Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur kollar ni er konvertering?
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
lukasbrisman.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2012 kl. 19:17 #140126
Per Nilsson
DeltagareIntressant att du tar upp detta för jag har gått och funderat på det sedan i går
Vad sade experterna om Analytics egna konverteringsprocent?
22 mars, 2012 kl. 19:19 #140128Jimmy Ostrom
Deltagare22 mars, 2012 kl. 19:21 #140131Dan
DeltagareFinns inget rätt eller fel. Unika besök/orders, besök/orders… Beror på syftet med att mäta. Jag går på analytics siffror. Konsekvens is key, exakt siffra bryr jag mig inte om utan snarare förändring eller trend över tid.
3% är inte standard i sverige, betydligt lägre medel skulle jag säga. Runt 1,5-2 typ. Men beror på trafikkällor och bransch såklart.
22 mars, 2012 kl. 19:22 #140132Parvelito
DeltagareGoogle Analytics mäter på totalt antal besök, och tyvärr är de så tunga i branschen att de skapar en standard.
22 mars, 2012 kl. 19:27 #140134fotofyndet
DeltagareVi jämför också siffran i Analytics, siffran i sig kan man ju säga är i DDU, Donald Duck Units. Det intressanta är förändringen över tid och skillnader man har mellan olika trafikkällor.
22 mars, 2012 kl. 19:30 #140135Jimmy Ostrom
DeltagareEDIT: Är detta då Google egna siffror för går jag på detta ligger man långt under 1%.
@Dan 38865 wrote:
3% är inte standard i sverige, betydligt lägre medel skulle jag säga. Runt 1,5-2 typ. Men beror på trafikkällor och bransch såklart.
22 mars, 2012 kl. 19:42 #140137Dan
DeltagareBra fråga det är mest en sammanställning av siffror ja sett och hört och mina egna. Inte direkt fakta, men jag kan sätta min hatt på det
men poängen är att det inte är lönt att mäta sig mot andra utan tävla mot sig själv för mätmetoder och förutsättningar gör att man jämför äpplen o päron.
@Jimmy Öström 38870 wrote:
EDIT: Är detta då Google egna siffror för går jag på detta ligger man långt under 1%.
22 mars, 2012 kl. 20:02 #140139Parvelito
DeltagareSå länge man inte har 100% konvertering finns det anledning att fundera över hur man kan bli bättre. Som John Ekman på Conversionista lärde ut så finns det ju en del olika steg att studera.
Till att börja med den så kallade avvisningsfrekvensen, besökare som lämnar omedelbart. Har man 50% som drar direkt skall man kanske börja där och fundera över vad det är för typ av besökare och hur de kom dit.
Nästa steg är att mäta hur många som lägger saker i kundvagnen. Om dina besökare inte lägger saker i kundvagnen är det måhända så att de gör något annat på din sida, och inte förstår att det är en butik där man skall handla.
Därefter blir det till att mäta hur många som går till kassan, och har kassan flera steg så får man kolla varje steg för att se om och var kunderna faller ifrån.
Det är mycket som man på goda grunder kan anta, men innan man mätt upp och kontrollerat så vet man inte säkert var det är besökarna väljer att bara vara just besökare och inte bli uppgraderade till vördade kunder.
Tillägg: Något man skall fundera över är vad som är billigast: Att fördubbla besökarantalet med minst samma kvalitet som man redan har, eller fördubbla konverteringen. Har man mindre än 2% konvertering är det min sanna övertygelse att man förmodligen tjänar mer på att jobba med konverteringen istället för fler besökare.
22 mars, 2012 kl. 20:18 #140144Per Nilsson
Deltagare@Dan 38865 wrote:
Finns inget rätt eller fel. Unika besök/orders, besök/orders… Beror på syftet med att mäta. Jag går på analytics siffror. Konsekvens is key, exakt siffra bryr jag mig inte om utan snarare förändring eller trend över tid.
3% är inte standard i sverige, betydligt lägre medel skulle jag säga. Runt 1,5-2 typ. Men beror på trafikkällor och bransch såklart.
Det där tar jag till mig.
Du har helt rätt.
22 mars, 2012 kl. 20:36 #140149Jimmy Ostrom
DeltagareHåller med!
@Dan 38873 wrote:
men poängen är att det inte är lönt att mäta sig mot andra utan tävla mot sig själv för mätmetoder och förutsättningar gör att man jämför äpplen o päron.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.