Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hyllvärmare
- Detta ämne har 20 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av najjie.
-
FörfattareInlägg
-
22 juni, 2010 kl. 08:18 #112094DanDeltagare
Jag har massor med hyllvärmare. Jag har ingen klar algoritmisk definition på dem, men det är på gång.
Dock finns det vad jag kan hitta inga regler eller teorier för vad som är rätt eller fel. Det är högst subjektivt vad en hyllvärmare är.
Rent krasst är det ju en produkt som säljer så dåligt eller sakta att lagerytan skulle användas bättre av en annan produkt.
Det kan nog vara lite negativt att erkänna att man har hyllvärmare och många vill nog inte verkligen granska de där tveksamma produkterna och avgöra om de är det eller inte, det är ofta skönare att bara leva i ovissheten och räkna med att produkterna säljer förr eller senare. Så tänker jag själv ofta och även att ”det är bättre med en till produkt i lager i butiken än ingen alls”… även om den inte säljer.
Det är dock felaktigt påstår jag då en produkt i en butik som inte säljer endast fungerar som uppmärksamhetssnyltare från säljande bra produkter. Säljer man en om året, så kan jag garantera att produkten har dödat konvertering i större utsträckning än man tjänat pengar på en order med produkten per år.
Själv jobbar jag nu med att bättre mäta mitt lager men jag skulle gissa att jag ligger på runt 30% hyllvärmare i mina butiker enligt min egen definition.
Eftersom det blir en jävsituation med ehandel.se+Fyndiq då jag är aktiva i båda projekt försvarar jag inte Fyndiq i dess egen tråd, men jag måste ändå säga att det är inte jobbigt att lägga upp en produkt om man använder API:t som kommer vara det primära sättet att lägga upp produkter (det manuella är bara på plats nu för alla som inte kan göra en api-integration pga. hyrda lösningar osv).
Då får man en ”knapp-eller vad man nu vill ha” på varje produktsida där man klickar för att skicka produkten automatiskt till Fyndiq. Sen är det klart… så inte så mycket jobb
Själv kommer jag skicka upp massor av leksaker och inredningsprylar som gått ur säsong (LEGO är exvis väldigt viktigt med nyheter och där ligger jag på massa gammalt).
22 juni, 2010 kl. 10:59 #112110NicklasDeltagare@Dan 7564 wrote:
Eftersom det blir en jävsituation med ehandel.se+Fyndiq då jag är aktiva i båda projekt försvarar jag inte Fyndiq i dess egen tråd, men jag måste ändå säga att det är inte jobbigt att lägga upp en produkt om man använder API:t som kommer vara det primära sättet att lägga upp produkter (det manuella är bara på plats nu för alla som inte kan göra en api-integration pga. hyrda lösningar osv).
Då får man en ”knapp-eller vad man nu vill ha” på varje produktsida där man klickar för att skicka produkten automatiskt till Fyndiq. Sen är det klart… så inte så mycket jobb
Själv kommer jag skicka upp massor av leksaker och inredningsprylar som gått ur säsong (LEGO är exvis väldigt viktigt med nyheter och där ligger jag på massa gammalt).
Det stora problemet är nog som ni sagt i den andra tråden om Fyndiq att det kommer skapas ett api, vilket kommer vara helt värdelöst för de flesta då de flesta av oss ehandlare inte är utvecklare, ska ni nå någon framgång med ert api så får ni nog göra moduler till opensource plattformarna.
22 juni, 2010 kl. 11:04 #112111dstrombeDeltagareLite OT med det kommer en integrering för Fyndiq till Nordisk E-handel snart om jag inte minns fel?
22 juni, 2010 kl. 11:51 #112117DanDeltagareSjälvklart kommer det API för magento, Prestashop, OSC osv! Allt annat vore befängt
@Nicklas 7581 wrote:
Det stora problemet är nog som ni sagt i den andra tråden om Fyndiq att det kommer skapas ett api, vilket kommer vara helt värdelöst för de flesta då de flesta av oss ehandlare inte är utvecklare, ska ni nå någon framgång med ert api så får ni nog göra moduler till opensource plattformarna.
22 juni, 2010 kl. 21:17 #112149ParvelitoDeltagareAlla webshopar får säkert hyllvärmare. Så långt är analysen rätt. Men de allra flesta jobbar rätt så aktivt med att identifiera vad som inte säljer, vidta åtgärder att sälja dem och sedan vara beredd att pusha på så att de tar slut. De allra flesta känner till devisen att det är inte när den första produkten är såld som man kan börja prata om vinst. Det är när den sista produkten är såld som man kan summera resultatet.
Det finns en massa olika skolor runt hur man skall agera för att uppnå maximalt resultat. En del talar ständigt och jämt om att man enbart skall fokusera på nya fullprisprodukter (som Apple), reor är marginalförstörare som ger kunden en dålig shoppingupplevelse. Andra, som Hemtex, tycker att utan reor är inte livet värt att leva. En tredje kategori har trots rätt sparsamma reor lyckats förstöra deras jätteevent Bokrean genom att efter några veckor sänka priset 50% till på det som är kvar. I år hade kunderna lärt sig det, och det var massor kvar som såldes till priser strax under vad pappersmassan i pappret var värd.
