Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Hur många av kortköpen i er butik misslyckas?
- Detta ämne har 12 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av henrik.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2012 kl. 22:08 #97382PutteDeltagare
Jag har märkt att flera kortköp i min webbutik misslyckats, än så länge har vi inte tappat nån kund då dessa försökt igen och då genomfört köpet, antingen med kort eller annan betallösning.
Dock oroar det mig att det händer, av 10 kortköp strular 2-3 st. Vi kan själva inte se varför köpet inte går igenom, bara att ordern lagts och betalningen inte genomförts. Just oförmågan att spåra problemet stör mig.
Ni andra handlare med mer erfarenhet, är detta normalt och något som beror på kunden (inga pengar på kortet te x?). Eller är det något fel på vår sida.
Vi har både svensk- och engelskspråkig sida, 3 valutaval (SEK, $, €) och säljer över hela världen. Vikinggruppen har byggt sidan och CertiTrade har hand om kortlösningen.
13 februari, 2012 kl. 22:12 #136455Jimmy OstromDeltagareJag har nog minst 60% som strular med kort, kort är djävulens på fynd:D:cool::rolleyes:
Nej men vi har nog 60%, mycket för vi har piss Auriga som inte drar ner snittet precis:rolleyes:
Men 20-30% skulle jag gissa är ”bra” för det handlar nog om 3D som alla kunder fortfarande inte förstår, jag själv är en av dom.
Jag har slutat handla på kort för jag kan inte min 3D kod och pallar inte ändra den för jag har glömt var jag gör detta osv osv osv.
Nej Faktura åt folket!
@Putte 34816 wrote:
Jag har märkt att flera kortköp i min webbutik misslyckats, än så länge har vi inte tappat nån kund då dessa försökt igen och då genomfört köpet, antingen med kort eller annan betallösning.
Dock oroar det mig att det händer, av 10 kortköp strular 2-3 st. Vi kan själva inte se varför köpet inte går igenom, bara att ordern lagts och betalningen inte genomförts. Just oförmågan att spåra problemet stör mig.
Ni andra handlare med mer erfarenhet, är detta normalt och något som beror på kunden (inga pengar på kortet te x?). Eller är det något fel på vår sida.
Vi har både svensk- och engelskspråkig sida, 3 valutaval (SEK, $, €) och säljer över hela världen. Vikinggruppen har byggt sidan och CertiTrade har hand om kortlösningen.
13 februari, 2012 kl. 22:36 #136456Ms. ThereseDeltagare@Putte 34816 wrote:
Jag har märkt att flera kortköp i min webbutik misslyckats, än så länge har vi inte tappat nån kund då dessa försökt igen och då genomfört köpet, antingen med kort eller annan betallösning.
Dock oroar det mig att det händer, av 10 kortköp strular 2-3 st. Vi kan själva inte se varför köpet inte går igenom, bara att ordern lagts och betalningen inte genomförts. Just oförmågan att spåra problemet stör mig.
Ni andra handlare med mer erfarenhet, är detta normalt och något som beror på kunden (inga pengar på kortet te x?). Eller är det något fel på vår sida.
Vi har både svensk- och engelskspråkig sida, 3 valutaval (SEK, $, €) och säljer över hela världen. Vikinggruppen har byggt sidan och CertiTrade har hand om kortlösningen.
Vi har DIBS och det krånglar en del också, lite periodvis känns det som. Frågade nyss om det och efter att blivit skickad mellan olika personer så blev det slutgiltiga svaret att banken nekat köpet. Det konstiga är ju att en person kan bli nekad två gånger och tredje gången gillt säger banken ja? Gillar inte!
13 februari, 2012 kl. 22:56 #136457ParvelitoDeltagareDet där kollade jag på för något halvår sedan. En spaning ? Ger 3d secure oss högt blodtryck i onödan? | bernt
Jag upplever inte att bilden förändrats mycket sedan dess.
