Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur många produkter säljer du?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #134315
    evomedia
    Deltagare

    ca 1400 just nu
    ca 300 ska in under februari och 1500 till innan året är slut

    En sak med våra produkter är att leverantörerna byter utseendet vartannat år vilket gör det drygt att uppdatera:P

    #134316
    Lubic
    Deltagare

    @mickevvs 32402 wrote:

    Är det bara för en shop eller alla ni har?

    Det är totalt för alla våra webbutiker, men de finns i samma admin.

    #134341
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Puhhhh, jag tänka mig jobbet att ändra priserna ja……..

    @NO LINGO 32413 wrote:

    48077 unika produkter har vi att erbjuda :)

    #134343
    danielandersson
    Deltagare

    @Parvelito 32409 wrote:

    En följdfråga: Hur många av produkterna i shopen har inte sålt en enda den senaste månaden, och hur motiverar man för sig själv att sådant skall finnas i shopen?

    Det är otroligt svårt, eller, det svåra är väl frågan nedan.

    Sånt som inte sålt senaste månaden brukar vi rea ut (relativt ofta).

    @Parvelito 32409 wrote:

    Vilken urskiljning använder ni när ni tar in produkter i sortimentet?

    Gut feeling.

    Dock är det i dagsläget alldeles för stor del av lagret som inte sålt senaste månaden. Men vissa produkter vill man ha kvar, antingen för att man gillar dem, för att det är high-end (som gör att mid-range framstår som billigare) eller för att det är en säsongsbetonad produkt/försäljning.

    Och så är smartphone-marknaden så ny, att vi känner att vi borde försöka plocka in typ allt som har med det att göra. Dels för att erbjuda kunderna mer, men också för att lära oss mer om marknaden. Självklart säljer skal, men säljer även blodtrycksmätare som är kopplade till iPhonen? Vågar? iPhone-styrda bilar/helikoptrar? osv

    #134344
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tror jag ni gör helt rätt i, relativt ny marknad och ni har pengarna att visa vart skåpet ska stå. Tro detta kommer att löna sig i längden för er!!

    @lunarmys 32463 wrote:

    Och så är smartphone-marknaden så ny, att vi känner att vi borde försöka plocka in typ allt som har med det att göra. Dels för att erbjuda kunderna mer, men också för att lära oss mer om marknaden. Självklart säljer skal, men säljer även blodtrycksmätare som är kopplade till iPhonen? Vågar? iPhone-styrda bilar/helikoptrar? osv

    #134351
    Parvelito
    Deltagare

    @lunarmys 32463 wrote:

    Och så är smartphone-marknaden så ny, att vi känner att vi borde försöka plocka in typ allt som har med det att göra. Dels för att erbjuda kunderna mer, men också för att lära oss mer om marknaden. Självklart säljer skal, men säljer även blodtrycksmätare som är kopplade till iPhonen? Vågar? iPhone-styrda bilar/helikoptrar? osv

    Jag, liksom många andra, gillar prylar. Däremot har jag blivit mer och mer kräsen vad som är roligt, intressant och värt sina pengar. Rätt använt är det en bra egenskap, för man kan vara ett nyttigt filter mellan entusiastiska tillverkare och frågande konsumenter. Men lika ofta kan det vara ett hinder eftersom man som den ”surgubbe” man är inte inser att andra kanske finner glädje i sådant man själv har ratat.

    Nu tror jag att Parvelito och Skogstrollen jobbar ungefär likadant, med skillnaden att ni har spetsen på ett hett område, och jag mest skjuter en bredsida åt lite olika håll på chans. Det jag vill åt är dock egentligen de som helt okritiskt lägger in leverantörernas lagerlistor helt utan gallring.

    Jag lärde mig när jag jobbade hos en grossist hur egna företagare har en tendens att vilja ha ”allt” i sitt sortiment istället för det som säljer. Jag har pratat med säkert 1000 databutiker som skulle slå upp sina portar och då naturligtvis skulle ha en vägg med ”kablar och sånt”. Ytterst få ville ha de 50 bäst säljande produkterna. De flesta skulle istället ha ”allt”, vilket bestod av långt mycket mer än vad de flesta hade plats för att sätta upp på ett sätt som gick att överblicka.

