Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur koppla blogg?
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Copywriter.se.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2014 kl. 15:12 #101525JoloDeltagare
Skulle någon kunna förklara för- och nackdelar med de olika sätt det finns att koppla en blogg till en webbutik.
Har försökt googla på det men det verkar finnas väldigt många åsikter.Vad innebär det att använda följande kopplingar: separat domän, subdomän, katalog och undersida?
Är det enkelt att byta koppling ifall man av någon orsak sedare vill ändra.
:confused:
11 mars, 2014 kl. 17:53 #173545JoloDeltagareIngen som bloggar här eller som ändå vet ?
11 mars, 2014 kl. 18:14 #173546Anni_wiDeltagareHej Jolo!
Jag är nygammal här på forumet. Ny i den bemärkelsen att jag faktiskt aldrig har skrivit något här (har egentligen ingen bra anledning till varför inte) gammal eftersom jag har haft mitt konto här länge men liksom aldrig kommit till skott. Satt just och skulle posta min presentation när jag såg din fråga och tänkte att jag lite snabbt kunde slänga iväg ett svar till dig med det jag vet.Jag har själv en webshop och blogg och för mig som kör Prestashop tycker jag att det är enklast att ha en separat blogg eftersom Prestashop tyvärr inte har någon bra lösning i systemt t.o.m. cms-lösningen är knapphändig. Jag har då löst det så att jag har skapat en subdomän (en extra domän som ligger under din vanliga domän ex blogg.dinwebsida.se Beroende på vilket webhotell du har kan du säkert enkelt skapa en eller flera subdomäner. Du installerar sen din blogg tex wordpress på subdomänen och kan ex länka till din blogg från din webshop.
En separat domän är ju då att du skapar en helt ny domän bara för bloggen och installerar den där. Den är det helt fristående från din webshop. Katalog och undersida är om du istället gör en mapp på din befintliga domän exempelvis en mapp som heter blogg. Adressen skulle då kunna se ut såhär http://www.dinwebsida.se/bloggDet finns alltså en del skillnader kring detta och folk som arbetar med SEO kan säkert förklara vad det finns för för och nackdelar med de olika valen. Så vitt jag vet får du ok inlänkar även när bloggen ligger på en subdomän och inte bara på en egen domän.
Det var lite snabbt svar från mig, kanske tar det dig vidare lite i dina funderingar. Kanske någon annan kan rätta mig eller fylla på mer info också.
11 mars, 2014 kl. 19:27 #173548JoloDeltagareTack för svar Anni
Som jag nu läst, speciellt på engelskspråkiga sidor, och sett på youtubefilmer angående denna fråga så rekommenderar nästan alla att om man har en butik bör man ha den tillhörande bloggen i en undermapp.
Google ser då allt nytt innehåll i bloggen som nytt material i din butik och detta gynnar butiken.
En subdomän är mer fristående från butiken och fungerar inte på samma sätt tydligen.
Dock har jag nu ett webbhotell där det inte automatiskt går att lägga in en undermapp utan jag behöver i så fall ta hjälp med detta för en viss kostnad.Frågan är om det är värt allt extra arbete med att lägga bloggen i en undermapp, kanske finns det även nackdelar med detta..
Någon SEO-expert som vet??
11 mars, 2014 kl. 20:47 #173550DanDeltagareAv erfarenhet skulle jag säga att företagsbloggar är ganska meningslöst.
1. De tar tid. Tid man kan lägga på att sälja istället.
2. De sköts inte, det blir bad will.
3. SEO-effekt… visst, men att lägga energin direkt på konverterande sidor kommer antagligen ge mycket bättre återbetalning på investerad tid.
4. Bloggar skrivna ur SEO-syfte blir generellt dåliga och ger ingen seo-boost då de får inga länkar och de är spammiga.Så i min värld kvittar det var man lägger den för slutresultatet blir det samma. Jag har också trott att jag skulle boosta min SEO med en blogg en gång i tiden. Det som händer rätt snabbt dock är att man inser att man tjänar mer per tidsenhet att jobba med det som är huvudbusinessen, dvs produkter och annat på butiken.
Jag förstår inte varför du inte lägger all din energi och kraft på att lansera butiken först. Sen tänker på sådana här ”bonusar”. Varje dag man inte lanserar är en förlorad dag att sälja, bygga trust hos Google, få länkar, märka om ens koncept ens fungerar, eller bara hitta fel i butiken.
Det är ett råd i all välmening. Jag har flera gånger snöat in på detaljer istället för att bara fokusera på att lansera butiken. I efterhand inser man att allt onödigt man gjorde kostade bara pengar, eller gjorde att det tog längre tid att inse att ens idé var helt värdelös och dömd att misslyckas från start.
Det är lite som att försöka trimma sin racerbil med den bästa motorn, de fetaste däcken och bästa dekalerna, innan man tagit körkort eller ens testat att köra en bil.