Däremot har jag pratat med en bankanställd om det hela som idkade självkritik och konstaterade att bankerna nog krånglat till det för mycket för kunderna. Det är ju inte bara 3d secure som ställer till det, utan också det faktum att man kan använda sig av engångskortnummer som man genererar på hemsidan. Och så har många flera olika kort, och använder något det inte finns pengar på så att det är säkert att handla. En del kunder knappar över pengar till det kontot, men glömmer t.ex. frakten, och då går det ju inte igenom. Ibland kan det dessutom ligga en kortavgift som skuld på kontot, så när man för över pengarna betalar man först sin skuld, och så räcker inte det som blir kvar för att genomföra ett köp i alla fall.
Dessutom blandar folk ihop det här med kod för att betala i butik, lösenord för att handla på nätet, dosa för att logga in i internetbanken och e-legitimationens lösenord. Det är så gott som varje dag de får människor i kassan på banken som vill ha förklarat för sig hur i hela friden något gått till, (eller inte gått till).
14 februari, 2012 kl. 00:12 #136461PrixDeltagarePutte, det går väl visst att spåra. Har exakt samma lösning som dig och om du går in på Certitrade kan du plocka fram alla kortköp som gått igenom och som inge gått igenom. De som inte gått igenom är rödmarkerade och trycker du vidare på den så ser du ett felmeddelande, ett av mina kort fick ett sådant felmeddelande ”3D-secure error” – säger inte mig så mycket men det är en förklaring iallafall. Testa mitt andra kort och det fungerade och jag fick knappa in mitt kortnummer och sedan min säkerhetskod hos swedbank.
Och dem på Certitrade är riktigt duktiga så är det något du inte förstår i något meddelande så är det bara att ringa och fråga.
21 februari, 2012 kl. 16:05 #137026ikomorinDeltagareVet inte om någon av er använder Moneybookers, kan säga att jag har varit nöjd… fram till två veckor sen. Jag hade en låg andel misslyckade betalningar 1/10 endast, och då hade jag beställningar från alla kontinenter. Men sen hände något och senaste två veckorna har 5/10 inte gått genom.
Jag började undersöka saken och märkte att efter att ha fyllt i uppgifter så vill förbaskade moneybookers att man ska registrera ett konto hos dem. Någon som upplever samma sak? Annars är det bara lite information om hur dessa korttjänster lever sitt eget liv.
21 februari, 2012 kl. 19:52 #137066TomasDeltagareJag har tyvärr hört av en del kunder som tyckte det var ”omöjligt” att betala med Moneybookers och ibland har krav på registering förekommit för köp på ett par hundra kronor. http://www.ehandel.se/forum/betalsystem/3425-spammar-moneybookers.html
22 februari, 2012 kl. 08:30 #137123DarlingDeltagare@Putte 34816 wrote:
Vi har både svensk- och engelskspråkig sida, 3 valutaval (SEK, $, €) och säljer över hela världen. Vikinggruppen har byggt sidan och CertiTrade har hand om kortlösningen.
Jag har också Wikinggruppen och Certitrade, säljer dock bara i SEK. Jag tycker inte det är anmärkningsvärt många som har problem med betalningen.
Jag vet inte hur länge ni varit igång. Precis när jag startat butiken så var det en hög andel oseriösa kunder. Förskottsbetalningar betalades inte in, fakturor nekades och kort strulade. Dom problemen har jag inte alls nu. Det berodde på kunderna och inte på betalningslösningarna.
Strular det mest för utländska kunder? Eller har även svenska kunder problem?
22 februari, 2012 kl. 10:28 #137153RobDeltagareCa 30% misslyckade kortköp för mig. Vissa lyckas till slut och andra byter betalsätt.
Det som jag tycker är anmärkningsvärt är att många kunder inte förstår varför det misslyckas. Dom tror att 3D Secure-lösenordet är samma som lösenordet till kontot i butiken, till exempel.
22 februari, 2012 kl. 15:13 #137195BjornDeltagareDet som är ännu mer anmärkningsvärt är att bankerna själva inte vet varför det misslyckas ibland. Försökte ta reda på vad en ”allmän felkod” betydde, började med vår PSP som hänvisade till kundens bank som i sin tur hänvisade till Sekab. Enda svar jag fick var ”det kanske bara är tillfälligt, be kunden testa lite senare så kanske det fungerar då”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.