Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur konterar ni?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94913
    Fredde
    Deltagare

    Jag ska till att kontera min första leverantörsfaktura och började fundera på vad ni brukar dela upp den på för olika konton? Är det bara ett konto för momsen och sedan resterande på ett annat konto? Eller delar ni upp så att frakten på ett, produkterna på ett och sedan momsen på ett tredje? Eller kör ni kanske med ett konto för varje leverantör?

    Vore snällt med lite tips så man kanske kan göra ”rätt” redan från början.
    Tack på förhand!

    #114065
    sailorcap
    Deltagare

    Ja du…
    En vanlig levfaktura bokför jag:

    Debit 6110 (kontorsmaterial)
    Debit 2641 (ing. moms)
    Kredit:2440 (levskuld)

    När den betalas:

    Debit 2440
    Kredit 1920

    (OBS! farligt att skriva sånt här i slutet av arbetsdagen….kan lätt bli förvirrat) :D

    #114066
    Parvelito
    Deltagare

    Jag brukar dela upp den så att jag har koll på vad jag betalar för. Den senaste såg ut så här:

    Debet 4010 Inköp varor 2162,20
    Debet 3740 Öresutjämning 0,50
    Debet 5710 Hemtagningsfrakt 95,00
    Debet 2641 Ingående moms 564,30
    Kredit 2440 Leverantörsskulder 2822,00

    #114069
    sailorcap
    Deltagare

    Om du vill kan du använda dig av flera olika konton för inköp av varor. Det kan du t.ex. använda för olika varugrupper. T.ex. en för Textil, en för tavlor och en för krimskrams.
    Desto mer du delar upp det ju lättare har du att snabbt se statistik över vissa områden.

    #114071
    Dan
    Deltagare

    Har du kontant- eller fakturametoden? Det är väl steg 1 innan man kan säga hur du ska göra :)

    #114072
    Fredde
    Deltagare

    @sailorcap 9785 wrote:

    Ja du…
    En vanlig levfaktura bokför jag:

    Debit 6110 (kontorsmaterial)
    Debit 2641 (ing. moms)
    Kredit:2440 (levskuld)

    När den betalas:

    Debit 2440
    Kredit 1920

    Måste man bokföra leverantörsfakturan även innan man betalar den också? Jag trodde bara man skulle bokföra den när den betalas… eller?

    @Dan 9792 wrote:

    Har du kontant- eller fakturametoden? Det är väl steg 1 innan man kan säga hur du ska göra :)

    Jag har kontantmetoden.

    #114073
    Dan
    Deltagare

    Du behöver inte bokföra leverantörsskuld om du har kontantmetoden.

    Det absolut enklaste för dig är att göra såhär:

    Kredit 1920 (Bankkonto)
    Debet 2641 (Ingående moms)
    Debet 4010 (Inköp varor)

    Sen kan du göra som Parvelito exvis om du vill ha bättre koll på dina kostnader i företaget och se var du lägger pengarna. Frakt kontra varupris exvis, men mitt exempel är gott nock om du är lat (som jag hehe).

    #114111
    Golle
    Deltagare

    Om man betalar direkt, måste man köra lev.skuld?

    Oavsett om man har fakt.metod eller kontant metodern menar jag.

    #114113
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det behöver du inte då.

    #114131
    Fredde
    Deltagare

    Mot vilket konto ska man bokföra lagerhyllor och paketvåg som man har köpt in? Är det mot förbrukningsinventarier?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.