Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur når man ut?
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Dunis.
-
FörfattareInlägg
-
5 juni, 2013 kl. 13:41 #164816FruktsamDeltagare
@kontorsmagasinet 65666 wrote:
Samtidigt tror jag att man kan få mycket mer utväxling för 5000kr om man bara är lite kreativ. Vet inte vad du har för marginaler, men för 5000kr (ex moms) kan du ju säkerligen lotta ut varor för 10000kr (ink moms). Om du gör ett bra upplägg på ex. en facebook tävling kan den säkerligen få bra spridning.
Håller med! Det finns mycket att göra för en billig peng. Oftast får man ju investera lite mer tid själv i det, så det kostar ju på det viset.
Print är som sagt sällan lönsamt om man inte har en stor budget. Men sociala medier är toppen, och kanske kan du hitta några bra bloggare att samarbeta med också. Välj noga när det gäller bloggare bara.
5 juni, 2013 kl. 20:47 #164834HenshDeltagareDu kan marknadsföra dig på olika typer av mässor, tänker främst på heminredningsmässor. Kostar nog en liten peng, men jag tror nog det kan vara värt.
6 juni, 2013 kl. 13:50 #164843bigfishDeltagare@Hensh 65688 wrote:
Du kan marknadsföra dig på olika typer av mässor, tänker främst på heminredningsmässor. Kostar nog en liten peng, men jag tror nog det kan vara värt.
Jag sitter själv och funderar på detta med marknadsföring och mässor var väldigt dyra, ny tänker jag i och för sig specifikt på Älvsjö mässan som brukar ha stora arrangemang, det finns ju billigare men poängen är att om du vill ställa ut så är det bra om du tänker på att försäljningen på den platsen ska täcka kostnaderna du betalar för att stå där.
Tex om du betalar 10 000 kr för att stå på ett torg men enbart säljer för 5000 kr så kanske det inte är värt det.
6 juni, 2013 kl. 14:06 #164844FredrikGustDeltagareEfter en marknad jag var med på i augusti 2012 kommer fortfarande köp baserade på de 500 visitkort som delades ut på två dagar. Det handlar inte bara försäljning på plats utan de kontakter som knyts.
6 juni, 2013 kl. 14:15 #164845bigfishDeltagareDet har du ju så rätt i glömde för en stund där att man kan ju dela ut just visitkort, flyers och reklamblad.
Bara en tanke sådär så tror jag det är större chans att folk behåller ett litet visitkort än en broschyr eller ett reklamblad?
I ok för sig när jag tar ett reklamblad så är för att jag faktiskt vill läsa den, eller tar de flesta ett reklam blad bara för att de tror att det är artigt?17 juni, 2013 kl. 12:02 #165074KrusDeltagare@Dunis 65562 wrote:
Har du något tips hur man smidigast hittar ”rätt” sökord? Nu blir det lite godtyckligt vad jag tror att folk söker. Jag ser iofs vilka sökord mina besökare har sökt på för att hitta till mig via min besöksräknare/statistik. Jag gör om och gör rätt varteftersom men man skulle ju lätt vilja se hur folk söker.
Detta är nog största nybörjare misstaget. Man stirar sig blint på vad som fungerar. Vad som ger träffar/försäljning. Men glömmer bort att bevaka vad som inte ger dig försäljning. Vad kan du göra annorlunda där?
Har efter mina år lärt mig att ”rätt-sökord” finns inte. Ett exempel,
Du säljer parfym, mer specifikt ”Puma flower edition”.
Hur ska du få kunden att hitta till din butik när man söker efter denna parfym?
Börjar alltid med produktnivå dvs. ”puma flower edition”.
Sedan jobbar vi vidare med det ”nyckelordet”.puma flower edition
puma flower edition 30ml
puma flower edition 70ml
billig puma flower edition
billig puma flower edition 30ml
billig puma flower edition 70mlNu har du 6 nyckelord.
Vi går vidare, hur söker man efter dessa parfymer hur ska vi böja dessa?
När jag gör en ny annonsgrupp eller kampanj mäter jag alltid på alla ”matchningar”, dvs.puma flower edition
puma flower edition 30ml
puma flower edition 70ml
billig puma flower edition
billig puma flower edition 30ml
billig puma flower edition 70ml[puma flower edition]
[puma flower edition 30ml]
[puma flower edition 70ml]
[billig puma flower edition]
[billig puma flower edition 30ml]
[billig puma flower edition 70ml]”puma flower edition”
”puma flower edition 30ml”
”puma flower edition 70ml”
”billig puma flower edition”
”billig puma flower edition 30ml”
”billig puma flower edition 70ml”+puma +flower +edition
+puma +flower +edition +30ml
+puma +flower +edition +70ml
+billig +puma +flower +edition
+billig +puma +flower +edition +30ml
+billig +puma +flower +edition +70mlNu har du 6 sökord, med 4 matchningar. Av dessa 24 nyckelord kommer förmodligen hälften nekas pga brist i sökningar. Pausa dessa och behåll resten.
Nu börjar den svåra biten med annonstexter och destinations-url.
Skriv en text som lockar till köp, t.ex.Nu har vi äntligen {KeyWord: i lager} (Nu har vi äntligen billig puma flower edition 30ml i lager)
Besök vår hemsida för att se vårt sortiment.
Grattis frakt och god service ingår alltid!
(notera att detta kan ser konstigt ut om man använder billig innan produkten, så dessa brukar jag alltid göra en egen annonstext till)Detta är alltså vad en ”normal” person söker på under vinterhalvåret. Men för att sedan när sommaren kommer söka på ”billig sommar parfym puma”. Så att rikta en kampanj för säsong brukar aldrig vara en dum idé.
Kort om vad du kan göra med sökorden/annonstexterna, hoppas du fick med dig något som du kan prova
24 juni, 2013 kl. 16:33 #165230DunisDeltagare@Fruktsam 65569 wrote:
Google Keyword Tool är ett bra verktyg för att hitta rätt sökord. Där ser du uppskattat antal sökningar, konkurrens och ungefärligt pris per klick.
Det bästa är om det går att hitta relevanta sökord som som har liten konkurrens. Då kan du få bra trafik för en liten peng.
Vissa sökord är för dyra för att vara värt det. Det är lite svårt att veta när man inte har så mycket underlag, men du får försöka räkna ut på ett ungefär hur mycket ett klick är värt för dig. Det är väldigt bra att veta hur högt man kan bjuda på sökorden.
Sen har ju olika sökord olika bra konvertering. Se därför till att välja sökord som passar din målgrupp och annonser som du tror tilltalar dem. Det är ju lätt att locka till sig billiga klick, men klicken måste ju locka just dina kunder.https://adwords.google.com/o/KeywordTool
Får nog hålla med om att namnet känns lite sådär. Visst har du rätt i att ett namn kan arbetas in för att få en annan betydelse, men jag tycker nog ändå att det är lite för anonymt och det känns lite knepigt att associera till ett varutorg när det är en enskild butik det gäller.
CS6. Men det är kanske overkill för dina behov. Vad har du för behov? Mac eller Windows?
Tack Fruktsam! Jag ska kolla på keywordTool ännu närmre. Menar inte att folk måste associera till ett varutorg/marknadsplats utan för mig är det ett namn med dubbel betydelse men mest rätt och slätt ett namn En av mina konkurrenter heter rakt översatt svart ballong vilket inte heller säger ett smack. De har bara lyckats arbeta in ett namn.
Ang PS så har jag både mac och PC så ett program som funkar bra på bägge vore att föredra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.