Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur växte ni som ehandlare?
- Detta ämne har 27 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av V.Lindberg.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2012 kl. 10:59 #98591KlappiDeltagare
Hej alla små och stora ehandlare där ute! Jag driver butiken Klappi.se där jag säljer barnprodukter med design nspirerad av lappland. Just nu är jag väldigt liten med ca 30 besökare per dag och säljer för ca 500 i veckan. Min förhoppning är att så småningom kunna leva på Kläppi och att webshopen ska ha en strid ström av besökare för att nå drömmen så jobbar jag alla minuter jag hittar i min mammavardag.
Just nu så jobbar jag på att utöka sortimentet, har flyttat butiken till textalk från hemsida 24 för att få en enklare hantering av sidan, planerar kunddagar på min ort och omkringliggande orter i höst, försöker värva många prenumeranter på mitt nyhetsbrev osv..
Vad har ni för erfarenheter av att få er lilla webbutik att växa sig stor? Vilka metoderanvände ni er av och vilka fällor trampade ni i? Bra/dålig annonsering som ni använt er av… Ja ni förstår. Dela gärna med er till en novis
//emma
11 augusti, 2012 kl. 11:19 #150175Per NilssonDeltagareVäldigt komplex fråga som kan generera tusentals olika svar.
Mina 2 snabba till dig är:
Fixa bilderna och texterna på hemsidan
Röriga bilder. Fungerar inte helt i Chrome. Tydligare bilder på produkterna
Du använder t.ex. ordet ”handgjorda” väldigt flitigt. Försök att alternera texterna.Ord som ”designade”, ”miljöarbete”, ”ekologisk”, ”handgjord” och liknande känns inte fräscht längre. Försök att differentiera dig i stället
Blir unikare och mer nischad samtidigt som du breddar dig
Bra grundidé med lappländska barnprylar men hur mycket kan man sälja av det? Finns det några andra spår du kan komplettera med?
@Kläppi 49840 wrote:
Hej alla små och stora ehandlare där ute! Jag driver butiken Klappi.se där jag säljer barnprodukter med design nspirerad av lappland. Just nu är jag väldigt liten med ca 30 besökare per dag och säljer för ca 500 i veckan. Min förhoppning är att så småningom kunna leva på Kläppi och att webshopen ska ha en strid ström av besökare för att nå drömmen så jobbar jag alla minuter jag hittar i min mammavardag.
Just nu så jobbar jag på att utöka sortimentet, har flyttat butiken till textalk från hemsida 24 för att få en enklare hantering av sidan, planerar kunddagar på min ort och omkringliggande orter i höst, försöker värva många prenumeranter på mitt nyhetsbrev osv..
Vad har ni för erfarenheter av att få er lilla webbutik att växa sig stor? Vilka metoderanvände ni er av och vilka fällor trampade ni i? Bra/dålig annonsering som ni använt er av… Ja ni förstår. Dela gärna med er till en novis
//emma
11 augusti, 2012 kl. 11:59 #150178ParvelitoDeltagareJag tror man måste använda samma taktik inom ehandeln som man gör i den traditionella fysiska handeln.
Då är första steget att börja finnas där det finns köplystna människor. Det är ingen slump att vi har en massa marknader i Sverige dit människor åker för att köpa saker av säljande knallar. Få knallar skulle få något sålt om de spridde ut sig och stod och sålde vid sina egna stugor runt om i Sverige, men när de samlas kommer också människor som vill handla. På samma sätt fungerar våra centrum, gallerior och handelsområden.
På nätet heter dessa samlingsplatser t.ex. Blocket, Tradera & Fyndiq. Jag har använt dessa i flera år, och använder dem fortfarande. Det är bra kanaler.
På dessa marknader ser man ibland ”nybörjare” som iofs har bra varor, men det står bara några stycken på disken och det ser rätt så tomt ut, så man tänker att där finns nog ingenting för mig. Ett brett och någorlunda täckande sortiment av unika varor är viktigt för att presumtiva köpare skall orka ge dig lite intresse. Samma sak gäller på nätet, det är jättesvårt att få snurr på försäljningen om man inte har ett hyfsat stort sortiment. I tre år har jag stadigt utökat sortimentet, och jag kommer fortsätta ett bra tag till.
11 augusti, 2012 kl. 13:03 #150181KlappiDeltagareSå det måste vara tråkiga studiobilder utan lulllull? Jag har slitits mellan det… Att fota produkterna i fotostudio och frilägga dem eller att fota dem i naturen. Min konstnärsådra säger det senare… Men det kanske är helt fel ur försäljningssynpunkt?
