Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hyrlösning eller fast kostnad för webbutik
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2009 kl. 18:03 #94010shopson.seDeltagare
Vilket tror ni finns störst efterfrågan efter, skräddarsydd webbutik som man betalar en månadsavgift för och som inkludrar hosting och e-handelsrådgivning. Eller en skräddarsydd webbutik för en fast startkostnad där man själv står för support m.m?
22 augusti, 2009 kl. 23:15 #106799ParvelitoDeltagareJag tror att den stora tillväxten på marknaden framöver ligger i shoppar där man kan ägna sig åt att sälja hellre än att koda och meka själv. De som kan sådant kan ta hand om hela kedjan själv, har förmodligen redan gjort det och det lämnar inget kvar till dig att leva på.
Att få en färdig lösning däremot som man vet är i säkert förvar och underhålls och uppdateras kontinuerligt är ju något som man är medveten om att det kostar en slant. Billigast är absolut inget bra argument, utan det handlar om att vara bäst på ett antal olika områden. Inte bra, utan bäst.
Vilka unika sellingpoints man sedan väljer att bli bäst på är upp till dig, och troligen dina första kunders behöv samt ditt kunnande, men är man inte bäst på något får man aldrig några affärer.
Ett tips på något man kan bli bäst på är integration mellan olika system. Det är tidsödande att flytta information från webshop till affärssystem och vidare till något logistikprogram för att få ut en frakthandling. Skall kunderna dessutom meddelas kollinimmer så blir det mer komplicerat. Och så skall det bokföras, lagerföras, skickas vidare till faktureringspartners, prislistartjänster etc. Det finns en del att göra där, och blir man bäst på det där kan man ta bra betalt.
23 augusti, 2009 kl. 19:41 #106805GregerADeltagareJag håller i stort med Parvelito … men kompletterar gärna diskussionen lite.
När jag själv drog igång för 5 år sedan så hade jag ingen riktig aning om vad det skulle bli av det här. Det var ett litet experiment för att se om det var något som kunde utvecklas till en fullskalig verksamhet. Jag tror det ser likadant ut för många, man har en idé, en vision, en del tid över men förmodligen inte särskilt mycket pengar att satsa. Man vill komma igång så enkelt och billigt som möjligt.
När man sedan kommit en bit på vägen så inser man att det tar ganska mycket tid att ”hacka webshop” och att manuellt flytta information mellan olika system, så då börjar man titta runt på vad som finns. I det läget kan man också sätta en prislapp på sin tid och det går då enklare att göra en lönsamhetskalkyl.
Tyvärr finns det ingen totallösning som funkar hela vägen. Det finns bra affärssystem som klarar det mesta av vad man vill. Det finns bra webshoppar som klarar det mesta av vad man vill … och det finns TA-system som löser den biten. Men när man skall börja koppla ihop detta så inser man att de befintliga import/export-funktionerna är väldigt begränsade. Med en API-lösning kommer man längre, men det innebär igen eget jobb, och naturligtvis finns det begränsningar i ett API också som gör att man inte kommer i mål.
Rent konkret vill jag t.ex ha en webshop som klarar flera språk o valutor, kan hantera både B2B och B2C, olika leveransadress och fakturaadress, tom annan fakturamottagare, alla typer av moms vid utrikeshandel … (och dessa finns) … sedan skall det naturligtvis gå att knyta ihop den med affärssystemet som har samma krav … men där brukar ofta gränssnittet vara för klent, eller så har man inkompatibla ”strategier” för hur olika typer av data läggs upp. Det blir mycket begränsningar och/eller trixande i en egen middleware.
Webshoparna idag har ju mer logistikfunktionalitet inbyggd, men den är ofta inte tillräckligt bra i en fleranvändarmiljö – utan man vill ha ett traditionellt affärssystem att jobba i.
Jag har ännu inte hittat den ultimata lösningen så jag fortsätter leta … :rolleyes:
För att svara på den ursprungliga frågan – en abonnemangslösning förutsätter en mogen kund, och en leverantör som ser till att ge nånting för pengarna. Att ta ut 29:- i månaden är bara löjligt, det lär inte ge några pengar till riktig support och vidareutveckling. Jag kanske inte vill uttrycka mig lika kategoriskt som Parvelito – för mig räcker det om du kan leverera en fullgod lösning – vad som är bäst kommer det alltid att finnas olika uppfattningar om.
