Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur ser man billig ut?
- Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Croona.
-
FörfattareInlägg
-
29 juni, 2011 kl. 16:37 #124199ParvelitoDeltagare
Det handlar som så mycket annat om förväntningar hos de besökare man lockar till sig. En BMW-återförsäljare har knappast erbjudanden på billiga regummerade däck från Kina, eftersom ingen av dennes kunder förväntar sig att hitta något sådant där. Och en utpräglad lågprisbutik som t.ex. Netto har ingen framgång med att saluföra franska delikatesser eller fasanbröst.
Om man säljer vissa märken är det viktigt att trycka mer på märket än på priset. Om jag i vanliga fall använder Bic engångshyvlar för att raka mig så kommer jag förmodligen inte att nappa på ett erbjudande om ”Gilette super+ deluxe ultimate zero friction tripple” ett par tior billigare än på ICA. Att därför jaga in besökare med sökord som ”raka dig billigt” etc. kommer ge ungefär de reaktioner du beskriver, även om du är i en annan bransch.
När man sedan skall försöka profilera sig som prisvärd är det viktigt att också titta igenom hela sitt erbjudande. Att t.ex. kompensera låga produktpriser med höga frakter och avgifter brukar kunderna se igenom. Jämför också med vad konkurrenterna erbjuder. Det räcker inte med att vara billigare än en del konkurrenter, utan man får försöka hitta en väg där ens erbjudande är åtminstone i klass med de allra vassaste om det är priskänsliga kunder man jagar.
6 juli, 2011 kl. 12:14 #124357npwDeltagareOm varorna känns dyra när de inte är det så kan det bero på att design, grafisk profil, bilder på produkterna och priset inte ligger på samma nivå. Om ex kvaliteten på produktbilderna är av låg kvalitet eller om designen och den grafiska profilen inte är sammanhängande så kommer priset att kännas dyrare.
Om du inte vill göra så stora förändringar så tycker jag du ska testa tidigare tips om rekommenderat pris och röd färg på priset som är bra, och just röd färg signalerar mer att det är billigt/nedsatt än farligt. Sedan skulle jag se över bilderna så de är av bra kvalitet och bra storlek.
6 juli, 2011 kl. 13:50 #124360CroonaDeltagareButiker som använder rek. priser är oftast dyrare än sina konkurrenter (se känd byggsajt) men vill verka billigare för sina kunder. Uppenbarligen funkar detta. När jag själv ehandlar så kan jag inte bry mig mindre om ett rek. pris, då det är just ett rekommenderat pris. Vem rekommenderar det? Leverantören? Butiken?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.