Vad gäller texten så har jag inte reflekterat över att jag ”tjatar” om ekologiskt, handgjort osv. Jag ska definitivt tona ner de målande beskrivningarna.
Sedan det där med att bredda sortimentet… Det är på g… Men det kostar. Inom kort kommer tex. Dregglisarna finnas i fler färger. 3 gosedjur med fjälltema flyttar in och under hösten kommer fler klädesplagg. Dock kommer huvudtemat fortsätta vara Lappland.
Blocket och tradera i all ära, men har ni några tips på hur ni marknadsfört er i verkligheten? Och några riktiga onödiga tabbar ni gjort på vägen?
Har ni använt några ovanliga metoder för att armbåga er fram bland konkurrenterna?
11 augusti, 2012 kl. 14:24 #150185ParvelitoDeltagareI verkligheten så har det mesta av min marknadsföring skett via olika portaler som just de jag räknade upp. De har visat sig vara mycket mer prisvärda än vilket Adwordsprogram eller SEO-arbete som helst.
Du som säljer unika produkter skulle kanske kunna komma någonstans med t.ex. bloggar. En del bloggar har tiotusentals läsare, och det klart att om du blir omnämnd i positiva ordalag på en blogg som läses av småbarnsföräldrar, så ger det en hel del besökare som vill köpa en likadan. Annars skulle din stora lycka kunna vara att prinsessan Estelle poserade inför världens samlade press med din produkt väl synlig.De största misstagen jag har gjort är att tro att jag kan göra saker annorlunda gentemot andra. Det har hittills inte gått, och jag tvekar att det någon gång kommer göra det. Handel handlar om att inom rätt snäva ramar ändå hitta ett unikt koncept som kunden tycker är intressant. När det gäller ditt sortiment och svårigheten att utöka det, så lyssna runt om det inte finns varor som du kan sälja åt andra mot provision?
Dopklänningar, doppresenter, stickade kläder, leksaker etc som är gjorda av hantverkare i Lappland är något som skulle kunna passa bra i din butik. Just Lappland tror jag t.ex. är ett bra marknadsföringskoncept för vinterkläder. Nästan alla föräldrar är rädda för att deras barn inte har tillräckligt mycket kläder på sig på vintern när de ligger nedbäddade i vagnen. Kläder från Lappland har mer trovärdighet i att kunna värma barnen tillräckligt än t.ex. kläder som är ”Made in Bangladesh”.
11 augusti, 2012 kl. 14:35 #150186Per NilssonDeltagareMålande beskrivningar är bra, inget fel på det. Att upprepa ett urvattnat ord är mindre bra.
Om din målsättning är att sälja saker via din e-butik så tycker jag att du ska fokusera mer på försäljningssynpunkten än den konstnärliga ådran.
Lappland är bra grundidé. Däremot så tror jag att du kommer att få det riktigt svårt att både skaffa besökare och kunder om du har ett smalt sortiment inriktat på en smal målgrupp.
Angående bilderna. De fungerar inte tekniskt i Chrome, det har inte med lullull eller med ditt konstnärliga att göra.
Sedan är väl inte världen svart eller vit? Om du prompt känner att du måste välja mellan produktbilder med vitbakgrund fotograferade i en studio och skogsbilder så… Du kanske kan göra något mitt i mellan?
@Kläppi 49847 wrote:
Så det måste vara tråkiga studiobilder utan lulllull? Jag har slitits mellan det… Att fota produkterna i fotostudio och frilägga dem eller att fota dem i naturen. Min konstnärsådra säger det senare… Men det kanske är helt fel ur försäljningssynpunkt?
Vad gäller texten så har jag inte reflekterat över att jag ”tjatar” om ekologiskt, handgjort osv. Jag ska definitivt tona ner de målande beskrivningarna.
Sedan det där med att bredda sortimentet… Det är på g… Men det kostar. Inom kort kommer tex. Dregglisarna finnas i fler färger. 3 gosedjur med fjälltema flyttar in och under hösten kommer fler klädesplagg. Dock kommer huvudtemat fortsätta vara Lappland.
Blocket och tradera i all ära, men har ni några tips på hur ni marknadsfört er i verkligheten? Och några riktiga onödiga tabbar ni gjort på vägen?
Har ni använt några ovanliga metoder för att armbåga er fram bland konkurrenterna?
11 augusti, 2012 kl. 15:05 #150187PrixDeltagare@Per Nilsson 49841 wrote:
Du använder t.ex. ordet ”handgjorda” väldigt flitigt. Försök att alternera texterna.
