Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur växte ni som ehandlare?
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av V.Lindberg.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2012 kl. 19:07 #150194KlappiDeltagare
@Prix 49854 wrote:
Det jag tror Per menar här är att det är helt OK. att använda ovanstående ord men det kan bli för mycket av dem. En produkttext som känns lite fjäskig med för mycket lovord blir lätt att man tolka som falsk och får därför ett negativ inställning.
Man kan även utveckla orden lite (har nu inte kollat på din sida så du kanske redan gjort detta). Ex. istället för ”handgjord” kan man skriva ”Nallen är gjort av sömmerskor i lappland. Alla nallar är sydd med kärlek och består av det miljövänliga materialet XYY”
– Fortfarande fjäskigt men att måla upp en bild tycker JAG är bättre.. det blir verkligare!
Som sagt kan du ju redan gjort detta, ska kolla lite mer noga sen
—
I övrigt för att bli större gäller det att bygga upp en stabil grund som innehåller de värderingar du strävar efter. Man kan inte gå in med att vara snorbilliga och sedan efter 2 000 kunder höja priserna och tro att majoriteten av kunderna skall vara fortsatt lojala eftersom du lockat till dig många lågpriskunder.
Du skulle kunna utvecklas utanför nätet också, sälja till butiker t.ex. … Leta alltid efter alternativ och se vad som går bra och utveckla utifrån det.
Sätt tydliga delmål och ett huvudmål! Jag lever efter följande:
Det finns ett stort mål som inte ska vara möjligt att nå, eller det ska åtminstone vara orimligt. Säg att man skall omsätta 100 miljarder. Du kan alltid titta på ditt mål och skratta lite, men det är fortfarande viktigt att det finns ett mål. Varför du inte ska kunna nå det beror på att om du når ditt huvudsakliga mål (kanske livsmål) så har du inget mer att jobba för. Visst kan man sätta upp nya mål men jag fungerar inte så, då känns det meningslöst med mål (då kan man lika gärna bara jobba framåt hela tiden utan något specifikt att sträva efter).
Men på vägen sätter du upp massor med delmål. Mina delmål i början var
1. En beställning om dagen
2. 5 beställningar om dagen
3. 500 i omsättning om dagen
4. 1 000 om dagen
5. 5 000 om dagen
och det sjätte som jag är på idag vilket är 10 000 om dagen.Har jag en dag inte nått upp så har jag jobbat ihjäl mig för att det måste kompenseras. När du känner att du nått ett mål och det är stabilt på en punkt så fortsätter du mot ett nytt delmål. Tanken är att du hela tiden ska sträva efter ditt huvudmål (som du aldrig lär lyckas nå)..
Detta är extremt flummigt så inte säkert någon fattar man i alla fall så har jag försökt!
Värderingar har jag satt upp kvalitet, men lite högre priser. Personlighet och estetik väger tungt vad gäller produktsortimentet (därav en långsam resa att utöka sortimentet också… Kvalitet och god estetik =dyrt)
Mål och delmål finns också för detta året.
Huvudmålet är att i aug 2013 ska webshopen ge mig 15000 i vinst så jag kan försörja min familj på det
Delmålen ser kortfattat ut så här
1. 1 beställning per dag (innan december)
2. 5 beställningar per dag (innan mars 2013)
3. 10 beställningar om dagen (innan aug. 2013)Sedan finns också mål angående utökning av sortimentet ( 10 produktkategorier innan aug 2013)
Mål utanför webshopen finns också. Tex försäljning till minst 1 fysisk butik/ månad. Dock är det verktygen för att komma dit jag behöver slipa på. Med den statistik som finns på webbutiker som säljer barnprodukter idag så behöver jag ju ha ca 1000-2000 besökare per dag för att sälja till 10 kunder/ dag! 😮 men mina mål var inte riktigt lika högtflygande som dina
11 augusti, 2012 kl. 19:15 #150195KlappiDeltagareVad är det om gör att bilderna inte funkar tekniskt? Filformatet?
Jag är medveten om att Lappland är ett smalt spår, men det kommer inte bara vara renar och älgar utan det handlar mer om produkter med ett rent formspråk som symboliserar lappland och det funkar ju i hela sverige!?! Sedan är jag är inte ute efter den STÖRSTA barnshoppen… Bara så lagom storatt jag kan försörja mig och så pass stor tror jag marknaden är. (nu får jag väl bannor för att jag inte vill nå stjärnorna i sann entreprenörsanda )
@Per Nilsson 49853 wrote:
Målande beskrivningar är bra, inget fel på det. Att upprepa ett urvattnat ord är mindre bra.
Om din målsättning är att sälja saker via din e-butik så tycker jag att du ska fokusera mer på försäljningssynpunkten än den konstnärliga ådran.
