Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur väljer ni inriktning på er ehandel?
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2010 kl. 00:31 #109809ParvelitoDeltagare
@Emil 5028 wrote:
Jag tycker själv att branschkunskap är väldigt viktigt och förväntar mig att säljaren och butiken skall vara branschexperter på det dom säljer. Dock upplever jag att ehandlare som kanske har fokus på försäljning och inte att förmedla produktinformation och tillämpning oftast säljer bättre än ehandlare som har utförliga beskrivningar.
I branschen som jag skall ge mig in i kryllar det av hobbyföretag och ehandlare som även håller i kurser och åker ut på mässor för att möta kunder och sälja in sin shop. Det saknas verkligen inte kunskap eftersom dom ofta själva har det som hobby och pysslar med det på sin fritid. Dock saknar jag oftast inspirerande och säljande beskrivningar, ja t.o.m beskrivningar i många av deras shoppar.
Att jag inte är insatt (än så länge) är säkert till en nackdel men jag kan kanske se saker och ting ur ett nytt perspektiv. Kanske ur en nybörjares perspektiv.
Du kan säkert göra nytta och lyckas bra till en början om du tillför något. Men varar det för evigt? Jag kommer att tänka på T-tröjan med texten ”Jag är fet, men du är ful. Jag kan banta”. Det är inte så svårt för de initierade att lägga till lite text och beskrivningar, och vart hamnar du då? Gör inte misstaget att tro att allt runt om dig är statiskt och att det bara är du som utvecklas.
Jag skulle vilja beskriva dina blivande konkurrenter som några som kommunicerar med sina kunder i flera olika kanaler, som möter dem på olika ställen och som anammat detta med multichannel. Som om inte det vore nog så brinner de för sin sak, de kan med med entusiasm och inlevelse berätta om sina produkter, de kan med erfarenhet och kunskap besvara frågor och de finns redan där med sina väl upparbetade kundkretsar och sin kunskap om sortimentet.
Det är inte alls omöjligt att slå sig in där, men det kommer krävas oerhört mycket av dig, och det farligaste du kan göra är att underskatta dem.
10 april, 2010 kl. 07:55 #109811EmilDeltagareJag underskattar inga konkurrenter och det kommer att bli svårt att slå sig in. Jag har dels stora etablerade postorderföretag som finns både på nätet, i butik och som skickar ut kataloger. Jag har hobbyföretagen som säljer extremt billigt och samtidigt kör multichannel med kurser, marknader och mässor. Samtidigt känns det som att det finns luckor att fylla och att det bör finnas plats för mig. Det jag är mest bekymrad över är hur jag skall nå ut till kunderna. Jag har en hel del idèer men det är inte säkert att det kommer att fungera.
Sen är det som du säger att man aldrig får stagnera utan måste följa med utvecklingen. Och att driva ehandel kräver dessutom mycket jobb. Det är säkerligen mångs som tror att det räcker med att slänga upp en gratisshop och sen kommer kunderna att komma.
10 april, 2010 kl. 15:35 #109816danielanderssonDeltagare@Emil 5043 wrote:
Det jag är mest bekymrad över är hur jag skall nå ut till kunderna.
Är det inte det som är det svåraste med ehandel?
Köpa in lager, sätta upp ebutik och ta hand om ordrar som kommer in klarar många. Kanske inte perfekt, men någorlunda.
Men att få besökarna/kunderna till butiken, det är oftast där folk misslyckas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.