Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur stoppar man bedragare?
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2010 kl. 07:26 #115104Christoffer TyreforsDeltagare
en klassiker är ju att kolla upp telefonnumret. Om det matchar personen med det personnumret som angivits, sök då upp den personen – de personer som fått uppgifter kapade av bedragare har nämligen VÄLDIGT ofta många (2+) mobilnummer registrerade i sitt namn.
Bedragarna går alltså helt sonika och köper många kontantkort och reggar dem i namnen eftersom de lärt sig att många kollar upp att numret stämmer överens.
En annan klassiker är mailadresserna. I folkbokföringen är många namn angivna, och är mailadressen typ kallesvensson@live.se (live.se är en typisk bedragar-domän), men karl niklas svensson är reggad som niklas svensson på hitta.se/eniro.se så är chansen väldigt liten att det är the real slim shady som skapat den….
13 oktober, 2010 kl. 08:14 #115108fotofyndetDeltagareParvelitos idé tycker jag låter mycket bra, att vi lär oss av varandra sätt att upptäcka bedragare.
13 oktober, 2010 kl. 19:22 #115154Thomas LundquistDeltagareKortbedrägerier eller vadå?
Annars kan ni väl lösa det genom att bara sälja mot förskottsbetalning/kontant vid leverans till alla utom de, som ni godkänt för för kreditköp.13 oktober, 2010 kl. 19:29 #115156ParvelitoDeltagareNej, vi pratar om människor som försöker få ut varor mot faktura, utan att sedan betala dem. Det finns en del knep som man får vara lite uppmärksam på.
Sedan finns det en del kortbedrägerier man får se upp för också.
14 oktober, 2010 kl. 07:22 #115168vickenDeltagare@debaser 10938 wrote:
en klassiker är ju att kolla upp telefonnumret. Om det matchar personen med det personnumret som angivits, sök då upp den personen – de personer som fått uppgifter kapade av bedragare har nämligen VÄLDIGT ofta många (2+) mobilnummer registrerade i sitt namn.
Bedragarna går alltså helt sonika och köper många kontantkort och reggar dem i namnen eftersom de lärt sig att många kollar upp att numret stämmer överens.
En annan klassiker är mailadresserna. I folkbokföringen är många namn angivna, och är mailadressen typ kallesvensson@live.se (live.se är en typisk bedragar-domän), men karl niklas svensson är reggad som niklas svensson på hitta.se/eniro.se så är chansen väldigt liten att det är the real slim shady som skapat den….
Sant har kollat lite i mitt arkiv.
Live.se adresser är överrepresenterade.Hittade lite annan information om en valideringstjänst. En tjänst som helt enkelt säger om en order är bu eller bä baserat på lite variabler. Kostnaden för det skulle ligga på 10% av order värdet vilket låter sjukt dyrt.
23 oktober, 2010 kl. 16:27 #115561flying_cDeltagareLeverera bara till folkbokföringsadress om det är möjligt så slipper du några.
20 november, 2010 kl. 14:52 #116464MicaelDeltagare@sailorcap 10936 wrote:
Jag är ofta väldigt skeptisk till att skicka stora order till folk födda -91 och senare. Jag har nekat några stycken och givit dem alternativen att kortbetala/förskottsbetala. Ingen har dock valt någon av mina alternativ. Senast igår hade jag en som jag nekade. Personen i fråga hade angivit ett mobilnummer som var registrerat på en annan person än personnumret var kopplat till.
Det svåraste att upptäcka är ju dem som precis satt på sig sin bedragarkostym. De går och beställer allt de bara kan på alla möjliga sajter. Sen några månader senare sitter de med anmärkningar hos KF men med massvis av varor. Som jag förstått det så är Klarna en bra part i att upptäcka dessa typer av bedrägerier. Om klarna upptäcker att en och samma person gjort väldigt många beställningar på olika sajter som kör med just Klarna, då kan de sätta stopp.
…måste väl ändå vara att skippa postförskott? Och att person som blir godkänd för faktura endast får leverans till folkbokförd adress. Det minimerar en hel del. Som du skriver, är det bra med ett sådant företag som t.ex Klarna, men också förenat med kostnader. Sen när det gäller kontokortsbedrägerier, så är det näst intill omöjligt att stoppa dessa. Om en person använder stulet kort och har tillgång till cvv-koden, är det ju inte mycket jag kan göra som handlare. Jag får ju betalt, helt klart, men det är upp till den person som blivit av med kortet att blixtsnabbt spärra det också. Finns så många hjälpmedel för det idag, att du kan spärra allt du har i plånboken på ett par minuter med ett enda telefonsamtal.
20 november, 2010 kl. 17:16 #116465LastbrygganDeltagare@Micael 12485 wrote:
…måste väl ändå vara att skippa postförskott? Och att person som blir godkänd för faktura endast får leverans till folkbokförd adress. Det minimerar en hel del. Som du skriver, är det bra med ett sådant företag som t.ex Klarna, men också förenat med kostnader. Sen när det gäller kontokortsbedrägerier, så är det näst intill omöjligt att stoppa dessa. Om en person använder stulet kort och har tillgång till cvv-koden, är det ju inte mycket jag kan göra som handlare. Jag får ju betalt, helt klart, men det är upp till den person som blivit av med kortet att blixtsnabbt spärra det också. Finns så många hjälpmedel för det idag, att du kan spärra allt du har i plånboken på ett par minuter med ett enda telefonsamtal.
Denna tråd går lite hand-i-hand med denna.
Där finns bl.a. mina åsikter vad gäller postförskott och dess förträfflighet, samt vad jag gjort för att flagga bedragare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.