Lappland är bra grundidé. Däremot så tror jag att du kommer att få det riktigt svårt att både skaffa besökare och kunder om du har ett smalt sortiment inriktat på en smal målgrupp.
Angående bilderna. De fungerar inte tekniskt i Chrome, det har inte med lullull eller med ditt konstnärliga att göra.
Sedan är väl inte världen svart eller vit? Om du prompt känner att du måste välja mellan produktbilder med vitbakgrund fotograferade i en studio och skogsbilder så… Du kanske kan göra något mitt i mellan?
11 augusti, 2012 kl. 19:15 #150196precis en sanDeltagareMitt första tips är samma som flera andra sagt, nämligen att bredda ditt sortiment. Precis som någon annan skrev kan du kanske sälja saker för andra personer, ex näverarbeten, renskinn, smycken mm mm.
Mitt andra tips till dig är att blogga om dina varor samt bygga upp ett nätverk med andra bloggare som länkar till dig. Anordna gärna tävlingar på din blogg och lägg in ”blänkare” på olika tävlingssidor. Se även till att skaffa en sida på Facebook där du kan direktlänka dina blogginlägg.Det tredje tipset till dig är att på något sätt få någon kontakt i Japan, där vet jag att dina saker skulle uppskattas mycket. Dock bör du dock ha med varor som ex näverarbeten, renskinn mm.
Lycka till!11 augusti, 2012 kl. 19:23 #150197Per NilssonDeltagareFör 3:e gången, jag gillar den lappländska idéen…
Texten flyter in över bilderna.
Om du ska kunna försörja dig på shopen så måste du bredda dig och expandera.
Utlandet är fin idé. Samisk och svensk lappkonst är haute couture i vida världen.
@Kläppi 49862 wrote:
Vad är det om gör att bilderna inte funkar tekniskt? Filformatet?
Jag är medveten om att Lappland är ett smalt spår, men det kommer inte bara vara renar och älgar utan det handlar mer om produkter med ett rent formspråk som symboliserar lappland och det funkar ju i hela sverige!?! Sedan är jag är inte ute efter den STÖRSTA barnshoppen… Bara så lagom storatt jag kan försörja mig och så pass stor tror jag marknaden är. (nu får jag väl bannor för att jag inte vill nå stjärnorna i sann entreprenörsanda )
11 augusti, 2012 kl. 19:46 #150198KlappiDeltagare@Per Nilsson 49864 wrote:
För 3:e gången, jag gillar den lappländska idéen…
Texten flyter in över bilderna.
Om du ska kunna försörja dig på shopen så måste du bredda dig och expandera.
Utlandet är fin idé. Samisk och svensk lappkonst är haute couture i vida världen.
Aha.. Har nog med mallen på textalk att göra då. Måste kolla upp det! Tack
Å roligt att du gillar iden ville bara klargöra att det inte bara kommer handla om grafiska tryck med renar osv utan mer om material å formspråk i lappländsk som jag tror tilltalar fler
Ja, utlandet är nog ingen dum ide Faktiskt.. Är ju bara det där med tullavgifter å regler å så, men det vårturné att lära sig.
11 augusti, 2012 kl. 19:57 #150199KlappiDeltagare@precis en sån 49863 wrote:
Mitt första tips är samma som flera andra sagt, nämligen att bredda ditt sortiment. Precis som någon annan skrev kan du kanske sälja saker för andra personer, ex näverarbeten, renskinn, smycken mm mm.
Mitt andra tips till dig är att blogga om dina varor samt bygga upp ett nätverk med andra bloggare som länkar till dig. Anordna gärna tävlingar på din blogg och lägg in ”blänkare” på olika tävlingssidor. Se även till att skaffa en sida på Facebook där du kan direktlänka dina blogginlägg.Det tredje tipset till dig är att på något sätt få någon kontakt i Japan, där vet jag att dina saker skulle uppskattas mycket. Dock bör du dock ha med varor som ex näverarbeten, renskinn mm.
Lycka till!Bloggsamarbeten är jag inne å trevar på lite redan faktiskt. Har haft några stycken, men letar nu efter kvalitativa bloggar med bra inriktning för kläppis del för att bygga upp en bra relation med. En egen blogg driver jag också.. Mittblandmyggen.blogg.se. Dock handlar den om vardagen och mitt företagande och inte bara om Kläppi.
Att sortimentet måste breddas är alltså ett faktum… En vad är ett lagom stort sortiment? Hur många varor osv?
Det där med att ta in andras varor har jag funderat på fram och tillbaka, men på Kläppi vill jag bara sälja produkter som är Kläppis. Dock har jag funderat på att tex. Köpa in stickade produkter av lokala hantverkare, gjorda enligt Kläppis riktlinjer och märkta med Kläppis logotyp och packade i Kläppis förpackningar.