    I sortimentet fanns sådant som inte användes till annat mer än möjligen någon specialdesignad industrimaskin i Australien. Men eftersom kabelfabrikanten hade den i sitt sortiment så köpte vår inköpare hem den, vi skulle ju ha allt. Och eftersom vi hade den, så skulle alla bra databutiker ha den, för de ville ju sälja allt. Och så kom det sig att det i Sverige hängde tusentals meningslösa adaptrar åt alla håll och kanter i databutikerna. Jag vet inte hur många 37-pinnars könbytare jag har sålt, som sedan hängt på en krok tills påsen vittrat sönder. Kablar med 36-pins centronic hane i vardera änden var också en sådan produkt som alla ville ha och som sedan hängde där som ett monument över människans dumhet.

    När vi pratar e-handel så är det ännu lättare att låta sortimentet sväva ut än i en fysisk butik, men kunden blir ju inte klokare av att det finns en massa saker som denne inte skall ha i butiken. Om man å andra sidan har entusiaster i sin kundskara så blir de helt skogstokiga om de inte hittar verkligen det mest nördiga av allt nördigt. Det är svårt ibland att få rätt förhållande mellan signal och brus.

    #134363
    mickevvs
    Deltagare

    @Parvelito 32409 wrote:

    En följdfråga: Hur många av produkterna i shopen har inte sålt en enda den senaste månaden, och hur motiverar man för sig själv att sådant skall finnas i shopen?

    Vilken urskiljning använder ni när ni tar in produkter i sortimentet?

    Jag har c:a en tredjedel av produkterna som inte har sålt den senaste månaden, och c:a en tiondel som inte sålt sedan 1/9 (4,5 månader). Jag har svårt att motivera den där sista tiondelen på något enda sätt. Alldeles uppenbart är det produkter som mina kunder inte har något behov av, till det pris de erbjuds. Det blir ”vårrea” snart!

    Jag försöker välja ut produkter efter vad som ser intressant ut. Att peta in hela lagerlistor från leverantörer utan hård gallring är så tråkigt, och gör dessutom att kunderna riskerar att tappa fokus på det som verkligen är bra. (Det leder om inte annat till sämre konvertering).

    För oss är det väldigt svårt att säga, Visst finns det produkter som inte konverterar mycket i köp. Men vi jobbar även som grossist i viss mån också, Så att gallra vårt system från början hade tagit en stund.

    Om vi räknar med det vi presenterar på webben plus det vi har i vårt interna system så kan vi räkna med c:a 500k produkter som vi kan köpa in. Nu kan man inte ha allt själv på lager. Men det mest vanliga har vi.

    Då vi säljer allt från färdiga lösningar till reservdelar. :)

    #134366
    AndersIvar
    Deltagare

    180 produkter inlagda i ena butiken och 90 i den andra…

    #134368
    tomped
    Deltagare

    I min butik återfinns 45 produkter, så jag har en bit upp till de flesta andra av er :)

    #134370
    Andreas
    Deltagare

    Ca: 3000 olika fälgkombinationer, dock är det inte så många produkter vi har valt att dela in dem enligt märke, storlek och bredd. För att vår server skall orka med vid filtrering.

    Problemet är inte att lägga in eller uppdatera priset. Detta har jag system för, kör in dem från excell filer. Och masshöjningar procentuellt på pris eller att höja med några kronor är enkelt.

    Problemet är produktbilder, få bilderna från samma vinkel och samma storlek. Jag är kräsen, finns det ej bra produktbilder så väljer jag att ej ta med den fälgen. Har nstan lika mycket bilder som fälgar, det innebär även en massa Photoshopande. Har svårt att veta vilka fälgar som inte säljer och som man skall lämna bort. Alla har olika smak, därtill har alla olika specifikationer för vilken fälg som passar på vilken bil. Det försöker jag lösa med en fälgsökare per bilmodell och sedan ytterligare möjlighet att filtrera fram de fälgar man vill ha.

    Vår affärsidé är att ha det största utbudet, med unika kvalitetsfälgar som man ej kan köpa varstans.

    Nästa problem är produktexter, vad skriver man liksom om en fälg?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.