24 augusti, 2009 kl. 15:02 #106814Katrin LundgrenDeltagareJag håller med dig Greger i din kravlista, men kan också tillägga att det finns system som klarar det mesta av detta och som utan problem kan vidareutvecklas till att klara allt detta. Vårt är ett av dem och 98% av funktionaliteten du efterfrågar finns redan men resten måste skräddarsys för varje kund. Allt koda lösningarna är inga större problem, tekniken är inget problem, men det finns ett annat STORT problem.
Problemet att de flesta e-handlare är inte beredda att betala prislappen som den utvecklingen faktiskt kostar, vilket gör det svårt för leverantörerna. Det finns ett fåtal e-handlare i dag som verkligen värderar sin tid och är beredda att betala, men den stora massan vill ha billiga lösningar och får då ofta funktioner och kvalite därefter tyvärr. Man jämför inte heller lösningarna speciellt noga när man letar lösning utan man tar gärna första bästa billigaste variant. Skräddarsydd lösning, det vill man absolut inte betala för, och för att göra en bra integration mot ett affärsystem krävs ofta skräddarsydd utveckling. Dels för att man inte använder samma affärsystem, men också för att man inte jobbar på samma sätt. Tid är pengar även för systemleverantörerna, och någon måste betala den tiden men ingen vill i dag göra det
tyvärr.vad gäller hyrlösningar och vidareuteckling så tar många ut så låga avgifter precis som du säger att det finns inte pengar över till vidareutveckling, och knappt till att driva systemen. Jag föreslår alltid när man kikar på hyrlösningar att man ber att få se deras utvecklingsplan, eller i alla fall att de redogör kort för den muntligt, då får man ganska snabbt en insyn i hur de planerar att jobba framåt, och kan sålla lite.
24 augusti, 2009 kl. 16:04 #106815GregerADeltagareKodmyran, jag skall titta lite närmare på din shop. Jag tittade snabbt på den tidigare, men fick intrycket att den t.ex inte var flerspråkig. Men det var kanske en förhastad slutsats. Det finns en hel del ytterligare krav/önskemål som vi kan prata om i så fall.
Sen är det ju också så att de hack jag gör själv för att få till en önskad funktion ofta görs trots att jag egentligen inte har tid, och därför blir det någonting som nätt o jämnt fungerar. Det är absolut inget jag skulle vilja varken sälja eller ge bort till någon annan. I takt med att företaget växer så är det väldigt begränsande om man själv måste behöva göra underhållet, göra viss konfiguration direkt i en databas etc.
Dock är inte köplösningar heller alltid bra. Det ser man t.ex på affärssystemet, där det tar lång tid innan ett förslag eventuellt realiseras – och med lång tid så menar jag då ett eller flera år. Vissa problem åtgärdas överhuvudtaget inte. Det känns inte bra att s.a.s inte ha nyckeln till det innersta rummet. Är det ett system med öppen källkod blir det lite lättare, men å andra sidan så får man problem med framtida uppdateringar när man själv är inne o petar i koden. Så det är inget enkelt problem när man vill mycket, har hyfsad kunskap och alldeles för lite tid. :rolleyes:24 augusti, 2009 kl. 17:54 #106816Katrin LundgrenDeltagareDu slog huvudet på spiken där, det är precis som du säger när man kan själv hyfsat mycket blir man kräsen eftersom man vet vad som kan göras och det är då man får problem att välja, för man känner sig alltför begränsad hur man än väljer.
Ang flerspråkigheten i vårt system, det finns stöd för det i butiken men tyvärr inte i grunddesignmallarna. De håller på att uppdateras nu och då kommer det.
Du är välkommen att ringa mig så får du höra vad som finns och inte finns, och då kan du även få lite info om vad som är planerat i releaserna framöver. Vi skräddarsyr gärna funktioner också det brukar inte vara några problem, men inte gratis, vilket många tyvärr tror -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.