Vore det en ide värd att lägga energi. Tror ni?11 augusti, 2012 kl. 20:25 #150200SoffsDeltagareSom mamma till två vill jag hålla med om att produktbredden måste bli större. Nu kan man enkelt korta ner det till dregglisar (varav bara ett motiv finns i lager), napphållare i ett gäng färger, en pekbok och två tavlor. Det är väldigt smalt och blir lätt ointressant. Det finns inte heller så stor anledning att återkomma så du kommer att ständigt bli tvungen att jaga nya kunder = dyrt.
Om du inte vill sälja annat än ditt eget varumärke är det en jättebra idé att sälja andras hantverk med ditt varumärke. Lite stickade tröjor och vantar med snygg design skulle definitivt lyfta din shop och det är varor jag skulle komma tillbaka för ofta för att se om det har kommit in något nytt.
Vi ägnar oss åt sport och outdoor och kan meddela att det finns mängder av varumärken från jordens alla hörn som till denna vinter trycker renar i alla former och färger så ur den synvinkeln är du grymt trendig Du är dessutom genuin och har lokal tillverkning = massa plus.
Stämmer in i kören som säger att konceptet är bra. Börja bara med att jobba med produktmixen och se till att det du har på sidan även finns i lager.
11 augusti, 2012 kl. 22:23 #150202Ellis75DeltagareEtt förslag så du kan bredda sortimentet utan att det kostar skjortan är att försöka förhandla fram ett avtal med lokala hantverkare som går ut på att hantverkaren får betalt för produkten när den är såld. Du sprider deras hantverk via din webshop. De behöver inte göra mycket mer än att vänta på att varan köps. Lägg på en marginal som fungerar och ersätt hantverkaren när du fått betalt. En idé kan också vara att sätta en tidsgräns. Har varan inte sålts inom x-veckor/månader tar du bort den.
Kanske är det bara en av tio som nappar på ett sådant erbjudande. Kanske har du tur och fem nappar. Hur som helst skadar det inte att försöka och har du tur så kan du bredda lagret och locka fler kunder utan att det kostar stora pengar i lagerhållning.
I övrigt håller jag med många av tidigare talare angående reklam och annonser. Jag hade annonser i frisörtidningen i 1,5 år. Helsidor. Dessa kostade runt 25 000 – 30 000 kr per annons. Totalt gav dessa 1,5 år ca 10 kunder. Behöver jag säga att det INTE var värt det?
Blocket annonserade jag på jättelänge och det är helt klart det som gett mest i fråga om nya kunder. Därefter är det helt enkelt ryktesspridning. Har du en bra produkt och ger bra service sprids det snabbt. Har du en produkt som är synlig sprids det ännu snabbare. Bloggar kan både hjälpa och stjälpa. Väljer du annonsering genom en blogg, se då till att använda någon som du kan stå för. Vi har bara två…och bägge passar helt perfekt till våra produkter och målgrupp.
I dagsläget annonserar vi inte över huvud taget. Vi har bara våra två bloggerskor. Ändå växer vi så snabbt att vi knappt hinner med. Bara i år har vi ökat med över 100% jämfört med föregående år. I ett sådant läge är det naturligtvis MYCKET frestande att ta in ett ännu större lager och ännu fler produkter. Men mitt råd är ändå att vara lite försiktig. Tar man in något nytt tar man in ett mycket litet lager och kollar hur försäljningen går, INNAN man plockar på sig ett jättelager. Risken finns att man inte får sakerna sålda, hamnar i likviditetsbrist och skuldfälla och till slut – i allra värsta fall – konkurs.
Lycka till!
11 augusti, 2012 kl. 23:31 #150205PrixDeltagare@Ellis75 49869 wrote:
I övrigt håller jag med många av tidigare talare angående reklam och annonser. Jag hade annonser i frisörtidningen i 1,5 år. Helsidor. Dessa kostade runt 25 000 – 30 000 kr per annons. Totalt gav dessa 1,5 år ca 10 kunder. Behöver jag säga att det INTE var värt det?
Hur resonera du när du fortsatte med detta i hela 1,5 år och endast fick 10 kunder?
12 augusti, 2012 kl. 09:17 #150212Ellis75Deltagare@Prix 49872 wrote:
Hur resonera du när du fortsatte med detta i hela 1,5 år och endast fick 10 kunder?
Innötning. Jag ansåg att jag behövde finnas där med tanke på hur många frisörgrossister det finns. Det finns inte många frisörgrossister med mina produkter, men de som finns har alla helsidesannonser i Frisörtidningen. Jag ansåg att det var viktigt att jag syntes bredvid dem. Idag har jag insett att det inte spelar någon som helst roll. Learning by doing. Även om det var lite väl sent
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.