Ord som ”designade”, ”miljöarbete”, ”ekologisk”, ”handgjord” och liknande känns inte fräscht längre. Försök att differentiera dig i stället
Det jag tror Per menar här är att det är helt OK. att använda ovanstående ord men det kan bli för mycket av dem. En produkttext som känns lite fjäskig med för mycket lovord blir lätt att man tolka som falsk och får därför ett negativ inställning.
Man kan även utveckla orden lite (har nu inte kollat på din sida så du kanske redan gjort detta). Ex. istället för ”handgjord” kan man skriva ”Nallen är gjort av sömmerskor i lappland. Alla nallar är sydd med kärlek och består av det miljövänliga materialet XYY”
– Fortfarande fjäskigt men att måla upp en bild tycker JAG är bättre.. det blir verkligare!
Som sagt kan du ju redan gjort detta, ska kolla lite mer noga sen
—
I övrigt för att bli större gäller det att bygga upp en stabil grund som innehåller de värderingar du strävar efter. Man kan inte gå in med att vara snorbilliga och sedan efter 2 000 kunder höja priserna och tro att majoriteten av kunderna skall vara fortsatt lojala eftersom du lockat till dig många lågpriskunder.
Du skulle kunna utvecklas utanför nätet också, sälja till butiker t.ex. … Leta alltid efter alternativ och se vad som går bra och utveckla utifrån det.
Sätt tydliga delmål och ett huvudmål! Jag lever efter följande:
Det finns ett stort mål som inte ska vara möjligt att nå, eller det ska åtminstone vara orimligt. Säg att man skall omsätta 100 miljarder. Du kan alltid titta på ditt mål och skratta lite, men det är fortfarande viktigt att det finns ett mål. Varför du inte ska kunna nå det beror på att om du når ditt huvudsakliga mål (kanske livsmål) så har du inget mer att jobba för. Visst kan man sätta upp nya mål men jag fungerar inte så, då känns det meningslöst med mål (då kan man lika gärna bara jobba framåt hela tiden utan något specifikt att sträva efter).
Men på vägen sätter du upp massor med delmål. Mina delmål i början var
1. En beställning om dagen
2. 5 beställningar om dagen
3. 500 i omsättning om dagen
4. 1 000 om dagen
5. 5 000 om dagen
och det sjätte som jag är på idag vilket är 10 000 om dagen.Har jag en dag inte nått upp så har jag jobbat ihjäl mig för att det måste kompenseras. När du känner att du nått ett mål och det är stabilt på en punkt så fortsätter du mot ett nytt delmål. Tanken är att du hela tiden ska sträva efter ditt huvudmål (som du aldrig lär lyckas nå)..
Detta är extremt flummigt så inte säkert någon fattar man i alla fall så har jag försökt!
11 augusti, 2012 kl. 15:07 #150188PrixDeltagareNu satt jag och skrev på mitt svar väldigt länge så ser nu att ni redan tagit upp vad jag skrev… Som de kan gå!
11 augusti, 2012 kl. 15:23 #150189FredrikGustDeltagareI början kan det finnas en poäng med att synas lite lokalt också där det finns folk. Man får väldigt bra feedback från folk när man väljer ut ett gäng produkter att synas på lokala tillställningar. Det kan hjälpa till att för dig själv forma budskapet som säljer bäst för att sedan omforma det i text och bilder på nätet.
Jag har tex använt sådant folk frågat och undrat kring som material till artiklar och blogginlägg som i sin tur leder in besökare på sidan. När man har en smal nisch gäller det att börja i början och fånga in besökaren på sidan genom att lära känna din målgrupp bättre. Nästa svårighet är att få besökaren att bli kund och här har du fått bra tips av forumexpertisen och man ska inte lyssna på mig just i det ämnet.
Min erfarenhet är att de som har störst sannolikhet att bli kunder är dem som hittat in via bloggar och redaktionella texter, men det beror nog för min del på att de är målgruppen…
11 augusti, 2012 kl. 18:07 #150192BorjeDeltagareetsy.com eller liknande. Dina grejer kan slå stort utomlands och då tänker jag speciellt på USA. De är unika och det finns många som gillar det. Du har jättefina produkter och med rätt marknadsföring kan du komma långt. Försök få kändisar att använda dina produkter. Skicka dina bästa grejer till stora bloggare, speciellt de med inriktning mot det du säljer till exempel småbarnsföraäldrar.
Men definitivt… titta utanför Sverige redan nu!
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.