Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Identifiera dina kunder [Nybörjare/Nystartad]
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av C.Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2014 kl. 23:47 #101958AbathingartDeltagare
Hej,
Jag tänker dela med mig mitt experiment som jag gjorde för att indetifiera mina kunder till er och hoppas att detta är nyttig för er.
Jag kopia det rakt av från mitt blogg som jag nyligen skapat (Identifiera dina kunder [Nybörjare/Nystartad])
Btw, det är ganska lång inlägg. Hoppas att det är intressant för er.
Jag kunde inte lägga in bilderna så bra här då klista jag länken för bilderna istället. Hoppas att det är OK.
Jag heter Art, har extrem stort intresse för ehandel och ibland vet jag inte vad jag snackar om.Så här började resan….
Nyligen så har jag fått klartecken med nytt affärspartner då jag kan dra igång ett nytt webbutik.
Sortiment var inte så bredda dock så har de väldrig konkurrenskraftig priser.
Och då snacka jag om Gyronetics.se och produkterna som jag säljer är gymutrustning så som hantlar, skivstång & träningsbänk m.m.
Allt verka vara i sin ordning då jag har lite erfarenhet att sätta upp ett lite webbutik samt har olika lösning så att jag kan GO LIVE med webbutiken. Dock så finns det ett problem.
Jag kan ingeting om Träning eller Gymutrustning!
Mig = http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/determined-challenge-accepted-l.png
Efter lite research och fundering så har jag bestämmt med att ta reda på vilka är mitt målgrupp…
Jag har nyligen hört om Facebook Audience Insights där man kan ta reda på lite info på folk på Facebook och där ska det vara enkel att få mer information som jag behöva.
Facebook Audience Insights ser ut lite så här
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Audience-Insights.pngDär man kan hitta, skapa och spara så kallas ”Target Group” för att kunna rikta annons till dem.
Så jag börja att rikta mig till dem som gillar Bodybuilding i Sverige (Samt Gymgrossisten också där som ni ser).
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Audience-Insights-.pngDär kan man ser vilka är dessa folk som gilla att gymma…
Vart de befinner sig…
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Audience-Insights—location.pngVad de gillar…
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Audience-Insights—Likes.pngDeras aktivitet…
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Audience-Insights—activity.pngÄr de på mobil, desktop eller båda och?
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Audience-Insights—devices.pngNiiiiceee! eller hur
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/damn-good-stuff-sir.gifMen det finns ett problem!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/grrr.jpgMålgruppen för bred för mig då det skulle kosta mig för mycket att annonsera till dem (500K-600K monthly active people)
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/-1–Audience-Insights—broad.pngOch jag har så låg budget!!!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/y-u-no_o_1007825.jpgSå tänker jag gå in lite djupare och fokusera endast de största delar av målgruppen.
Endast från 18 – 34 år gammal! Det gav mig ca 300-350k monthly active people istället.
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/-1–Audience-Insights—age.pngNästa halv av vad jag fick från början och det få duger än så länge.
Nu vet jag vilka de är men sen då?
För att förstå mer av mina potential kunder så måste jag veta varför de ska köpa från mig och inget annanstan.Varför ska de köpa hemmagym om de ändå kan bli medlem på gymmet istället?
Varför? Vad har de för problem?
Jag vill ha svaret!!!
Men vanlig marknadsundersökning kanske inte räcker till… Jag måste få de att engagera sig mer och tala om varför ville de ha/köpa mina produkter… Man kan ju ge bort produkter i utbyte av deras feedback för att få mer ärliga svar men det går ju inte att ge bort hur många produkter som helst….
Då är tävling igång!!
Jag sätte upp Gyronetics Facebook page och tävlingen direkt där jag lotta ut ett eget hemmgym (Länken för tävlingen finns här)
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Gyronetics-se—contest.pngJag använda mig utav ContestDomination då jag har lifetime licens sedan tidigare.
För att tävla med så måste man skriva upp sig på listan (Där jag kan skicka nyhetsbrev & erbjuande till dem) samt att man måste motivera varför ska de vinna samt vad är fördel och nackdelar med gymmet.
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/ContestDomination—forms.pngEfter det så skapa jag ett Facebook inlägg där jag tipsar om denna tävling och börja annonsera till målgruppen som jag spakade i Audience Insights tidigare.
