Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur skall "posten"momsen tolkas efter 2016-04-01?
- Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 5 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2016 kl. 13:43 #181785PontusAnderssonDeltagare
En fråga, när jag köper frimärken på ica här lokalt så lägger dom moms precis som tidigare på kvittot men köper jag frimärken på coop här så är de ingen moms på kvittot. Jag köper nästan alltid på ica, ska jag då bokföra efter kvittot jag får och kan då dra av för momsen? Är väl ica som gör fel i dehär fallet då dom inte ändrat momsen på frimärken?
14 juni, 2016 kl. 18:28 #181786EkraftDeltagare@PontusAndersson 87370 wrote:
En fråga, när jag köper frimärken på ica här lokalt så lägger dom moms precis som tidigare på kvittot men köper jag frimärken på coop här så är de ingen moms på kvittot. Jag köper nästan alltid på ica, ska jag då bokföra efter kvittot jag får och kan då dra av för momsen? Är väl ica som gör fel i dehär fallet då dom inte ändrat momsen på frimärken?
Står det moms på kvittot är det ju bara att dra av den. Det vore väldigt märkligt att göra något annat än det kvittot säger.
15 juni, 2016 kl. 05:51 #181788Stefan72Deltagarenu borde ju ica ha centrala avtal som täcker alla deras butiker men det kan ju tänkas att de inte är ombud för posten? å kanske det blir lika för dem som för alla andra………
Det borde ju dock synas, isåfall ska ju frimärken kosta 6.50 plus moms styck. Tar de 7kr inkl så är det ju gamla priset som sagt.15 juni, 2016 kl. 07:03 #181789VATadviserDeltagare@PontusAndersson 87370 wrote:
Frimärken skall inte faktureras med moms längre. Gör man det så gör man fel. Felaktigt fakturerad moms är ej avdragsgill. Så i princip skall du inte dra av moms som är felaktigt fakturerad. Denna skall du begära tillbaka från säljaren med hänvisning till att den är fel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.