Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur kollar ni er konvertering?
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
lukasbrisman.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2012 kl. 20:37 #140150
Jimmy Ostrom
DeltagareHelt rätt, här finns det mycket att göra!
@Parvelito 38876 wrote:
Så länge man inte har 100% konvertering finns det anledning att fundera över hur man kan bli bättre. Som John Ekman på Conversionista lärde ut så finns det ju en del olika steg att studera.
Till att börja med den så kallade avvisningsfrekvensen, besökare som lämnar omedelbart. Har man 50% som drar direkt skall man kanske börja där och fundera över vad det är för typ av besökare och hur de kom dit.
Nästa steg är att mäta hur många som lägger saker i kundvagnen. Om dina besökare inte lägger saker i kundvagnen är det måhända så att de gör något annat på din sida, och inte förstår att det är en butik där man skall handla.
Därefter blir det till att mäta hur många som går till kassan, och har kassan flera steg så får man kolla varje steg för att se om och var kunderna faller ifrån.
Det är mycket som man på goda grunder kan anta, men innan man mätt upp och kontrollerat så vet man inte säkert var det är besökarna väljer att bara vara just besökare och inte bli uppgraderade till vördade kunder.
Tillägg: Något man skall fundera över är vad som är billigast: Att fördubbla besökarantalet med minst samma kvalitet som man redan har, eller fördubbla konverteringen. Har man mindre än 2% konvertering är det min sanna övertygelse att man förmodligen tjänar mer på att jobba med konverteringen istället för fler besökare.
23 mars, 2012 kl. 07:17 #140220kalsonger
DeltagareJa nu fick man mycket att tänka på.
23 mars, 2012 kl. 14:38 #140303bslask
Deltagare@Parvelito 38876 wrote:
Därefter blir det till att mäta hur många som går till kassan, och har kassan flera steg så får man kolla varje steg för att se om och var kunderna faller ifrån.
Det här är intressant, vart i Analytics gör man den här kollen bäst?
23 mars, 2012 kl. 14:46 #140305fotofyndet
Deltagare@bslask 39049 wrote:
Det här är intressant, vart i Analytics gör man den här kollen bäst?
I Analytics så går du till Omvandlingar – Mål – Visualisering av kanaler. Där har jag för mig att man fick lägga in stegen fram till bekräftelsesidan.
24 mars, 2012 kl. 13:38 #140407Jimmy Ostrom
DeltagareTack för detta!
Jag tror Conny skulle fixa detta nästa vecka eller om det var veckan efter, hans To Do lista börjar bli lång:p
@fotofyndet 39051 wrote:
I Analytics så går du till Omvandlingar – Mål – Visualisering av kanaler. Där har jag för mig att man fick lägga in stegen fram till bekräftelsesidan.
24 mars, 2012 kl. 15:07 #140432Skogstrollet
Deltagare@fotofyndet 39051 wrote:
I Analytics så går du till Omvandlingar – Mål – Visualisering av kanaler. Där har jag för mig att man fick lägga in stegen fram till bekräftelsesidan.
Där kan man se målen, men tror inte man kan sätta upp dom där (jag hittar det inte iaf). I nya gränssnittet kan man gå till Administratör, klicka på fliken Mål och slutligen klicka på +Mål för att lägga till ett.
24 mars, 2012 kl. 15:15 #140435Jimmy Ostrom
DeltagareTackar för detta!
Jag har sagt det innan och säger det igen, man kan INTE lita på fotografer:p;)
@Skogstrollet 39181 wrote:
Där kan man se målen, men tror inte man kan sätta upp dom där (jag hittar det inte iaf). I nya gränssnittet kan man gå till Administratör, klicka på fliken Mål och slutligen klicka på +Mål för att lägga till ett.
24 mars, 2012 kl. 19:40 #140477lukasbrisman
DeltagareBryr mig inte så mkt, som ni nämnt i tråden tidigare, om hur man mäter conversion rate – bara man mäter den, jämför, korrigerar och mäter upp
. Vi mäter genom GA. Det som är intressant för oss är att vi hela tiden analyserar statistiken och förbättra konverteringsgraden genom att göra sidan/produkterna/texterna/bilder/filmer/information mer relevant och intressant för de besökare som vi får in till sidan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.