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/post.pngJag sätte tävlingsperiod till 2 veckor från 12/07 – 26/07 och då kör jag Facebook Ads för att få upp detta till mina potentiala kunder och resultat är helt sjuk! (Enligt mig…)
CTR ligger mellan ca 1-2% dvs. jag rikta rätt målgrupp! (Man skulle kunna få CTR upp till 10% eller mer också om man verkligen är bra på det)
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Ad-Set-Summary—ctr.pngKostnader per engagemang är 1.64kr.
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/-2–Ad-Set-Summary—cost.pngTotal betala jag 3135kr för det. och då får jag…
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/-2–Ad-Set-Summary—action.png1719 Website Clicks
482 Leads
269 Page Likes
193 Något som jag inte vet heller vad det är…Andra sidan så får man en hel del organic reachs också. Många som gillar, intressera, Dela och kommentara… NICE!!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/-2–Gyronetics-se—Postefeedback.pngFolk tipsar sina vänner också!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Gyronetics-se—tag-friends.pngAllt som allt blir det 3936 Organic Reachs och 94624 Reachs
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Gyronetics-se—reachs.pngNope!, det är inte nog med det då ContestDomination är ett viral verktyg då man kan öka sina chanser om man värva sina vänner!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/ContestDomination—referr.pngVill man få mer chans så ska man dela på Facebook också!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/ContestDomination—dela.pngSlutsatsen blir så här…
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/ContestDomination—result.pngTotal 1911 besökare där 746 tävla med aka. 39% Conversion rate.
Utifrån detta så var det 104 personer som har blivit värvad från sina vänner!
3-tusan kronor och man kan få 746 epostadress som kan leda till köp! dvs. Det blir ca 4.2kr per epostadress!
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/Awesome.gifMen det slutar inte bara här…. Har ni väl inte glömma de där feedback som folk lämna för att delta tävling?
Yep! Det är väldrig väldrig bra feedback och folk verkligen engagera sig.
Här kommer några example…
—
För jag älskar att träna men är för blyg för att gå på gym. Jag vill förändra min kropp och hälsa. Ett hemmagym hade varit guld verkligen.
——
Bor på landet, skulle underlätta vardagen mycket att slippa åka in till närmaste stad för att träna och sedan hem.
——
jag kommer från en liten by uppe i norrland. här finns inte tillgång till något gym, så om man vill träna måste man fixa det själv helt enkelt. men hemmagym är dyra grejer och även om träningsviljan är på topp så hänger inte plånboken med..
—Jag läste genom alla feedback (Japp, det tar flera timmar att läsa genom dem faktisk.) och kategorisera dem följande
Ville ha bättre kropp & Hälsa
Tidsbrist
Lång från närmaste gym
Ekonomisbrist
Gillar inte gymmet
ÖvrigResultat blir så här.
Ville ha bättre kropp & Hälsa – 26.93%
Tidsbrist – 28.74%
Lång från närmaste gym – 9.78%
Ekonomisbrist – 14.37%
Gillar inte gymmet – 6.64%
Övrig – 13.53%Nu har jag fått svaret på flera av mina frågor = Yeyyyyyy!
Nästa steg
Man skulle väl kunna utveckla och segmentera dessa genom att skapa olika listor och skickade rätt meddelande & erbjudande till dem!
så som example…
Ville ha bättre kropp & Hälsa = Skicka de artiklar på olika övrningar som man lätt kan komma igång och börja träna hemma
Tidsbrist & Lång från närmaste gym & Gillar inte gymmet = Pusha på de att mina gymutrustning kommer att lösa deras problem!
Ekonomisbrist = Erbjuda de special rabatt samt pusha på avbetalning som alternativ.
Det var allt som jag har att berätta steg för steg om hur jag indentifiera mina kunder.
Tack för er tid att läsa detta om du har kommit till den här raden.
http://www.artongsongdon.com/content/images/2014/Jul/giphy.gifPS. Än så länge har resultat varit bra och tills nu så har jag fått 14 ordrar total, endast genom Facebook Ads. (Hoppas att det komma mer och mer i framtiden.)
Hur gör ni för att identifiera era kunder?
Kommentara gärna och säga vad du tycker….
Det uppskattar jag verkligen.
Ha det så bra än så länge & Be Awesome
– Art30 juli, 2014 kl. 09:51 #175629Andreas CDeltagareRiktigt bra post. Tummen upp.
30 juli, 2014 kl. 09:56 #175631MoniqDeltagareTack så mycket för att du delar med sig! Det här få vi nog testa hos oss
30 juli, 2014 kl. 12:08 #175637C.LarssonDeltagareRiktigt bra,detta ska jag ta tag i på en gång
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.