Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur ser era systemuppdateringar ut för 2010?
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2010 kl. 17:55 #108144Katrin LundgrenDeltagare
Du behöver inte bli negativt drabbad, se bara till att ha alla metataggar ordentligt ifyllda i det nya systemet samt att göra 301 or till de nya sidorna för produkterna och kategorierna så ska det inte vara någon större fara. Du kan tappa lite i början men det brukar rätta till sig på sikt
3 januari, 2010 kl. 19:55 #108145GregerADeltagare@Macondax 3145 wrote:
Sen är det som alltid (vad jag läst). Vid byte av e-handelssystem så far man ner, det gäller bara att dämpa fallet tills Google lärt sig och börjar lista upp en igen…
Jo, det där är något man skall tänka på och planera för om man byter shop.
Ett sätt är att använda URL Rewrite så att ens server skickar vidare anrop till gamla produktsidor till de nya, t.ex
http://www.myshop.se/oldprodpage.php?prodid=12345 -> http://www.myshop.se/sv/my-super-seo-optimized-product.12345Viktigt är att behålla ett id/index som finns i båda webshoparna, t.ex art.nr/sku. Då kommer sökmotorn alltid att hitta den nya sidan på den gamla länken. Sedan skall man visst göra en s.k 301 redirect för att informera sökmotorn att sidan har flyttat permanent. På så sätt skall man inte tappa något under övergången. Parallellt kommer sökmotorn att börja indexera de nya sidorna om man har korrekta sitemap-filer.
URL rewrite är lite meckigt, och det tog ett tag innan jag började greppa det. Men det är enormt kraftfullt.
Lite förvånande att meta-taggarna inte fylls med default data i din nya shop. Det vanliga brukar ju vara att de lägger benämning och en snutt av beskrivningen där om man inte själv angett något.
4 januari, 2010 kl. 07:56 #108146KockenDeltagare@Macondax 3140 wrote:
Meta är en sådan sak… är alldeles för dålig på att ange sökord, beskrivningar och liknande så att Google enkelt och snabbt listar upp produkterna i sökmotorn. Förlorade många placeringar tack vare missen av mig, i samband med systembytet.Jag tittade snabbt på din sida och du/de har missat en ännu viktigare sak. De kör H1 taggen på headerbilden i stället för på produktnamnet.
Sedan en annan sak, som jag reagerade på är att i bakgrundsbilden har du en ”lysande” text där det står Djurtransporter, vilket är ett mycket negativt ord för många.
//Peder
6 januari, 2010 kl. 20:14 #108160MacondaxDeltagare@Kocken 3148 wrote:
Jag tittade snabbt på din sida och du/de har missat en ännu viktigare sak. De kör H1 taggen på headerbilden i stället för på produktnamnet.
Sedan en annan sak, som jag reagerade på är att i bakgrundsbilden har du en ”lysande” text där det står Djurtransporter, vilket är ett mycket negativt ord för många.
//Peder
Gällande bakgrundsbilden: Faktiskt inte något jag alls tänkt på. Är en ganska känd lastbil inom branschen som figurerar som bakgrund. Den är nu utbytt, just med tanke på din reflektion.
Vad gäller H1-taggarna, så skall jag ta och kolla på det nu till helgen. Detaljer som man själv missar (väntar på lite SEO-böcker ifrån Bokus…)
6 januari, 2010 kl. 23:21 #108162SekeDeltagarePå önskelistan över förbättringar i och kring butiken under 2010:
- mer bilder och produktfakta
- tvåspråkig version – stöd finns så det är ”bara” att översätta allt innehåll till engelska
- ny parallell butik anpassad för företagskunder, kopplad till samma lagersaldo – tror det finns stöd för detta hos Textalk
- automatisk koppling för försäljningsordrar och inleveranser mellan butiken och logistiksystemet, eventuellt via affärssystemet (Specter)
- kundtjänst/ärendehantering/FAQ
- kundrecensioner/betygsättning per artikel
- bygga ihop butiken med övriga sajten (fr a diskussionsforum)
En del av detta är nog kvar till 2011 skulle jag tippa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.