Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur ska jag lägga upp permalänkstrukturen?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 4 månader sedan av Searchmint.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2015 kl. 14:49 #102874AhoniemiDeltagare
Hej! Håller på att flytta över från ett butikssystem till ett annat och funderar nu lite på permalänksstrukturen och hur stor betydelse den har. Min butik säljer kläder och permalänkarna kan se ut t.ex så här:
/varumarken/henri-lloyd/herr/pike/henri-lloyd-pike-taurus-regular-polo-bright-whitemen nu kan jag då välja att den iställer ser ut t.ex såhär:
/produkt/taurus-regular-polo-bright-white/Vad är bäst? Skall varumärket finnas med i url’en? Ska kategorin finnas med i url’en? har det någon betydelse?
Tacksam för svar!
29 juli, 2015 kl. 19:29 #179081MonyDeltagareVad söker dina kunder på?
Det är detta du ska ha i din url, även om url:en inte väger så jättetungt längre vad gäller SEO.
Jag sökte på ”Piké polo” för skojs skull. De flörsta träffarna visade ordet pike och polo i url:en.
Så mitt svar på din fråga är att behålla den gamla url:en3 augusti, 2015 kl. 07:27 #179105SearchmintDeltagareHej!
Sannolikt kommer du att ha många av dina produkter i flera kategorier. Exempelvis kan en tröja finnas i både /varumarke-här/tröja-här/ och /tröjor/tröja-här/. Att ha samma innehåll på flera ställen i e-butiken är inte helt bra för din synlighet på Google, och är ungefär som att ha samma artikel på flera sidor i en tidning – det blir förvirrande.
Det finns flera lösningar på problemet;
1. Att använda en s.k canonical-tag som berättar för Google att en av URL:erna är den som är aktuell, och att de andra bara är kopior av den sidan.
2. Att låta produkterna sakna tillhörighet till en kategori i permalänk-strukturen.Vilken som är bäst beror helt på hur din plattform fungerar, men personligen tycker jag att alternativ två har flertalet fördelar sett till logik i internlänk-struktur.
Min rekommendation är alltså att använda alternativ två om du har många produkter som kan ligga i 2 eller fler kategorier, och alternativ ett om dina produkter oftast bara ligger i en kategori (vilket är sällsynt).
Lycka till!
Allt gott,
Magnus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.