Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur mycket spenderar ni på Adwords?
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2012 kl. 19:59 #99342J.LDeltagare
Som titeln lyder, hur mycket spenderar ni på Adwords per dag? Får ni minst 1 kund per dag? Gäller summan bara för 1 produkt eller för hela ert sortiment?
Vore kul och veta… Mina konkurrenter annonserar Adwords varje dag 24/7 och jag har försökt med 200 per dag och ändå får jag inte synas hela dagen, då undrar jag hur mycket dom egentligen spenderar….
16 december, 2012 kl. 20:19 #157230DanDeltagare10-15k om dagen nu, i lågsäsong runt 2-3
16 december, 2012 kl. 20:34 #157234ParvelitoDeltagare@J.L 57725 wrote:
Som titeln lyder, hur mycket spenderar ni på Adwords per dag? Får ni minst 1 kund per dag? Gäller summan bara för 1 produkt eller för hela ert sortiment?
Vore kul och veta… Mina konkurrenter annonserar Adwords varje dag 24/7 och jag har försökt med 200 per dag och ändå får jag inte synas hela dagen, då undrar jag hur mycket dom egentligen spenderar….
Det spelar väl ingen roll hur mycket man spenderar, utan det som spelar roll är att man hittar ett urval av annonser och sökord som gör att du får en tillräckligt bra konvertering där en investerad Adwordskrona ger dig mer än en krona i TB när alla kostnader är betalda.
Om det sedan är 20kr per dag, 2.000kr eller 200.000kr är inte det intressanta. Får man inte tillräckligt med beställningar får man skruva på det i alla fall.
När man väl hittat rätt finns ingen anledning att begränsa sig, då är det bara att ösa på vad man kan, Varje investerad krona ger dig då mer tillbaka. Av erfarenhet vet jag dock att det inte är alla grejer som fungerar via Adwords, har man sådant så kan man lika gärna låta bli. Att försöka bygga varumärke via Adwords är lönlöst.
16 december, 2012 kl. 23:45 #157249connywesthDeltagareOm du förbättrar kvalitén på din Adwordsannons och på din målsida så att de stämmer överens så bra som möjligt och ger besökaren maximalt utbyte så kommer din annons att visas mer på mer relevanta sidor med automatik, då kan du komma undan med lägre annonskostnader. det är så Adwordssystemet delvis fungerar.
Sen beror det ju på hur du riktar din annaons. Om du sprider gracerna för brett så räcker inte budgeten, utan det är ättre att nischa dig så mycket som möjligt så du hellre träffar rätt på en kund än att du sprider ut annonsvisningarna till besökare som inte är intresserade. Det viktiga är inte hur länge din annons visas utan hur mycket TB du gör per annonskrona, precis som Parvelito skrev.
Måttot måste vara att fokusera dina resurser, som är begränsade, där de gör bäst nytta.
17 december, 2012 kl. 08:25 #157261CarlDeltagareOvan givna svar tycker jag förklarar hur din frågeställning egentligen bör se ut.
Men för att besvara din fråga (med egen erfarenhet av ett 60-tal olika konton) så spenderas det mellan 100 kr / dag till 20 tkr / dag, beroende på bransch och företag.För att förtydliga lite vad Connywesth säger; för att ta reda på om din budget bör kallas begränsad eller ej så måste du ju veta 1) Vad är din budget/dag & 2) Vilka är de absolut mest aktuella sökorden för dina produkter och vilka sökvolymer samt vilken konkurrens är det på dessa sökord.
För att du ska få så mycket klick för din budget som möjligt krävs det att dina annonser har ett bra QS (Quality Score), eftersom att QS är en av faktorerna som avgör din faktiska klickkostnad som ej är att förväxla med ditt MaxCPC, och det enda du själv kan göra för att få så hög QS som möjligt är att se till att dina annonser är så relevanta som möjligt för sökningen som triggar en visning på din annons samt att annonstexten är utformad på bästa sätt mot den som söker. Vad som händer då är att användaren i regel klickar mer på just din annons eftersom att den tilltalar både i utformning och relevans, du får då en högre CTR (Click-Through Rate) vilket direkt påverkar din QS.
