Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur jobbar ni med sökmotoroptimering och länkar?
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
2 juni, 2009 kl. 22:18 #93903The BlackjackerDeltagare
Det är som bekant viktigt med inlänkar för att lista bra i google på viktiga begrepp. Tänke höra lite hur ni tänker kring det och vilka metoder ni använder för att få fler inlänkar?
Byter ni länkar med andra, köper du länkar, har du fler siter som du använder lite som en inkörsport? Det vore intressant att höra lite hur ni jobbar och om ni har någon klar strategi speciellt för nya siter och ny verksamhet ni sätter upp.
3 juni, 2009 kl. 07:58 #106107DanDeltagareJag tycker det är viktigt att man har ett bra eget nätverk kring de nischer man är verksamma i. I alla fall en stödblogg till sin e-handel som man kan pusha lite ifrån.
En annan sak som är viktig är att ha ett nätverk av samarbetspartners som man kan byta länkar med. Detta kräver dock att man har ett eget nätverk först oftast.
En annan strategi är att låta bloggare testa produkter och recensera dem, det ger alltid inlänkar. Det viktiga här är att man instruerar dem att man inte vill ha smygreklam eftersom det bryter mot marknadsföringslagen. Annars är det en bra taktik.
Sedan har vi såklart länkkatalogerna men de ger ofta inte riktad kraft på speciella sökord eftersom man inte kan bestämma ankartexten (förutom på vissa) men det är alltid en bra grund för att bli indexerad.
Sen får man inte glömma on-site optimeringen. På svåra nyckelord tycker jag alltid det är lättast att ranka med index-sidan så då lägger jag dem hellre där än att försöker ranka upp en kategori eller en produktsida. Då gäller det såklart det vanliga med titel och h1 som matchar sökorden.
Tid är alltid viktigt. Bäst är att köpa eller etablera sig på en domän som redan har google trust och rankar 50-100 eller något på söktermen. Då tjänar man typ 6 månaders tid på att ranka.
Det känns som att det blir jobbigare och jobbigare för varje månad att komma med en helt ny domän och ranka bra hos Google utan att vänta i 2 år och slita som fan. Men ska man göra det så ska man upp med något innehåll direkt när domänen är köpt och börja länka den så tjänar man lite tid.
Personligen köper jag aldrig länkar och skulle aldrig göra det.
3 juni, 2009 kl. 09:10 #106108ParvelitoDeltagare@Dan 778 wrote:
Det känns som att det blir jobbigare och jobbigare för varje månad att komma med en helt ny domän och ranka bra hos Google utan att vänta i 2 år och slita som fan. Men ska man göra det så ska man upp med något innehåll direkt när domänen är köpt och börja länka den så tjänar man lite tid.
Är det ett resultat av att allt fler jobbar med SEO, och man får jobba hårdare och hårdare för att ta sig igenom ”bruset”?
3 juni, 2009 kl. 09:29 #106109DanDeltagareDels det, men dels hur Google har blivit mer restriktiv och misstänksam. Detta kan vara mina personliga upplevelser bara men det känns verkligen så ofta
3 juni, 2009 kl. 15:41 #106115The BlackjackerDeltagare@Dan 778 wrote:
Jag tycker det är viktigt att man har ett bra eget nätverk kring de nischer man är verksamma i. I alla fall en stödblogg till sin e-handel som man kan pusha lite ifrån.
Intressant! Det där med en blogg låter som en bra idé. De brukar ha ganska lätt för att ranka på allt möjligt. Menar du främst för att bloggen ska skicka trafik vidare eller att den främst ska hjälpa sidorna i ehandeln att ranka bättre i första hand? Det finns väl någon begränsning i hur många länkar från samma domän som är relevanta och gör någon nytta i googles ögon har jag läst någonstans.
@Dan 778 wrote:
En annan sak som är viktig är att ha ett nätverk av samarbetspartners som man kan byta länkar med. Detta kräver dock att man har ett eget nätverk först oftast.
Det där med att ha ett eget nätverk är nog inte så dumt nej. Menar du att man skapar nischade siter för viktiga produkter och fokuserar kring ehandeln eller ett nätverk med lite blandade siter och ett par som bloggtopplistor eller något liknande som drar till sig många länkar och fokuserar på att få så mycket länkkraft som möjligt i nätverket och inte nödväntdigtvis på just den nisch som du satsar på med ehandeln.
@Dan 778 wrote:
Tid är alltid viktigt. Bäst är att köpa eller etablera sig på en domän som redan har google trust och rankar 50-100 eller något på söktermen. Då tjänar man typ 6 månaders tid på att ranka.
Det känns som att det blir jobbigare och jobbigare för varje månad att komma med en helt ny domän och ranka bra hos Google utan att vänta i 2 år och slita som fan. Men ska man göra det så ska man upp med något innehåll direkt när domänen är köpt och börja länka den så tjänar man lite tid.
Bra poäng så att lista bra på vettiga sökord tar minst ett år generellt med en ny site?
