Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur kollar ni er konvertering?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #140126
    Per Nilsson
    Deltagare

    Intressant att du tar upp detta för jag har gått och funderat på det sedan i går :)

    Vad sade experterna om Analytics egna konverteringsprocent?

    #140128
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Hur menar du?

    @Per Nilsson 38860 wrote:

    om Analytics egna konverteringsprocent?

    #140131
    Dan
    Deltagare

    Finns inget rätt eller fel. Unika besök/orders, besök/orders… Beror på syftet med att mäta. Jag går på analytics siffror. Konsekvens is key, exakt siffra bryr jag mig inte om utan snarare förändring eller trend över tid.

    3% är inte standard i sverige, betydligt lägre medel skulle jag säga. Runt 1,5-2 typ. Men beror på trafikkällor och bransch såklart.

    #140132
    Parvelito
    Deltagare

    Google Analytics mäter på totalt antal besök, och tyvärr är de så tunga i branschen att de skapar en standard.

    #140134
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi jämför också siffran i Analytics, siffran i sig kan man ju säga är i DDU, Donald Duck Units. Det intressanta är förändringen över tid och skillnader man har mellan olika trafikkällor.

    #140135
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    EDIT: Är detta då Google egna siffror för går jag på detta ligger man långt under 1%.

    @Dan 38865 wrote:

    3% är inte standard i sverige, betydligt lägre medel skulle jag säga. Runt 1,5-2 typ. Men beror på trafikkällor och bransch såklart.

    #140137
    Dan
    Deltagare

    Bra fråga det är mest en sammanställning av siffror ja sett och hört och mina egna. Inte direkt fakta, men jag kan sätta min hatt på det ;) men poängen är att det inte är lönt att mäta sig mot andra utan tävla mot sig själv för mätmetoder och förutsättningar gör att man jämför äpplen o päron.

    @Jimmy Öström 38870 wrote:

    EDIT: Är detta då Google egna siffror för går jag på detta ligger man långt under 1%.

    #140139
    Parvelito
    Deltagare

    Så länge man inte har 100% konvertering finns det anledning att fundera över hur man kan bli bättre. Som John Ekman på Conversionista lärde ut så finns det ju en del olika steg att studera.

    Till att börja med den så kallade avvisningsfrekvensen, besökare som lämnar omedelbart. Har man 50% som drar direkt skall man kanske börja där och fundera över vad det är för typ av besökare och hur de kom dit.

    Nästa steg är att mäta hur många som lägger saker i kundvagnen. Om dina besökare inte lägger saker i kundvagnen är det måhända så att de gör något annat på din sida, och inte förstår att det är en butik där man skall handla.

    Därefter blir det till att mäta hur många som går till kassan, och har kassan flera steg så får man kolla varje steg för att se om och var kunderna faller ifrån.

    Det är mycket som man på goda grunder kan anta, men innan man mätt upp och kontrollerat så vet man inte säkert var det är besökarna väljer att bara vara just besökare och inte bli uppgraderade till vördade kunder.

    Tillägg: Något man skall fundera över är vad som är billigast: Att fördubbla besökarantalet med minst samma kvalitet som man redan har, eller fördubbla konverteringen. Har man mindre än 2% konvertering är det min sanna övertygelse att man förmodligen tjänar mer på att jobba med konverteringen istället för fler besökare.

    #140144
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 38865 wrote:

    Finns inget rätt eller fel. Unika besök/orders, besök/orders… Beror på syftet med att mäta. Jag går på analytics siffror. Konsekvens is key, exakt siffra bryr jag mig inte om utan snarare förändring eller trend över tid.

    3% är inte standard i sverige, betydligt lägre medel skulle jag säga. Runt 1,5-2 typ. Men beror på trafikkällor och bransch såklart.

    Det där tar jag till mig.

    Du har helt rätt.

    #140149
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med!

    @Dan 38873 wrote:

    men poängen är att det inte är lönt att mäta sig mot andra utan tävla mot sig själv för mätmetoder och förutsättningar gör att man jämför äpplen o päron.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.