Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur marknadsför ni er?
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av Jimmy.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2009 kl. 16:38 #93813JimmyDeltagare
Jag har precis startat upp min e-shop, myheart.se.
Vad har ni för tips på gratis marknadsföring?Jag har SEO anpassat shoppen så gott jag har kunnat, (jobbar med det hela tiden)
Jag har skickat in till några webbkataloger, försöker skicka till någon eller några varje dag.Hur jobbar ni? eller jobbar ni inte så mycket med gratis marknadsföring?
/Jimmy
15 februari, 2009 kl. 18:31 #105456DanDeltagareSåhär är det för mig:
1. SEO ger mest trafik av mina marknadsföringsmetoder. Det går inte att skippa, för det är ofta bäst.
2. Nöjda kunder ger en massa ny trafik och mycket återköp. Här handlar det om att överträffa förväntningarna hos kunderna såfort det är möjligt.
3. Mina produkter är ”roliga” och ofta unika i Sverige så jag syns kanske i 5 redaktionella artiklar om prylar i månaden. Vet inte exakt vad det ger, men det borde bygga varumärket.
4. Bloggar. Kul produkter bloggar folk om, man kan även anordna tävlingar för att få trafik och länkar. Det fungerar fint.
5. Satellitsidor. Skapa ett nätverk kring din butik med bloggar och informationssidor. När jag sålde t-shirts så hade jag tshirts.se som rankade på massa bra termer och gav trevlig trafik. Satellitsidor kan även användas för att skydda och boosta dig i sökmotorerna.
15 februari, 2009 kl. 22:42 #105460letobbeDeltagareDetta med webkataloger, är det verkligen något bra? Hör mest bara om att folk blir lurade hit och dit. Är det några webkataloger som ni kan rekommendera, för jag förstår ju vikten av att vara omnämnd på flera olika sajter.
16 februari, 2009 kl. 08:11 #105462DanDeltagareBeror väl på. Jag har mycket nöjda kunder som förnyar på Tshirts.se, men jag köper själv inte exponering i kataloger. Handlar om att få de klick/trafik som de utlovar, annars skulle jag inte betala.
Finns såklart en SEO-effekt också, som kan vara intressant att betala för. Överlag anser jag dock att det är trafiken som har mest värde i kataloger.
16 februari, 2009 kl. 13:20 #105464JimmyDeltagareDom som bloggar om era produkter, hittar dom era produkter själva eller söker ni upp bloggar och tipsar dom om era roliga produkter?
16 februari, 2009 kl. 13:27 #105465DanDeltagareDet är både och. Vissa tidningar och bloggar tipsar jag om en ny produkt. Många bloggare/skribenter prenumererar även på mitt nyhetsbrev. Det viktiga är att man är personlig och intressant.
Det är inget fel med att maila någon bloggare/journalist och berätta att man gillar det de skriver och att om de vill testa någon av ens produkter är det bara att säga till. Men man kan oftast inte sitta och vänta på att bli upptäckt, det krävs att man tar tag i det själv och är lite osvensk.
17 februari, 2009 kl. 22:23 #105473WebbotDeltagareHej Dan, detta kommer bli ett fantastiskt trevligt forum!
En sak jag börjat göra när det gäller marknadsföring är att jag byter reklamblad med andra ehandlare. Jag inkluderar deras reklamblad i mina beställningar jag skickar ut och vice versa. Billigt sätt att sprida sitt budskap.
Försök alltså att hitta och kontakta en annan ehandlare som säljer nåt som är relativt relaterat till dina produkter och fråga om de är intresserade av att byta reklam.
Detta är nog mer marknadsföring onpage
80/20 regeln som är en av de mest spridda inom marknadsföring är mycket effekivt.
För den som inte vet vad 80/20 regeln är så kan det t.ex. vara att 20% av dina produkter står för 80% av din totala försäljning.
Det är dessa 20% av dina produkter du ska marknadsföra hårdast, eftersom det redan är bevisat att de säljer som smör i solsken.
På framsidan i din eshop visa endast produkter inom dessa 20%, finns ingen anledning att försöka sälja en produkt du endast sålt kanske 2st det senaste året av.Driver du en stor grossistfirma, så är chansen stor att 20% av dina kunder står för 80% av din försäljning.
o.s.v.
Dan:
Du säger att SEO är en av dina bästa marknadsföringsmetoder. SEO är naturligtvis bra, men jag tror att man lever lite farligt om man förlitar sig för mycket på SEO som en av sina stora marknadsföringsmetoder. Sökmotorerna kan ju ändra sina algoritmer över en natt och… Ja, det var bara en tanke som slog mig just nu…17 februari, 2009 kl. 22:26 #105474letobbeDeltagareDet där med att byta reklamblad med en annan e-handlare var en jättebra idé. Något som jag måste kolla upp lite närmare. Har just nu massa reklamblad som jag har fått lite kompisar i olika städer att dela ut.
Funderar på att trycka upp affischer att sätta upp runtom i olika städer. Fast det är för svårt att mäta resultat på det. Någon med erfarenhet av affischering som reklamform?
18 februari, 2009 kl. 09:18 #105476DanDeltagareVälkommen Webbot!
Jo, jag säger inte att SEO är bra, men det har vissa fördelar. Kan man tekniken och har ett nätverk så är den gratis förutom tid. Den är också en jättebra startmetod för en ny butik som vill växa organiskt innan man bevisat hållbarheten i sitt koncept.
Sedan om man sköter sina kort rätt så omvandlar man ju X% av kunderna till ambassadörer och återkommande kunder.
Men klart, den dagen man blir bannad eller straffat pga ändrade algoritmer så blir det tråkigt. Så man bör ha en backupplan. Min är väl bloggar, tidningar och mina ”fan”-kunder.
18 februari, 2009 kl. 20:26 #105480JimmyDeltagareJag har nu beställt ett par produkter som inte finns i Sverige. Jag gillar dom riktigt mycket. Ska tipsa bloggar och tidningar om dessa produkter tänkte jag, borde bli lite lättare när man har något unikt.
Ska bli kul och se om det lyckas -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.