Har du förresten några erfarenheter i om det hjälper att hugga en site med vettigt namn på någon snapbacktjänst eller nollställs åldern osv. i googles ögon även på .se på de siterna? Annars vore ju det ett rätt smidigt och hyffsat billigt alternativ.Annars verkar det vara en bra strategi att leta igenom topp 100 på de allra viktigaste sökorden, hitta några vettiga siter att köpa någorlunda billigt, bygga om dem till bloggar och så borde du kunna klättra rätt snabbt och samtidigt marknadsföra produkter.
3 juni, 2009 kl. 16:19 #106116DanDeltagareJag menar att ha en extern blogg inte på samma domän det ger inte alls lika mycket ur seo-synpunkt. Självklart vore det bra att kunna pusha trafik men i praktiken är det länkkraft vi snackar om.
Nätverk kan man bygga hur som helst. Bloggar, kataloger vad som inom samma nisch så man kan göra relevanta länkningar.
Nej ett år är ingen generell regel, men det tar längre tid med en ny site. På ett väldigt utsatt sökord är det riktigt jobbigt att komma igenom googles filter för sidor som de tycker är trovärdiga.
Snapback funkar helt klart och även att köpa en befintlig sida. Det sista är dyrare men också säkrare att det har effekt. Snapback kan ibland resultera i att domänen tappar trusten den hade tidigare, men det är från fall till fall.
3 juni, 2009 kl. 20:28 #106121The BlackjackerDeltagare@Dan 789 wrote:
Jag menar att ha en extern blogg inte på samma domän det ger inte alls lika mycket ur seo-synpunkt. Självklart vore det bra att kunna pusha trafik men i praktiken är det länkkraft vi snackar om.
Nätverk kan man bygga hur som helst. Bloggar, kataloger vad som inom samma nisch så man kan göra relevanta länkningar.
Nej ett år är ingen generell regel, men det tar längre tid med en ny site. På ett väldigt utsatt sökord är det riktigt jobbigt att komma igenom googles filter för sidor som de tycker är trovärdiga.
Snapback funkar helt klart och även att köpa en befintlig sida. Det sista är dyrare men också säkrare att det har effekt. Snapback kan ibland resultera i att domänen tappar trusten den hade tidigare, men det är från fall till fall.
Precis men jag tänkte om du har en blogg på en ny domän och hela tiden länkar till olika produkter på exempelvis roligaprylar.se. Du har skrivit kanske 300 poster, hur många länkar ger google då någon kraft.
Så nätverket är inte i första hand till för att länka till dina egna sidor, även om man gör det också, utan den stora fördelen är att kunna byta till sig mängder av länkar från andra stora nätverk?
Väldigt intressant, men håller du då isär mindre delar av ett nätverk eller kopplar du ihop allting med varandra? Jag menar det vore trist om hela skiten faller som dominobrickor om någon saboterar någon eller några siter för dig eller om google får tokryck av någon annan anledning.Det har jag erfarenhet av också vissa nyckelord är helt omöjligt att lista för trots att man borde synas på en hyffsad placering utifrån hur mkt man jobbat med optimering och de länkar man har.
3 juni, 2009 kl. 20:40 #106122NicklasDeltagareDet går att få bra resultat snabbare med en ny domän om man inte överdriver inlänkandet, om man överdriver med massa inlänkar på kort tid kan det resultera i att man hamnar i något filter som kan tar sin tid att ta sig ur. Men en gammal domän med historia har generellt mycket lättare att ranka bra. Fast jag har även haft problem med gamla domännamn som jag har ändrat inriktning på och ramlat ur Google helt och haft riktigt svårt att få tillbaka trusten. Troligen så är det någon varningsklocka hos Google som ringer om en gammal domän byter inriktning och blir tagen för spamsajt eller liknande. Det är min teori som kan vara helt fel.
3 juni, 2009 kl. 20:45 #106123DanDeltagareNäe såklart, en ensam blogg som bara pushar butiken ger inte så mycket effekt. Den optimala taktiken är såklart att ha flera sidor att länka emellan. Sedan kan man byta länkar också precis som du skriver.
Sålänge man inte bryter mot googles riktlinjer och har ett vettigt innehåll så finns det ingen risk. Jag rekommenderar inte någon att syssla med suspekt verksamhet bara ha mer än en sida
Din erfarenhet handlar antagligen om att du försöker ranka på ett ”skyddat” ord som är hårdare bevakat av google med sandbox-filter och allt liknande skit. Samma problem som jag har med nya sidor
3 juni, 2009 kl. 21:15 #106126NicklasDeltagareJust den domän jag tänker på ligger i pc kategorin även kasino, apotek och bantning är riktigt svåra kategorier att ranka bra på, ska man in där så får man låta domännamnen mogna ett par år nästan för att kunna nå vettiga resultat.
Kolla in katter som rankar topp 10 på just katter i Google. Det är en domän som varit i gång länge. Jag har inte hunnit med att fixa till den ännu och har inte jobbat med den alls och ändå rankar den rätt bra, med lite jobb på en sådan domän så bör det inte vara några problem att nå en topp 2 placering på hyfsad kort tid.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.