Jag är av åsikten att det är ofrånkomligt att rea ut saker ibland, ingen är så felfri att det inte blir något som slutar röra på sig, kundreturer som inte går att sälja, lagerskador, transportskador etc. Reor är dessutom något som intresserar många kunder om man inte har dem så ofta, och om priserna är så satta att prylarna verkligen känns attraktiva.
En ICA-handlare jag känner brukar redan på juldagen rea ut all julmat i butiken. Halva priset brukar han dra till med, och då går varorna åt, snabbt. Till nyår brukar det inte vara mer än enstaka pepparkaksburkar kvar, och kanske någon chokladask. Då är butiken istället fylld av oxfiléer, krabba, hummer, brieostar och Pommac som inte behöver slåss om exponeringen från julskinka, sillburkar, julost och must.
Ett par hundra meter bort ligger det en Konsumbutik. Där reas ingenting ut förrän efter tjugondag Knut. De brukar i Mars få sänka priset på sin must till 2kr/flaskan för att några pensionärer skall förbarma sig över den. Julknäckebröd känns ju så fräscht bredvid semlorna, någon motvals kanske känner ett behov av att duka med tomteservetter till påsken, men de flesta avstår.
Vad är då kontentan? Jo, ser man till att rea bort det som inte säljer i önskvärd omfattning tillräckligt snabbt, så kommer man att ha en ren och fräsch butik. Man behöver inte mer eller mindre skänka bort sina saker till folk som inte förmår uppskatta din uppoffring, utan dina vanliga kunder kan få chansen att göra en bra affär.
23 juni, 2010 kl. 07:22 #112158DanDeltagareFyndiq kan diskuteras i den andra tråden. Jag har flyttat dina inlägg bepplo.
Att rea ut produkter funkar inte så enkelt som du säger Parvelito för alla aktörer. Absolut inte för mig.
Det första jag gör är att jag ligger var på 20-30% påslag på mitt reapris… har jag flyt säljer jag hälften av mina felköp då… sedan går jag ner till inköpspris och fasar bort några till.
Det slutar _alltid_ med att jag säljer till under inköpspris på varor jag försöker fasa bort ur mitt sortiment och då kan det fortfarande ta 6-12 månader att sälja det sista exemplaret.
Då ligger jag med en fyndhörna där 1 av 5 alternativprodukter på en produkt är kvar i upp till 12 månader, där liknande produkter som jag säljer till fullpris ligger och förvirrar mina kunder som inte förstår att den ena produkten är generation 1 och den andra generation 2.
Nej, allt är inte svart eller vitt när det gäller hyllvärmare, men jag tror att man kan hitta gemensamma nämnare om man går ner och tittar inom liknande branscher istället för att jämföra all svensk e-handel över en kam.
23 juni, 2010 kl. 07:44 #112162ParvelitoDeltagareOm du nu vet ungefär vilket utfall du brukar få med tröga produkter, och har metoder för att identifiera dem, så borde du kanske pröva att sätta dem på inköpspris +5-10% i en första och enda reavåg.
När du går in i en butik som du besöker regelbundet, och ständigt ser samma varor nedsatta med mer eller mindre höga procenttal så tittar du ju inte där mer än en gång i alla fall. Att hålla på med ”halva halva reapriset” under en lång period är tröga Konsums taktik, att se till att bli av med varorna är snabba ICA:s taktik.
Sedan kan man ju säkert räkna på att använda andra försäljningskanaler än sin webshop. Vet man vad det slutliga utfallet blir, och om man inte ser något värde i röda lappar i sin egen shop, så är det ju bara att jämföra vilket alternativ som ser mest attraktivt ut ekonomiskt och arbetsmässigt.
Ett alternativ jag själv kikar lite på om det går att genomföra är att ge bort saker till kunder som en bonus. Typ ”Handla för minst 250kr och du får en bonus på köpet” och där kunna bli av med alla småsaker som kostat en femma i inköp, men som säljer dåligt och liknande. Tyvärr är det få ehandelssystem som är gjorda för kreativa kampanjer.
23 juni, 2010 kl. 07:58 #112164Katrin LundgrenDeltagareDet där du säger om köp och få med på köpte har varit en effektiv lösning för min del. Kunderna uppskattar det och ser det som ett mervärde, och produkterna försvinner. Vi har byggt in den funktionen så det blir en effektiv administration på det hela, för hantera det manuellt skulle jag inte vilja göra.
3 december, 2011 kl. 10:02 #131595freddan115Deltagare@Dan 7588 wrote:
Självklart kommer det API för magento, Prestashop, OSC osv! Allt annat vore befängt
2 år senare kommer jag och undrar om det finns en integrerad lösning för Prestashop? För jag håller med dig Dan, det ska ju självklart finnas
Säljer via fyndiq nu och det blir ett problem med den extra kanalen av ordrar som kommer in, risken finns att min plockpersonal missar en fyndiq order, eller missar er plocksedel etc…
3 december, 2011 kl. 12:01 #131583precis en sanDeltagareNär jag upplever mina varor som hyllvärmare så sänker jag priset under en period, funkar inte det så skänker jag dem till scouterna eller någon annan verksamhet som har större glädje av dem än jag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.