Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Hur lägga upp vid internationell handel?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av PalMik.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2013 kl. 12:02 #100384HenkanDeltagare
Hej på er!
Har febrilt försökt få tag på någon information om mitt problem, men utan att lyckas. Så jag försöker även här!
Jag har en ehandelsplats byggd på Joomla där jag kommer sälja foton till ”hela världen”, alltså en bildbank. Sidan är så gott som klar, men inte uppe ännu.
Man måste registrera sig på sajten för att kunna handla. Vid registreringen måste du ange om du är privatperson eller näringsidkare, samt om du befinner dig inom EU eller utanför. Det är, enligt Skatteverket, det landets momslagar där köparen av den digitala produkten sitter som gäller.
Min fråga är, hur skall jag lägga upp det? Det går ju att göra någon form av koll av formatet av VAT-numret, men måste jag kolla upp varje användare manuellt?
Kan man lägga in så att momssatsen sätt automatiskt, beroende på vad användare angett för land och om personen är privat / företag?
Och det där med ”reversed charged”, när är det egentligen det gäller?
Som ni hör så har jag nog fått det rörigare än vad det egentligen är, så jag undrar om någon har erfarenhet av detta att dela med sig av?
MVH
Henrik24 juli, 2013 kl. 06:44 #166117DennisHDeltagareHej
Vi har en sådan ehandel. Vat numret blir man nog tvungen att kolla manuellt. Inte så mycket jobb, tar kanske en minut på nätet. Kunderna glömmer ofta landsprefixet, eller skriver fel.
Momssatsen läggs bara in på Eu länder. Dvs man plockar in eu länder i en grupp för sig.
Jag flyttade nyligen Kroatien till Eu gruppen.m vh Dennis
24 juli, 2013 kl. 12:51 #166120PelmeredDeltagareDu har säkert koll men det som gäller är:
Företag och privatpersoner inom Sverige ska ha betala svensk moms.
Företag inom EU som anger VAT-id ska inte betala moms(de ska betala moms i sitt hemland)
Privatperoner (och företag utan VAT-id) inom EU ska betala svensk moms.
Företag och privatpersoner utanför EU ska inte betala moms.Frågan är väl egentligen hurvida man är skyldig att kontrollera om momsnummret faktiskt stämmer.
Vad kan hända om man kunden anger ett felaktigt VAT-id, men man släpper igenom köpet utan moms?
Någon som vet?Det finns för övrigt ett officiellt SOAP-API för att kontrollera VAT-id:n. Se t.ex. här: Webmasters Diary: PHP – VIES VAT number validation (European VAT-ID)
25 juli, 2013 kl. 19:44 #166158GregerADeltagare@Pelmered 67192 wrote:
Frågan är väl egentligen hurvida man är skyldig att kontrollera om momsnummret faktiskt stämmer.
Vad kan hända om man kunden anger ett felaktigt VAT-id, men man släpper igenom köpet utan moms?
Någon som vet?Ja, man skall verifiera att det är ett giltigt VAT-ner, och helst att köparens namn stämmer överens med VAT-nr. Det kan man göra via VIES hemsida, genom att ringa Skatteverket, eller genom att använda en integrerad funktion via API:t.
Skatteverket skriver:
Du kan kontrollera köparens momsregistreringsnummer på följande sätt:
Kontrollera formatet: Köparens momsregistreringsnummer ska innehålla rätt antal tecken m.m. enligt vad som gäller för respektive land. Läs mer under Momsregistreringsnummer.
Kontrollera numret på EU-kommissionens webbplats (se länk till höger). Välj medlemsstaten/landskoden i den nedfällbara menyn och skriv därefter resten av momsregistreringsnumret du vill kontrollera. Svaret blir ”giltigt” eller ”ogiltigt” och hämtas från respektive land, vanligtvis inom några sekunder.
Kontrollera numret genom att ringa Skatteupplysningen, tfn 0771‑567 567.Om man skickat momsfritt till någon som inte har rätt att handla momsfritt så kan skatteverket vid en kontroll begära att du betalar in momsen. I princip skall du då kunna kräva samma belopp av din slutkund, men det kanske inte alltid går att driva in de pengarna. Så det är ingen bra affär. 😮
Man lämnar en periodisk sammanställning varje kvartal med vilka VAT-nr man sålt till och vilket belopp. Skattemyndigheterna inom EU samkör sedan dessa uppgifter på olika sätt för att hitta avvikelser. Så det finns en reell risk att även mindre fel upptäcks.
Vi kör integrerad kontroll, och det fungerar ganska bra. Viktigt är att ha en inmatningskontroll så att man först validerar formatet, sedan kan man skicka frågan till VIES. Då blir det bra svar och lite fel.
25 juli, 2013 kl. 20:16 #166159PelmeredDeltagare@GregerA 67238 wrote:
Ja, man skall verifiera att det är ett giltigt VAT-ner, och helst att köparens namn stämmer överens med VAT-nr. Det kan man göra via VIES hemsida, genom att ringa Skatteverket, eller genom att använda en integrerad funktion via API:t.
Om man skickat momsfritt till någon som inte har rätt att handla momsfritt så kan skatteverket vid en kontroll begära att du betalar in momsen. I princip skall du då kunna kräva samma belopp av din slutkund, men det kanske inte alltid går att driva in de pengarna. Så det är ingen bra affär. 😮
Man lämnar en periodisk sammanställning varje kvartal med vilka VAT-nr man sålt till och vilket belopp. Skattemyndigheterna inom EU samkör sedan dessa uppgifter på olika sätt för att hitta avvikelser. Så det finns en reell risk att även mindre fel upptäcks.
Vi kör integrerad kontroll, och det fungerar ganska bra. Viktigt är att ha en inmatningskontroll så att man först validerar formatet, sedan kan man skicka frågan till VIES. Då blir det bra svar och lite fel.
Tack, mycket bra inlägg!
Ja, det där låter rimligt.26 juli, 2013 kl. 11:16 #166171PalMikDeltagareBara av rent intresse, hur ser ni på tjänster som e.g. fastspring osv? Fått intrycket att de flesta som säljer e.g. programvaror, foton osv använder den typen av checkouts där företaget på pappret blir ÅF för din produkt.
Har hört att en del av dem försöker äga dina kunder men borde ju finnas bra alternativ och funkar det så är det ju värt hur mkt som helst i sparad administration.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.