Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Hyra webbutik, egen design?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av virpihelena.
-
FörfattareInlägg
-
4 april, 2014 kl. 08:05 #101619NahojDeltagare
Hej,
Jag har under veckan som gått setat och letat efter en vettig leverantör för en e-handelsplattform. Jag har kollat på flertalet hyrlösningar men ingen som faller mig riktigt i smaken. Jag har under tiden tagit hjälp av en konsult för att ta fram en logotyp till butiken som nu mer eller mindre är klar.
Jag är riktigt nöjd med hans arbete och känner att när jag har en sån snygg logotyp så vill jag även att designen på webbutiken ska bli lika snygg.
Är det dumt att låta konsulten ta fram en design för webbutiken nu också innan jag valt vilken plattform som jag ska hyra in mig på? Förstår att vissa plattformer kräver att designen ser ut på ett visst vis.
Nu till de krångliga.. trots att jag kollat runt och säkert gått igenom 10 st hyrbutiker (innan dem 10 så har jag sorterat bort massvis också) så faller ingen mig riktigt i smaken.
Ska jag låta konsulten göra designen och sedan koda en egen plattform? Känns lite som att uppfinna hjulet på nytt, men då får jag allt exakt som jag vill ha det, till priset att jag kommer igång senare än planerat. Vad har ni för tankar och erfarenheter gällande mitt lilla ”problem”?
Krav som jag har på plattformen:
– Klarna Checkout måste gå att implenteras
– Responsiv design (ett måste, trenden för mobil/surfplatt-shopping ser ut att helatiden öka)
– Användarvänlig adminpanel för smidig hantering4 april, 2014 kl. 09:02 #173828MagentoDeltagareOm konsulten inte designat för e-handel förut så bör du låta någon annan göra jobbet eller ge denne tydliga riktlinjer för detta.
4 april, 2014 kl. 11:48 #173971Katrin LundgrenDeltagareDe flesta hyrlösningar i lite högre prisklass säg från 1500 och uppåt / mån i dag kan du använda din egen design på, och de går självklart att göra designen exakt så som man vill eftersom design och funktion brukar vara skilda åt. Klarar inte lösningen det så är det inte så mkt att använda sig av vid en mer seriös satsnig i alla fall. Att designa själv bör alltså inte vara några problem. Tittar jag på våra kunder exempelvis så har majoriteten av dem sina egna designer/ sitt eget utseende
Dock kan det vara bra att någon med erfarenhet av ehandel i alla fall är med och tittar på designen för att se att den är användarvänlig och konverteringsvänlig.
Med design nu så menar jag att du gör PSD skisser eller liknande, att implementera, dvs koda in designen i plattformen brukar det vara bäst och mest kostnandseffektivt om hyrlösningen själva gör eller någon de rekommenderar, helt enkelt eftersom de har bäst koll på hur koden ska göras för att den ska fungera. Det är också den delen som brukar vara både svårast och ta längst tid.
4 april, 2014 kl. 12:46 #173977VATadviserDeltagareDet brukar vara en god ide att inte lägga för mycket pengar det första man gör innan man kommit igång med e-handeln. Du kommer att lära dig en massa saker ganska direkt om detta är första försöket inom e-handel. Då kommer du att vilja göra om, bygga om, lägga till osv. Allt detta blir ganska dyrt om man har en egen lösning.
Det är tror jag vettigt att komma igång lite lättare med ex en hyrlösning med kort uppsägningstid. Börja skruva till erbjudanden etc och ta inlärningen till en billig peng.
Så har jag upplevt det.
Lycka till
6 april, 2014 kl. 09:31 #174009NahojDeltagareTack för er input. Jag lägger ned de i min kunskapsryggsäck och arbetar vidare. Kommer leta rätt på en leverantör som känns bra för mig innan jag går vidare med designarbetet.
24 april, 2014 kl. 12:54 #174307virpihelenaDeltagareJag kan varmt rekommendera E-handelslösning – Plattform för e-handel | Vilkas Group
Började med woocommerce i början av 2012, men det blev aldrig bra. Det hela blev alltför komplicerat och var full av bugs – har ju tre språk.
Bytte till Vilkas plattform i januari 2013 – detta fungerar utmärkt. Designen kan man göra som man vill, back office är jätte-enkelt att använda. Är supernöjd!
Byggde upp nätbutiken på nytt i en månad – helt själv utan någon IT-utbildning el. Kunnig och vänlig support hjälper om behövs.
Ta kontakt om du har frågor.
(Nej, får inte betalad för detta
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.