Alltså; Begränsad budget = Skjut enbart (med precision) på de absolut mest aktuella sökorden för din produkt.
Obegränsad budget = Skjut (med precision) på alla sökord som är aktuella för dina produkter.17 december, 2012 kl. 11:41 #157274connywesthDeltagareJag skulle gå så långt som att säga at det är bättre att satsa på längre sökfraser som består av mer än ett ord, då får man bättre precision och mer bättrre kvalitet på klicken vilket i sig leder till bättre försäljning och vinst i slutändan.
Jobba med A/B (split-run, http://www.answers.com/topic/split-run) dvs ha två olika annonser och så jobbar du med att förbättra den sämre av dem hela tiden, den som ger bäst resultat låter du vara som den är. Då kommer du succesivt att förbättra kvaliten på annaonserna.
17 december, 2012 kl. 15:39 #157285kontorsmagasinetDeltagareOm du syns hela dagen eller ej är egentligen inte intressant, inte heller vilken position du ligger på. Det gäller att hitta en nivå där klickpriset gör att du går plus på affären.
Ibland kan det vara nödvändigt att ligga på en lägre position (och få färre klick) för att få lönsamhet. Istället får man då annonsera på fler ord för att nå volym.
17 december, 2012 kl. 19:56 #157294Finch SverigeDeltagare@kontorsmagasinet 57787 wrote:
Om du syns hela dagen eller ej är egentligen inte intressant, inte heller vilken position du ligger på. Det gäller att hitta en nivå där klickpriset gör att du går plus på affären.
Ibland kan det vara nödvändigt att ligga på en lägre position (och få färre klick) för att få lönsamhet. Istället får man då annonsera på fler ord för att nå volym.
Jag tror alldeles för manga fokuserar på fel saker. I slutändan är det ändå försäljningsvärde som gäller för ett företag. Allt man gör, branding, nyhetsbrev, positioner etc etc är till för att skapa försäljning. Ju färre omvägar till förbättrad försäljning man har desto billigare blir det, både i tid och pengar. Man bör således först och främst se till att optimera sina sökordsbudgetar efter vad sökorden genererar i försäljningsvärde, alltså fokusera på Cost-Per-Value (CPV)… Om man gör detta och får fram de sökord som leder till bäst försäljningsvärde så behöver man inte hålla på och oroa sig för positioner etc. Man optimerar ju redan på vad som genererar bäst…
23 december, 2012 kl. 00:35 #157592connywesthDeltagareJag håller med Finch Sverige här, allt man gör i form av marknadsföring, SEO, SEM m.m. går ut på att öka eller åtminstonde bibehålla försäljningen. Så det enda nyckelvärde man behöver fokusera på är hur mycket försäljning man får för varje krona man satsar på marknadsföringensåtgärder. Satsar man 100 kr på Adwords så vill man öka försäljningen med minst 500 kr gärna mer, det innebär att 20% av omsättningen går till marknadsföring, så det måste man ha med i sin budget.
Om du spenderar 200 kr per dag i annonsering så bör du kanske ha en försäljning på 1000 kr per dag, men försäljningen kan komma med eftersläpning, en kund behöver exponeras 5-6 gånger för en annons innan det börjar ge effekt i en vanlig papperstidning, det beror även på hur träffsäker din annons och produkt är.
Se till att nischa in din annons så den bar avisas för exakt din målgrupp, använd exempelvis längre sökfraser, så blir den mer träffsäker och drabbas av mindre konkurrens. Hård konkurrens är dåligt för din CTR och din CPV. Se till att höja kvaliten på din annons och dina sökfraser så ser du genast förbättring i resultatet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.