blankett och de ställde en massa frågor jag inte alls vill fylla i ett formulär på det där viset så jag skippade det.
7 november, 2011 kl. 18:37 #129937GregerADeltagareFOB betyder att säljaren står för alla kostnader t.o.m lastningen på fartyget, så exportförtullning faller på deras lott. Du står för transport och importförtullning. (http://incoterms.se/)
Tullkredit kostar ingenting, det enda som tillkommer är en fakturaavgift på 35:- (om jag minns rätt) per faktura. Vill man ha kredit får man allt vara beredd att lämna lite uppgifter … 😮
Jag kan nu tipsa om att DHL Express Import ingår om man är medlem i t.ex Lessmore eller Pluskontot, och då har man bra rabatt. Så det kan vara värt att jämföra det priset med LCL eller flygfrakt också. Prylarna hemma på tre dagar.
8 november, 2011 kl. 14:56 #129956SolskenDeltagare@Parvelito 27318 wrote:
Men med 1700kr i avgifter, hade det inte varit vettigare att ta det med flygfrakt då?
Nja, inte med det pris som leverantören erbjuder på flygfrakt. Då använder de Fedex eller EMS.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.