Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur ska man värdera en e-butik…
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2009 kl. 09:32 #93924polsenDeltagare
Jag har ett sidoprojekt sedan några år tillbaka. Det är en butik som säljer kläder som idag omsätter 300.000 om året idag, vilket ganska lätt borde gå att öka till 7-800.000 med lite jobb. (butiken är inte uppdaterad på 2 år, inga nyhetsbrev, inga nya produkter etc). Där är c.a 60% marginal på alla varor. C.a 3-400 besökare om dagen.
Nu funderar jag på att sälja denna sida, då jag inte har tiden eller motivationen, hur värderar man en sådan butik? Hur tror ni man säljer den lättast?
16 juni, 2009 kl. 09:48 #106259RollUp-KungenDeltagareJAg hade tillämpat 5 årsvinster + eget kapital eller hårdvara precis som en vanlig värdering. om man tycker som säljare att det finns en potential eller goodwill så är köparens kommentar ”varför realiserar du inte dessa värden själv” och sedan säljer och får 5ggr mer betalt? enda gången man kan tänka sig goodwill är om köparen ser köpet som en del i sin egen befintliga verksamhet och kan där räkna synergi med att merförsäljning ger andra fördelar etc etc.
En sajt som omsätter 300,000:- även med 100% täckningsbidrag kan ju inte skapa en plattform att leva på ens som ensamföretagare så värdet här tror jag är lågt, plocka fram d 700,000:- som du enkelt kan nå så får du mer kronor betalt,, ofta är det ju inte så enkelt som man vill tro för då hade ju tom den lataste gjort detta eller?
Sikta in att sälja på någon i din nich som ser det som ett tillskott i sin verksamhet där kundregister etc kan ha ett värde.16 juni, 2009 kl. 10:29 #106260NicklasDeltagare5 års vinster låter som bra betalt för en butik där det ligger en hel del arbeta bakom.
Jag skulle tippa på 1 till 2 årsvinster + lager. Men det är mera parametrar än så att kolla på vid ett köp/försäljning.16 juni, 2009 kl. 10:36 #106261RollUp-KungenDeltagareDå menar jag på sista raden efter avskrivningar och dispositioner.
har man jobbat på fritid kommer lönekostnad bakas in så frågan är vad som står på sista raden i ett teoretiskt bokslut. många E-Handlare har fått över 10ggr årsvinsten och inte då brutto utan nettovinsten sista raden. även om man har en bra marginal på 50% så brukar det vara väldigt svårt att behålla den på sista linjen, löner, räntor, avskrivningar, tel och bil etc.16 juni, 2009 kl. 10:48 #106262NicklasDeltagareOk, jag förstår ditt tankesätt.
Jag har hört om företag som maxat sina lager med all möjlig skräp för att kunna sälja riktigt dyrt, så det är nog rätt lätt att gå på en mina om man ser upp.
Jag tror det viktiga är att man ser helheten när man kollar på förvärv, anar man ugglor i mossen så är det förmodligen något som inte står rätt till.16 juni, 2009 kl. 13:29 #106267ParvelitoDeltagareJag skulle vilja påstå att ett företag som inte växer skall värderas till 2-3ggr årsvinsten + 50-60% av lagervärdet och inventarier. Årsvinsten skall justeras med hänsyn till att en rimlig lön för arbetet man lägger ned tas ut.
ALLA lager innehåller hyllvärmare, utgångna varor, udda storlekar etc, och därför är det bättre att den tidigare ägaren kör en eller ett par rejäla reor istället för att få ned lagervärdet.
Ett företag som växer kontinuerligt värderas betydligt högre. 5-10ggr årsvinsten är inte orimligt.
Allt bygger naturligtvis på att företaget genererar vinst. Förlustverksamheter är svåra att sälja.
16 juni, 2009 kl. 15:26 #106270DanDeltagareSpontant känner jag 12-36 månaders vinst för en verksamhet som du beskriver. Med tillägg för materiella och immateriella tillgångar såsom domäner osv med högt värde.
Det är alltid lättare om man kan visa vad arbetstiden kostat verksamheten. Är det att man jobbat på sin ”fritid” är osäkerhetsmomentet större.
När jag sålde Attitude.se fick jag 2 års vinst baserat på resultat efter löner. Sedan tillkom tillgångarna ovanpå det.
Vill du säga vilken sida det är?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.