Det svåra är att sätta sig i den skrotigaste, sämsta och billigaste bilen som finns för att se om man ens kan, eller tycker det är kul att köra bil.
11 mars, 2014 kl. 22:41 #173552Anni_wiDeltagareDet är absolut ett sätt att tänka på och jag kan hålla med till viss del. Nu är jag ju superamatör i jämförelse med Dan här men jag tänkte ändå ventilera min tanke.
Ja absolut det finns inget värre än misskötta och dåligt uppdaterade bloggar. Många många företag borde verkligen se över sin blogg och troligtvis skrota den. MEN jag tycker nog ändå att en blogg använd på rätt sätt kan vara riktigt bra. Nu menar jag inte framförallt i SEO-syfte utan snarare en plats att kommunicera. Jag som tex använder Prestashop saknar verkligen en vettig funktion att kommunicera med kunderna. Därför är min tanke med min blogg dels att kunderna ska få lära känna personen bakom shopen, ta del av olika kampanjer och tävlingar, ställa frågor och funderingar och framförallt hitta inspiration och tips och råd. Det hela kan ju snyggt knytas ihop med webshopen på olika vis. Det är också väldigt smidigt för kunder som läser många bloggar att de enkelt kan lägga in bloggen i sina flöden.
Utöver det så upplever i alla fall jag att det är smidigare att posta olika inlägg på facebook när jag har möjlighet att länka till inlägget på min blogg.
Bara några snabba tankar från mig och hur jag arbetar med min blogg.
11 mars, 2014 kl. 23:16 #173557DanDeltagareJag håller helt med, har bara väldigt svårt att hitta många bra exempel.
Bra poäng med kommunikationen, tror vi bytte till nyhetsbrev primärt när vi slutade med bloggen, sen facebook i kombination. Men jag köper helt det du säger.
Jag tror att om man har ambitionen att göra en riktigt bra blogg för sin målgrupp och är beredd att lägga tid på det, då ska man göra det (åtminstone för att testa).
Men om man gör det för ”SEO” så skulle jag nog fortfarande säga att det är stor chans att det inte blir bra. Jag har gjort det flera gånger och när man skriver med en ”baktanke” så blir det ingen kärlek i det och det blir inte kul att göra det heller.
13 mars, 2014 kl. 20:39 #173622JoloDeltagareTack för era svar och synpunkter!
Att ha en undermapp till en blogg när man har hyrlösningsbutik verkar ändå inte funka rent tekniskt så om det nu blir en blogg får det bli en fristående domän eller subdomän. Tyvärr, för alla jag varit i kontakt med säger 100% undermapp.
Tanken var väl inte att ha en blogg uteslutande för SEO, utan jag såg det som en möjlighet att få kontakt med mina kunder och skriva om saker som anknyter till det jag säljer. Jag kommer ha en relativt statisk butik / fast sortiment och bloggen skulle bidra med lite energi åt butiken.
Frågan om hur bloggen skulle placeras för bästa SEO tycker jag ändå är relevant oavsett varför man skriver, för det är ju onödigt att ge sig själv sämre förutsättningar än man behöver
30 mars, 2014 kl. 21:27 #173874Jonas_vDeltagareJag tycker nog att det är väldigt positivt med bloggen om man man verkligen lägger lite energi på den. Visst som någon sa tar det tid, men… när det gäller mitt företag ser jag i alla fall en stark linje mellan blogginlägg och merförsäljning. Perfekt när man vill peppa för en vara som kanske hamnat lite i skymundan. Ett inlägg sen är man på spåret igen. SEO är en bonus, det handlar mer om direktkontakten med kunden, för mig. Vilket är bland det roligaste!
1 april, 2014 kl. 17:26 #173901Copywriter.seDeltagareHar inte Shopify inbyggd möjlighet via sina appar att addera en blogg? Kolla hos dem.
Du har rätt angående undermapp och att allt du publicerar bör hamna på huvuddomänen som undersidor. Google älskar enkla webbkartor.@Jolo 76034 wrote:
Tack för era svar och synpunkter!
Att ha en undermapp till en blogg när man har hyrlösningsbutik verkar ändå inte funka rent tekniskt så om det nu blir en blogg får det bli en fristående domän eller subdomän. Tyvärr, för alla jag varit i kontakt med säger 100% undermapp.
Tanken var väl inte att ha en blogg uteslutande för SEO, utan jag såg det som en möjlighet att få kontakt med mina kunder och skriva om saker som anknyter till det jag säljer. Jag kommer ha en relativt statisk butik / fast sortiment och bloggen skulle bidra med lite energi åt butiken.
Frågan om hur bloggen skulle placeras för bästa SEO tycker jag ändå är relevant oavsett varför man skriver, för det är ju onödigt att ge sig själv sämre förutsättningar än man behöver
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.